Nya kar! :)

Nu har jag fått hem mina två nya akvarium. Båda är på 12 liter och jag hade tänkt ha Crystal Red i det ena och Amano i det andra. Köpte dom av en kompis för endast 150 kr! Inga repor och täckglas och grus fick jag med på köpet. Fast jag byter nog ut gruset mot ngt snyggare. :slight_smile:
Snart blir det räkor! :smiley: Äntligen!

Kul, fast välj nåt annat istället för Amano. De behöver större akvarier än så. Plus, det är roligare med räkor som förökar sig i söttvatten väl?

Ok, tack för tipset. Hade helt glömt det där med att Amano behöver saltvatten för sina yngel ( eller hur det nu var ).

Men nu ska jag åka till Zookompaniet i Arninge och kolla om dom har några bra filter.
Ska även kolla upp vad för belysning jag ska ha. Har hört att det räcker med en skrivbordslampa, men har bara en som ger ett äckelgult ljus. Så då kan jag lika gärna köpa två små för akvarium.
Tror dom har ett som man fäster på kanten av akvariet och som inte är för dyrt eller för stort.

Uppdaterar med bilder på filter och belysning senare ( om jag hittar något bra ). ^^

Om du ska köpa bordslampa så skulle jag nog välja att köpa en som använder kompaktlysrör.
En sånhär typ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

Nu har jag fixat filter. Det blev 2 st Aquatic Nature Flow 60 Hang-on filter. De är tysta och jobbar på bra.

Hittade inga lampor som passade sig så därför letade jag igenom huset och hittade två stycken skrivbordslampor som får duga så länge. En av dom var en sådan som Johnny skrev om här ovan. Den är rätt okej faktiskt. :slight_smile: Den andra är något sämre och inte lika vig som den andra, men jag har bara mossa i det karet ändå så det duger nog.

Växter blev det också. Javamossa, Liten tjockbladsväxt, pogostemon helferi, bottentäckare ( glömt vad den heter) och dvärghårgräs.

Bilder:

Den sista bilden visar en plastkruka som jag fick växterna i. Har lagt Javamossa i den och hoppas att den kommer växa sig ut ur alla hålen i krukan. ( Litet experiment, fick ganska mycket mossa och visste inte vad jag skulle göra med allting.) :stuck_out_tongue:

( Ni får ursäkta bildkvalitén. )

Krukan ser ut å vara i svart ickegenomskinligt material. Lite mossa kommer förhoppningsvis leta sig ut, men mycket kommer nog dö på grund av ljusbrist.

Roligt idé annars. Du kanske borde linda runt mossan utanför istället?

Jo, skulle vilja ha små moss - dynor i akvariumet. :P:D
Får se hur det går. Kanske kan vända på krukan så det kommer in mer ljus. :confused:

Oj - det var verkligen en bra idé att bygga vidare på… man skulle kanske kunna ta ett grövre nät och låter mossan växer genom… inspirerande

Hejhopp. Ralp

Har nu bundit fast mossan på ovansidan av krukorna så nu får de maximalt ljus och kan arbeta sig ner och längs med kanterna av dom.

Jo, Ralp. Jag tror att detta kommer bli riktigtsnyggt efter en tid när all mossa vuxit till sig.
Fast min mossa är väldigt brunaktig, jag vet inte varför men antar att den legat i plastburken för länge. Manfick nämligen köpa mossan i små plastburkar på ca. 2-3 dl.

Jag hade trott att man fick den i krukor som alla andra växter, men jag hade visst fel där.
Min mossa är även väldigt brunaktig. Har aldrig haft mossa i akvarium förut och undrar därför om Javamossa brukar vara så här i början? Blir den grönare senare när den har gjort sig hemmastadd?

Nu är vattnet i alla fall betydligt mer klart i båda akvariumen jämfört med igår. Idag ser man nämligen igenom dom. ^^

Den där mossan ser tyvärr halvdöd ut. Allt som är brunt är dött. Du kan antingen peta bort det bruna eller låta det vara, det som fortfarande lever kommer förhoppningsvis ta över det bruna.

Fast jag skulle t o m fördela mossan ännu mer för att den ska få mer ljus på sig. Just nu ser den ut att skugga sig själv lite. Linda runt hela krukan istället. Om det är Javamossa du har så letar den gärna uppåt istället för att krypa ner så den skulle bara se ut som en svamp istället (kan bli snygg ändå med en svamp :slight_smile: )

Jo, hehe. Bara å knyta om då.
Jag tyckte väll att den såg dålig ut. Men så såg den ut när jag öppnade plastlådan. Tycker iallfall att dom borde ha förvarat mossan fuktigt istället för på en disk. :frowning:

Nu har vattnet klarnat och ph ligger runt 7. Så jag tror att det blir en trip till Zookompaniet imorgon och inhandla lite CR. :smiley: Är riktigt sugen på att få i räkor i 12 liters karen nu! :stuck_out_tongue:

Har knutit om mossan på krukorna igen så nu är det tunnare lager mossa runt om sidora på krukorna.

Vänta med räkorna om det går. Det tar minst 2-4 veckor för filtret att komma igång. Börja också med väldigt få räkor. Det är lätt att det går åt skogen med så litet akvarium.

Har du redan satt i firrar?? e det svart neon i mitten av karet?

Fyll på lite mer vatten, sen så kanske du kan stoppa i några posthorn?

Jo, jag ska vänta till nästa vecka med räkorna. Ska ändå till morsan på måndag och är borta en vecka. Och då får jag ju inte vara med räkorna den första veckan! Vilket skulle vara tråkigt.

Och ja jag har 3 st Svarta Neontetror i det. :slight_smile: Vet att det kanske är lite tidigt men de verkar trivas. Jag tror att det beror på att hälften av vattnet som jag har i det karet nu kommer ifrån deras gamla akvarium.

Har gjort om lite i 12 liters idag. Så här blev det.
Tyvär blev vattnet lite grumligt vid plantering och omflyttning.

Tjusigt men det saknas en bakgrund tycker jag :wink:

Idag har jag börjat tillföra Co2 till 12 l växtkaret. Kör med hederliga tekniken med pet-flaska 1,5 l och vatten, socker och jäst. Blandade lite på måfå men det blev ungefär så här:

1,2 l vatten
3-4 dl socker
1-2 krm torräst

ca. 3-4 bubblor/ sek.

Surinam: Ja, kanske blir nästa projekt det. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Jag har ju faktiskt en hel del NM akvarielack kvar som jag använde till bakgrunden som ska vara i 70 l karet. ( Ska silikonas fast nästa vecka. )

jag tycker det ser bra ut! bakgrund behövs inte, men flytta filtret så att det sitter på andra sidan. Det räcker med den vita bakgrunden. Annars kan du ta en kartongskiva och klä in med svart fleece. Satt fast tyget på kartongen med säkerhetsnålar =)