Jo, jag måste tyvär ha filtret i bakkant för det sitter små glasremsor på kantera så att täckglasen kan ligga där. Men jag har flyttat filtret till den vänstra delen så det är bakom tjockbladsväxten och syns inte lika bra.
Bra idé till bakgrund. Ska nog göra ngt sådant i veckan om jag inte har ngt bättre för mig.
Jag har själv ett sådan filter och har har klätt sugrörets ände med ett finmaskig nät och sedan trätt på skumfiltret, som hållet nätet på plats. Detta för att inte räkyngel ( som vi är i detta forum) skall sugas in i filtret.
Men nu ska ni få höra vilken tragedi som intfäffat idag. Eftersom jag började tillföra CO2 igår så tänkte jag ta och se hur växterna reagerat på det. Trodde det inte skulle vara sådan stor skilland på växterna men ca. 20-30 st av tjockbladsväxtens blad hade blivit bruna. Det visade sig att jag hade haft för mkt mäsk i pet-flaskan och det hade sugits ner mäsk i akvariumet!
Böt ut allt vatten och tömde ca 1/3 av flaskinnhållet. Så nu hoppas jag att växterna ska återhämta sig och växa som aldrig förr.
De andra växterna verkade friska och Hårgräset och Pogostemon Hel… (namn?) har redan börjat ge syrebubblor!
Förresten, kan man använda pet-flask tekniken om man har CR räkor i samma kar?
Är osäker på detta, har läst att iallafall CR är väldigt känsliga emot kemikalier.
Visst går det, men oftast har man ingen direkt kontroll över mängden CO2 som löses upp, och räkor vill helst ha så syrerikt vatten som möjligt. Speciellt CR som är lite känsligare än andra sorter så jag skulle nog inte rekommendera det.
Men det blir nog ganska så syrerikt ändå, för jag sänker ju vattennivån så inga räkor kan hoppa ut och då blir det ett högre fall för vattnet som kommer ut ur filtret och då trycks det ju ner mer syre i vattnet.
Fast jag har slängt iväg CO2 flaskan till 70 liters karet nu. Det blev bara massa grönbruna alger på Micranthemum umbrosum och så blev den lite hängig.
Ska kanske iväg och köpa räkor imorgon och i så fall så har dom lite alger å tugga i sig de första dagarna!
Men zookompaniets CR var alla slut utom två när jag var där här om dagen. Många var döda och låg på botten. Så det blir nog en sväng neråt Bromma i jakten på Crystal Reds!
Ledsen att jag inte kan uppdatera så ofta. Kolla in bloggen så får ni ett hum om vad som är på gång med räkkaren. Blir nog räkor nu i veckan! Zookompaniet skulle få in nya i slutet av veckan trodde dom.
Och mossan fick jag byta till en… ja lite mer levande.
Idag ser nano 2 ut så här. Det börjar bli riktigt snyggt!
Väntar nu bara på att zookompaniet ska få in nya Crystal Reds så jag kan köpa några.
Hade tänkt mig 6 st.
jo det har du rätt i
Men 6 kommer aldrig att synas där i
10 får du ha i alla fall
Men du gör rätt i att köpa några i taget om du är osäker
Dom är ju inte billiga dom små liven
Mkt snygga små räkkar! Bra gjort!
Däremot skulle jag ta bort tetrorna, dels för att dom käkar upp alla dina räklingar & det vill du ju säkert inte. & dels för att dom e stimfiskar ju. Dom trivs säkert men kommer att trivas förträffligt med fler kompisar i större kar.
Blev 7 st Körsbärsräkor från Zookompaniet idag. De hade inte fått in några CR så jag bestämde mig för att köpa de senare och ha Körsbärsräkor i nano 2.
Det är väldigt svårt att ta kort på dom, de simmar runt i hela burken och utforskar sitt nya hem!
Så jag gjorde en liten film istället!