Naturligt foder ur naturen

Som rubriken lyder. Vad samlar ni på till räkorna att äta från naturen.

Jag plockade nässelblad nyss, men vet inte hur den skall beredas bara. Skall den torkas eller frysas in?

Andra alternativ som kan tas in som foder nu när det är vår?

H.

Jag kör med nässelblad, ekblad och mandelblad. Nu har jag slutat med torkad nässelblad
och använda gröna ärtor istället. Mandelblad finns inte i Sverige, så jag passade på att plocka
i Thailand för varje semester resor.

Torkade gamla blad från lönn är klart populärare än ekblad som visar sig bli kvar i långa tider innan dem äts upp.

H.

Jag förväller alla mina blad, mest så att jag säkert vet att alla bakterier försvinner och sen så blir det mer lättsmält.
Odlar t.e.x färsk spenat som dom får på sommaren.
Blad och löv från äpple och päronträd kan jag varmt rekommendera.

Sen så är jag även ute och håvar levande med. Både till att sätta egen odling med samt för att frysa in och ha till vintern.
Blir mest dafnier, cyklops och mygglarver.

Hur förväller du dina blad?
Jag vill gärna prova :slight_smile:

Jag häller bara kokande vatten över dom. Efter 1-2 min så sköljer jag av dom med kallt vatten och sen direkt ner i karet.

Brännässlors späda blad är fina att torka på ett lakan under ett par dygn eller på annat sätt. perfekt att ha till vintern då de innehåller mycket näring. Gröna ärtor ger jag sparsamt då de innehåller ganska mycket fett som påskyndar växten och kan försvåra för räkorna att ömsa skal.

Jag satte nässelbladen att torka mellan reklambladen, kanske dumt med tanke på trycksvärtan:shock:.

Vidare kommer nu svarta vita och röda vinbär, dessutom vinrankans stora blad.

Mycket godsaker på gång alltså, bara frågan vad man skall plocka

H.

Blad från röda vinbär funkar alltså H?

Förväller du dom med?

Plockar som bäst nu, har inte hunnit prova ännu.

Såg att dem just nu börjat smaska på nässlornas skott.

H.

http://akvariedyr.dk/hvadkanrejerli.html
Denna länk är från ett test (OBS på danska) som gjorts på flera kar över längre perioder.
Gillar den :thumbs:

Hej piaL, bra länk där. mycket matnyttig så att säga!

goggel översattte den till förstålig svenska

H

Ha ha ja jag behöver ju inte översätta det… men när jag ska skriva svenska då får man börja översätta;)

Potatisskal var uppskattat, råa skivor.

H,

Själv undviker jag stärkelse då de säger att det är negativt för deras matsmältning. Kokt borde dock fungera bra.

Hej!

Har några tomatplantor som inte riktigt ville bli som jag tänkt! Kan man likt brännässlor förvälla och torka bladen/stjälken tro eller innehåll tomatplantor något som är dåligt för räkor/fisk? Någon som prövat?

/Tobbe

Tomatplantor är giftigt för vissa djur så det undviker jag.

Det finns mycket att hämta ute i naturens skafferi men allt är inte lämpligt att stoppa i ett räkkar. De små fina tallkottarna såg lockande ut och jag tog hem en näve men de är direkt olämpliga i räkmiljöer då de innehåller skadliga ämnen och enzymer som dödar räkor. Alkottar däremot är populära då de sänker pH något men blir till en samlingsplats för nyttobakterier och uppskattas av karens innevånare.

Hej! Jag undrar vilket det bästa sättet att frysa in nässlor är? Jag funderar på om man ska frysa in hela blad efter koknig eller om man ska mixa dem kanske tillsätta agar och blanda i spirulina eller ärtor.

Varför inte torka dom istället? Så gör jag och det funkar prima och då behåller dom sin form med.