jo mangrove kan med färga lite i början om dom inte är välsköljda. men det försvinner efter första vattenbytet. teak är inte lika hårt träslag och av mangrove kan du nästan dra fransar av. detta går inte med teak då det vill smula sönder istället. titta hos nån kompis som har mangrove eller i en affär som har det i sina kar så märker du lätt skillnad
okej tack för alla tips!
Vissa mangroverötter kan färga av sej under väldigt lång tid upp till ett år, även om man kokat dem och byter vatten ofta. Det är dock ingen fara även om det kanske ser lite tråkigt ut.
Har aldrig råkat ut för det i nåt av mina kar. har mangrove i allihop. men det är väl möjligt om du säger det…
hur lång tid tar det för en körsbärsräka att föda från att ha rom
har för mig att det är ca: 4veckor från rom tills att den släpper räklingar!? rätta mig någon om jag har fel…
stämmer bra ca 30 dagar är normalt
Ibland är minnet på topp
Då är det inte långt kvar tills jag har en massa yngel:)
Nu har jag fixat ett 75 liters akvarium som jag ska lägga över mina räkor i lite senare. Fick min Eden 501 mini ytterfilter som jag beställt från Forint. Den verkar hur grym som helst, alltid velat ha ett ytterfilter, verkar som att det är dom som är bäst enligt mig.
Lägger upp ett foto kanske imorgon.
Tänkte att jag lägger över några räkor och ser om de mår bra sen lägger jag över allt om det verkar bra.
http://www.youtube.com/watch?v=a1sHd1XH … re=related
27 liters akvarium med hur många crystal red räkor som helst. Är det inte för många? Isåfall skulle jag kunna ha hur många som helst i mitt 75 liters… xD
Tänkte att jag lägger över några räkor och ser om de mår bra sen lägger jag över allt om det verkar bra. :)[/quote]
tänk på att koppa in dem så överlever fler…
Jag ångrade mig till slut endå. Använder det lilla som de var i innan. Gillar den
Fast jag har gjort om i den och lagt in Eden 501 mini där istället.
Kanske använder det stora i framtiden när jag har många fler.
Har inte riktigt förstått mig på “koppa”, kollade på någon engelsk guide för ett tag sen men fatta inte allting, massa grejor som jag inte vet vad är på svenska heller så jag orkade inte läsa mer sen
Har åxå beställt ett eden 501 av forint dyker med lite tur upp imorgon, ska ha det till mitt 60L tänkte jag
Koppa…
Tag ditt nya akvarie vatten och tillsätt till räkorna innan de sätts i karet.
1 matsked var 10 minut i ca 2-3 timmar…
Brukar jag göra…
hmm. låter lite överdrivet cats… jag brukar hälla i knappt en dl vart 15min 3-4 ggr när jag koppar in fisk eller räkor, inga dödsfall har hänt här men har räkorna fraktats på post så kan ju vattnet va rätt kallt. då tar jag lite mindre vatten och längre tid på mig…
jo du har nog rätt…ice…
men jag tänker att det kan vara bra att ge en grund till den som frågar…
Ju bättre man blir på att hålla räkor desto lättare är det att hitta egna lösningar.
Men min grundregel kanske är extrem… :shock:
Det få man testa sig fram till…med ett antal dödsfall på vägen
Bra med forum då alla har olika erfarenheter…
japp
Hur mycket du skall koppa i / tidsenhet måste ju grunda sig på hur mycket vatten räkorna är i i början, flyttar du dem ifrån ett kar till ett annat och de ligger i 1dl vatten innan du börjar koppa kan du givetvis ha i matskedsmått om du vill, ligger de däremot i 5L vatten är det deciliter som gäller för att få samma “utspädningshastighet”.
Om ni förstår hur jag menar
Sen är det upp till var och en vilket tempo man vill hålla, köper jag fisk brukar de komma i omkring en liter vatten i påsen, jag för min del brukar först vänta 20-30 min innan jag börjar koppa i så temperaturen får jämna ut sig. sedan har jag i ungefär en halv mugg (~1dl) /5-10 min fram till jag dubblat vattenmängden ungefär.
Sen beror det på hur pass känslig fisken/räkan är och hur mycket den betyder för mig alt. kostar
Diskus koppar jag in i 4 timmar med ett kontinueligt flöde av vatten ifrån huvudkaret genom en luftslang ner i en frigolitlåda xD Riktigt fina räkor skulle jag nog ta det vääldigt lungt med.
Jo jag brukar åxå va mer försiktig med fisk/räkor som är dyra. men det är ju just för att de vart dyra med hehe