Johnny var bussig och öppnade en underkategori här på redbee för speciellt inbjudna som har erbjudit sig att hjälpa till innan, under och efter mässan.
Vi har en hel del saker att ta i tu med. Jag, Arek och Daniel är nyss hemkommna från Italienmässan och har redan planerat lite grann.
Det som vi konstaterade var att:
Tydliga skyltar och bilder under mässan måste sättas upp. Tex informationsskyltar vad som bedöms under räktävlingen. (Både Svensk och Engelsk info)
[b]Någon form av högtalare mick måste finnas vid prisutdelning
Skall vi ha auktion på räkorna efter tävling som brukligt är?
(Fördel fler folk lockas till mässan för att handla och ev ställa upp i tävlingen)
Tydlig information på mässan ang alla tider, föredrag, bedömning, prisutdelning osv
Redbee bör vara representerade så att vi hela tiden kan prata med folk som inte har räkor i dag men som är intresserade. Vi som har försäljning kan så klart också berätta om skötsel osv men, mer info ska kanske ges vis redbee bordet.
Det kommer behövas släp+ bil med drag redan på tisdagen innan mässan. Bil och släp bör vi även ha under onsdagen och söndagen. Någon frivillig? eller någon som har drag?
Själv har jag inte drag på min bil.
Vi kommer också behöva trycka upp diverse affischer, banderoller, priser skall tillverkas och graveras. Sedan kommer vi på ebishop så klart sponsra med produkter också till vinnarna. Se separat tråd om detta[/b]
[b]Jag har semester hela veckan innan mässan och räknar med att hjälpa till så mycket jag bara orkar.
Vi får bestämma vilka vattenvärden vi ska köra i de olika karen och hur vi får fram dem? Se separat tråd[/b]
Tydliga skyltar och bilder under mässan måste sättas upp. Tex informationsskyltar vad som bedöms under räktävlingen. (Både Svensk och Engelsk info)
Bra ideé och jätte viktig ! Och viktig att få ut detta information tydlig och långt i förväg till alla som tänker ställa ut.
[b]
Någon form av högtalare mick måste finnas vid prisutdelning[/b][b]
Yes.
[/b][b]
Skall vi ha auktion på räkorna efter tävling som brukligt är?[/b][b]
Definitivt !!!
[/b][b]
Tydlig information på mässan ang alla tider, föredrag, bedömning, prisutdelning osv[/b] [b]
Yes. Kanske någon Whitebord, centralt uppställt ?
[/b][b]
Redbee bör vara representerade så att vi hela tiden kan prata med folk som inte har räkor i dag men som är intresserade. Vi som har försäljning kan så klart också berätta om skötsel osv men, mer info ska kanske ges vis redbee bordet.[/b]
[b]
Självklart Ser till att man får Kaffé och kakor där. Det är jätte populär
[/b][b]
Det kommer behövas släp+ bil med drag redan på tisdagen innan mässan. Bil och släp bör vi även ha under onsdagen och söndagen. Någon frivillig? eller någon som har drag? Själv har jag inte drag på min bil.[/b][b]
Jag har bil med drag. Jag ska dubbelkolla de närmaste dagar hur min planering för April ser ut. Jag ska försöka att kommer ner till Malmö den 1 April och stanna tills den 7 April.
[/b][b]
Vi kommer också behöva trycka upp diverse affischer, banderoller, priser skall tillverkas och graveras. [/b]
Har vi några företag som kan göra detta och är billig ? Banderoller är dyrt. Har vi en design för priser ?
Jag var nere i Jannes lokal idag och vi snackade om både ditten och datten.
Vad jag kan fixa är följande:
Gravering av priser (plaketter, etsning på glas etc) Jag har en kompis som gör sånt, men vi får betala för det såklart.
Kaffe (ordnar jag gratis med muggar, bryggare och det hela), Nestle sponsrar med det.
Osmosvatten kan jag hjälpa till med. Mitt eget filter har kapacitet för 3-3500 l/dygn, så får vi tag i 20-30 st 25 liters dunkar så kan jag fixa vatten på några timmar.
Banderoller och rollups etc kan jag också fixa till hyfsade priser.
Givetvis sponsrar jag med priser också från min webshop www.ojzoo.se
Vi kanske kan få med alla akvarieföreningar också. Det borde ligga i deras intresse att sponsra sina medlemmar så de kan delta och visa att vi har ett aktivt föreningsliv i hela Sverige.
Sarf borde också kunna sponsra med pengar. Kan vi skriva ihop något så vidarebefodrar jag det till Sarf och alla akvarieföreningar som är med i Sarf.
Jag tänker mej ett utskick till föreningarna där de uppmanas att sponsra en eller flera medlemmar att delta i championatet, tex genom att betala anmälningsavgiften och/eller en buckla, inkl gravyr. Det blir då lätt att sätta upp akvarieföreningens namn bland sponsorerna.
Till Sarf kan vi be om en summa på 2000kr för banderoller och spridande av information om tävlingen. Sarf driver ju odlingskampanjen - MEN där finns ju inte räkor med som en kategori så för att Sarf ska främja denna gren av akvariehobbyn kan de få ge ekonomiskt stöd istället
Jag tycker vi kör på det med. Frivilligt och att tex 80% går till odlaren och 20 % till den som betalar priserna. (Det kommer bli den största utgiften som måste köpas in). Då tänker jag inte på de sponsrade priserna utan bucklorna/graveringen.
Om det blir auktion så tycker jag vi gör som Italien att vi klistrar färgade lappar på de kar som auktioneras ut. Skulle ju vara kanon om vi får till tekniken att visa foto på varje kar samtidigt som auktionen är så inte alla trängs runt varje kar och armbågar sig fram som nu i Italien.
Jag är rätt säker på att Sofia följer med och hon kan hjälpa till med admistration runt auktionen och tävlingen.
Det vi måste kolla är om vi får bjuda på kaffe, då vi ju faktiskt konkurrerar med cafeet som Andreas ordnat. Jag kollar. Jag håller också på med en bild på en räka då det hade varit snyggt med samma priser som Diskuschampionatet har. För er som inte sett de priserna kan jag bara nämna att de är väldigt populära, åtråvärda och snygga. Ska höra om vi kan få gjort liknande med räka.
Tycker det är viktigt att nån av oss eller annan duktig fotograf tar bilder av alla vinnarna (eller alla) så vi kan presentera resultatet tillsammans med bilder (vilket inte Italien gjorde)
Det är klart mycket att göra men jag känner mig optimistisk att vi kan få ihop nåt bra här!!
Shit vad duktiga ni är
Jag vet inte vad jag ska tillföra till er men det kanske kommer senare
Det finns många på forum som har bra kameror det är väll bara fråga på forum ? som kan fota
Jag kommer att komma på fredag till er, sen är jag till all befogenhet att hjälpa till så mycket som möjligt
Jag håller med att vi ska ha auktion och att man kan välja om man vill sälja eller inte :mrgreen:
Angående kaffe och kakor: Nordiska diskusällskapet har tvingats köpa loss rättigheten att få servera lättare mat och dryck. Därför kommer det inte att vara tillåtet för andra utställare att servera.
Vi kommer att han försöka bygga en scen där vi kan ha prisutdelningar. Jag antar att det går bra att räkchampionatet också kan använda den, vi måste bara lyckas klämma in det någonstans. Det kommer att vara föreläsningar på den scenen också, samt Jannes föredrag.
Auktion går säkert bra, men man bör kanske kolla jordbruksverkets regler om det är ok.
Jag kommer nog på mer så småningom, kul med detta engagemang från räksidan!
Har 1000 liters tvättade PE behållare (120x120) går bra att ta på släp (tomma) till RO vatten.
Känner T-shirt,tröj tryckare och kan nog få bra pris på det.
Kan blanda till kemikalier för RO vattnet för de olika räkorna måste däremot veta vad som är önskvärt.
Har eget recept till CR/CB, mischlingar, snowwhite/golden som funkar bra.
Kommer nog på mer jag kan hjälpa till med allteftersom…
Har färglaser som kan skriva dubbelsidigt automatiskt till skyltar etc. Ljus till karen borde vara 4500-5500K dvs så färgäkta som möjligt.
Annars ser blåa bäst ut vid högre temp, resp röda vid lägre temp.
Kan nog ordna belysningen lite beroende på antalet kar.
What? vem bestämde att jag skulle prata? :). Jag har inget nytt känns det som, för mig hade det varit roligare att ta ner VIP personer i mitt räknäste och prata där i stället. Jag tycker det skulle kännas roligare att få in någon internationell talare tex werner klotz vars intresanta föredrag jag hörde i Italien. Han har både Sulawesi föredrag och taiwanföredrag.
Ang Kaffet förstår jag det, vi får bjuda på vårt trevliga sällskap i stället. Jag kollar med Jordbruksverket ang auktionen.