Mitt första räk akvarium

Hejsan

Det här är mitt först räk akvarium på 15 liter tror jag. Den har en pump och lite växter, snäck skal, sten, trä och en liten “grotta” med massa små rum där de kan gömma sig. Just nu bor det bara 4 körsbärs räkor som jag tog från mitt stora akvarium. Det är två hanar och två honor som är gravida :slight_smile:
Vatten temperaturen ligger på 22 grader och ph värdet ligger på 6-7, svårt att säga exakt eftersom det är en sån där ph remsa. Ska skaffa mig ett dropptest snarast.
Sen undrar jag hur många räkor som man kan ha i ett 15 liters akvarium.

Vad tycks då? är det något som kan förbättras? :mrgreen:

jag har ingen bra erfarenhet av räkor men jag skulle tro att du behöver lite mer växter där i men annars var det snygt!
en fråga till dig: var har du fått tag på rötterna/grenarna?

Det är en sorts mossa som växer ganska snabbt om det är den du syftar på? Tyvärr minns jag inte namnet på dem men det finns säkert någon annan här som kan svara på det. Finns att köpa hos akvarie affärer. Räkorna gömmer sig i den sen finns det mat på dem de äter också, så de är väldigt bra att ha för just räkor. Men även fiskyngel har jag märkt. :hehe:

Nu hänger inte jag med. De var väl rötter/grenar han frågad eefter, inte mossan? :o

Ursäkta, jag som precis vaknat här :oops:
Det är något jag plockat med mig från skuuugen och kokat hemma innan jag stoppat ner det i akvariet.

Rötter ifrån barrträd = terpentin så är de rötter ifrån barrträd du har så tycker jag att du ska ta upp dom och inte använda dom :slight_smile: Så de får du se upp med.

Vilken tur att jag blev medlem här! Vad är det som händer med terpentin om det finns i akvariet?

Terpentin är giftigt och skadligt för ditt djurliv =)
En del säger “massiv död i ditt akvarium” andra säger “de kan vara skadligt”
Personligen tror jag mer på de första uttalandet och skulle inte chansa. :slight_smile:

Herre :woah:
Men jag har haft i dem i några dagar nu. Men jag tar ut dem på en gång!
Tack för tipset

Jag tycker att du kanske borde ställa upp dina pinnar/rötter mot varandra i mitten för att få lite höjd…jag har oxå tagit från naturen och jag har fäst dem på en flat sten med silikon så som jag vill att de skall stå…
Och mossan du har som ligger rakt bak hade jag fäst med tunn fiskelina på en eller två av pinnarna…det blir snyggt när den växer ut…
Sanden ser bra ut tycker jag men jag hade skaffat mörkare stenar…dessa vita ser ut som de lyser…

Jag hade samma fråga angående hur många räkor man kan ha i ett kar…
Jag har läst någonstans att man kan ha 1 räka / liter som utgångspunkt men de flesta har nog mer än så. Jag har ca 30 räkor i blandade storlekar i mitt 150 liters kar med fiskar…och jag kanske ser, om jag har tur 2-3 stycken åt gången… :wink:

Angående vilka räkor du skall ha så är det bara att läsa här på räksorter och graderingen…
Och glöm inte att koppa in dem…
Jag har gjort det misstaget i början och då kan jag säga att det dör räkor för dig… :frowning:

Välkommen hit och lycka till…

/N

Tycker nog att de där snäckskalen bör ta samma väg ut som träpinnarna.

Kan innehålla en del otäcka bakterier,om de inte kokats vääääldigt noga !

Inner filtret bör du oxå se upp med,så det inte suger upp räkyngel,dvs räksäkra det.

Annars ser det ut som en bra start ! Lycka till :smiley:

Tack för svaren, det uppskattas!

Nu har jag tagit ut pinnarna iallafall. Och snäckorna etc. var kokta men kanske 30min-1timme. Så jag har även tagit ut dem och kokar dem fortfarande sen några timmar tillbaka.
Pumpen har jag en har täckt med tyg så när ynglen kommer så är det lugnt :slight_smile:

Vad finns det för lampor som är bra/bäst och vad går de på ungefär?

Jag har en lampa från ikea över mina vaser…
arbetslampa mile tror jag den heter…kostar 149:-
med en led spot…de andra blir så varma…

Jag tror många här kör med kompaktlysrör i en bordslampa från tex Ikea…

Du tror inte att tyg sätter igen pumpen ganska snabbt… :?

Jag har satt myggnät och en del har satt nylonstrumpor över…för att inte de små liven skall åka med.

Eller kolla vad det kostar med lufpump och billifilter…
Här kostar det runt 250:- med allt… :slight_smile:

Jag är så otydlig ibland. Jag har nylon över pumpen. Jag har också en bordslampa, med ett kompaktlysrör i men vet inte vad det är för nån. Köpte den också på ikea för ett bra tag sen.
Finns det speciella kompaktlysrör för räkor som man kan skaffa sig till ett rimligt pris?

Det är lugnt… :slight_smile:

Jag kan inte det där med vilka lampor…jag kör Ikea original… :slight_smile:

Men jag vet att Johnny W kan det mycket bra…(kanske andra kan oxå). :wink:

aquatic nature har lampor som är bättre!

Är lampor inte så viktigt alltså?
Tänkte skaffa mig en dropptest men vet inte vilken som är bra, var på djuraffären idag och blev förvirrad bland alla olika. Vilka är att rekomendera en nybörjare?

Hittade svaret själv i en annan tråd.

fast ska du handla ph test kan jag rekommendera JBLs dropptest som går mellan 6,0-7,6 den är riktigt bra

Okej. Den verkade lite dyr så jag väntar med att köpa JBLs dropptest. :slight_smile:

Vad bör jag tänka extra på eftersom jag har räkorna i ett litet akvarium?
Har funderat på att lägga över räkorna till mitt 80 liters akvarium men jag har Kuhlii ålar i det akvariet och vet inte om de skulle jävlas med räkorna. Hade mina körsbärs räkor där innan men då var det lugnt. Mest guppys och platy fiskarna som va ville smaka på dem ibland men det var sällan det hände med. Nu har jag iallafall tagit ut alla gyppys förutom lite yngel.