Mina fina CR s är bara 3 nu av 10 och jag fattar inte varför!!! I morse såg jag att en av mina postisar smaskade på en död räka och när jag kollade fanns det bara 3 kvar
!!!Postisarna är väl inga blodtörstiga monster???
Kolla dina vattenvärden ! Kör ett delvattenbyte ! NU !!
Bytte hälften av vattnet och kollade pumpen, men det är i alla fall bara 3 kvar
, ser ut som om jag får köpa några till, tur att det inte var CR sss eller något sådant, men för mej var dom dyra i alla fall, suck!!!
Tror du dom 3 som överlevt kommer att klara sej??? Dom ser pigga ut nu i alla fall.
10 små negerpojkar, dom försvinner en efter en, passar på mina räkor som var 10 från början.
haha
Tanken var ju att resterande räkor skulle ha en chans att överleva !De lär ju inte dubblera sig bara för att du byter vatten Annars hade det ju varit kul…
Vad har du för värden i ditt vatten ?
För hög nitrithalt fortfarande, jag har almondleaf i karet bör jag ta bort den bit jag lade i? Testet visade på tok för hög nitrithalt.
Jag gör ett vattenbyte till nu.
Vattenbyte klart !!
Såg 1 räka nyss, hoppas alla 3 lever, annars är det 1 - 2 av negerpojkarna kvar
Kan jag ha i Seras Nitriveck, eller tar räkorna skada av det?
Om jag häller ner mycket snäckskal, kan det hjälpa?, men det tror jag knappast själv på !!!
Har du ett annat fungerande räkkar? I så fall flytta dom och ha nån “billig” fisk i detta kar tills du fått balans i karet. Jag hade en liten fisk själv i mitt crystalkar i nästan 2 månader innan jag köpte räkorna just för att de är känsliga.
Hoppas du får behålla de sista…
Japp, dom lever alla de 3 kvarvarande små “negerpojkarna”, har sett dem nu, puuuust!!!
Jag kan ju alltid släppa dem i mitt stora kar med CR bc, men jag har tillsatt Easy Life nu i vattnet så får vi se om det funkar annars blir det defentivt flytt!!!
Bytte 3/4 av vattnet, ska kolla värdet i kväll igen.
Gjorde ett vattenbyte sent i går kväll till, då var värdet 0,6, från början var det på 1,0 :shock: !! Nu har jag gjort om testet igen och värdet är nere på någonstans mellan 0,1 och 0,2 ska jag göra ett vattenbyte till för säkerhets skull :? ???
Dom har inte fått något käk på ett par dagar nu och alla 3 räkorna lever än i alla fall :D!!
Hur mycket vatten har du bytt egentligen ? Jag sa ju - DEL- vattenbyte ! Inte allt ! :shock:
Jag bytte ut hälften första gången, sen har jag bytt en tredjedel 2 ggr till för att få ner det höga nitritvärdet och både de 3 räkorna och postisarna mår bra, karet har alltså stått i 20 timmar nu sen senaste bytet och värdet är mellan 0,1 och 0,2.
Ska jag låta karet vara nu eller??? Vattnet är ju inte utmärkt men inte livsfarligt, men jag vill ha ner det till minimum !!!
Hur stort är det ? Tror du kan lugna ner dej ett par snäpp ! Verkar som du rett ut den värsta stormen
Ok, då häller jag mej lugn tills i morgon då
:lol: !!! Tror du jag kan sova lugnt i natt? Jag har inte sovit särskilt mycket, varit uppe och kollat karet 1 gång i timmen på natten som en annan hönsmamma och räknat in mina 3 räkor :lol: :lol: :lol:!!!
[quote=“Peckoltia”] hönsmamma och räknat in mina 3 räkor :lol: quote]
Gick inte det väldigt snabbt??
1,2,3 okej…alla där?
Tror det går snabbare om du frågar en av dem om de saknar någon… :lol:
Hur kan du ha fått så fel på vattnet…gjort något speciellt innan detta eller. :?
Kan det vara så att din bakteriekultur är helt off??
Måste ha blivit helt off för de flästa räkor dog tyvärr, men postisarna dom reagerade inte ens, dom fortsatte med sitt i godanro trots katastrofvärden på vattnet och nu ser jag att det kläckts småttingar av rombildningarna ! Dom verkar vara ena tåliga rackare dom där postisarna :lol: :lol: :lol: !!!
Jag har inte kollat vattenvärdet än idag men ska göra det för säkerhets skull!
Nu har jag gjort en ny test och nitrithalten har sjunkit till 0,1 sen jag testade det i går kväll, tror jag ridit ut krisen
!!!
Har hält ner en massa snäckskal ocså i karet, måste ju vara bra va ???
Äääh !? Varför det ? Till vad nytta ? Det som kan hända e väl att ph stiger :roll: Om du nu vill det…
Vadå då, dom behöver väl kalk till skalbildningen dom med liksom snäckorna eller
!!!
Massa och massa, tror det rör sej om 1/4 dl snäckskal jag hälde i
!!
har haft detta problem ett par ggr…lärde mig då hur viktigt det är att dammsuga sanden så att men får bort allt skit som filtreras ned.
ibland är vattnet alldeles svart. :?
Det här lilla karet är ganska nystartad, fast det hade varit i gång i 3 veckor men det räckte tydligen inte !!!
Testade vattnet nu när jag kom hem från jobbet och nu är värdet 0,5 alltså är det på väg att stabiliseras till OK
!!! Tror inte det är så farligt med räkbajs i sanden om man har växter i karet och jag har också postisar i det och dom äter allt i princip även bajs.
Jag tror det gäller att få en bra ekologisk balans i räkkaren helt enkelt så nästa kar kommer jag att ha stående längre med ett par guppy och snäckor.