Naturligt foder ur naturen

har sett på tradera att det säljs maskrossticks till räkor. Om jag skall göra egna sticks, använder man då maskrosens blad, blomman eller både och?

Hur förbereds bladen? Skall de vara torkade eller färska och förvällda sen malas/mixas ner till små bitar?

Lyfter den här tråden och frågar hur det gått för övriga forumsmedlemmar? Någon som nu med några års erfarenhet av “naturligt foder” kan säga vad som fungerar bra eller mindre bra? Efter att ha läst denna tråd och även den danska sidan (med hjälp av googleöversättning) som det länkades tidigare så tänkte jag börja med att testa körsbärsträdslöv. Detta då det är vad som finns i min trädgård. Sedan ska jag fråga grannen om denne kan avvara lite blad från dennes äppleträd.

Har samma frågor som Qvibba hade för drygt tre år sedan, nämligen hur ska/bör bladen förberedas?

FRÅGOR

• Är det bara att låta bladen torka under några veckor och sedan stoppa ner dom i akvariet?
  • Ska de helst förvällas innan de torkas?
  • Fungerar det lika bra med blad insamlade nu på hösten som på våren?
  • Läggs bladen i hela, eller smular man i dom som flingfoder?

För en vecka sedan hade jag aldrig sett en körsbärsräka, eller annan akvarieräka heller för den delen. Kände absolut inte till att det fanns så många sorters räkor eller att det fanns forum för alla dessa små spännande och trevliga kräftdjur. Nu har jag två räkor och väntar som ett barn på julafton på ett paket med fler körsbärsräkor och lite mossa. :smiley:

Lite google-översatt text från den danska sidan om den skulle råka försvinna i framtiden.

Har nu provat med ett blad från körsbärsträd och ett blad från ek. Räkorna var lika intresserade av bladen som av Telias senaste kvartalsrapport…

Mina små ancistrusar och guppys verkar mer roade av bladen än räkorna. Tyvärr så är mina guppys även intresserade av räkorna på ett sätt som inte är så bra för räkpopulationen. :shock: