Jag skulle nog säga vattenbyte är viktigt i ett mindre kar… :?
Jag har både CR och körsbär med platy och black molly…i vårt sällskapsakvarie.
Med massa, massa växter och grenar…så de har lite ställen att hålla till på utan att bli för hårt åtgångna av fiskarna…men fiskar verkar ju vara “elaka, nyfikna” av naturen… :evilgrin:
Visst det överlever ju inga yngel…men det har jag andra kar till bara för räkor…
Jag har sett att de är sjukt snabba om en fisk försöker ta dem så…
Det är så jag upplever det också. Men det blir alltså inga räk yngel? Blir de uppätna eller?
Två körsbärs honer blev gravida så jag tog ut dem från det stora akvariet med fiskarna.
Har nästan övertalat min bästa vän om att skaffa ett akvarium och få alla min fiskar och ålar
Så jag kanske får mitt stora akvarium till räkorna. Är helt såld på räkor känner jag!
Undrar över en sak bara… Kan blå Posthornssnäcka klara sig utan pump och/eller ljus? Och kan räkor klara sig fint utan ljus?
Ok, för om jag minns rätt så har jag för mig att jag läste det någonstans. Att räkor inte behöver ljus direkt. Minns dock inte vart annars hade jag hänvisat dit.
Jag har ett par vaser som jag endast har dagljus till och inte märkt att de skulle må dåligt… :?
Men det skall inhandlas till dem då jag tycker att det blir snyggare med upplysta kar eller vaser…
Patrikmalmö borde kunna förklara om växterna kräver lyse eller om de klarar sig med dagsljus det då han kan mycket om växter,high tech kar och vatten…bland annat…
jättefina grenar cpnamn!
jag blev lite intreserad av att sticka ut och kolla efter fina grenar till mitt akvarium men jag har ingen aning om hur jag ska se skillnad på barr- och lövträd! hjälp mig någon!?
är de utan bark är det kanske lite svårt men annars ser man ju bra skillnad…
Och jag tror att om du söker grenar av lövträd ska du kanske INTE leta i en granskog… :lol:
Logiskt sett borde ju grenar av lövträd ligga under eller i närheten av LÖVTRÄD…
Jag har plockat grenar från lövträd och satt på en skiffer platta för att få det som jag önskade…monterat med glassilikon…och klätt med mossa.
Ska lägga upp en bild strax…
Eller så kan man köpa ÄKTA mangrove och ha i iofs rättså dyr, men man slipper leta grenar och skala bark. och för de med otränat öga kan jag ju rekommendera det så ni inte får i en bit gran eller tall i karet :shock:
se då bara till att det verkligen är mangrove eller moore så du inte kommer hem med en bit teakträ som färgar vattnet som urlakat te. finns nämnligen en hel del affärer som påstår att det är mangrove fast det är teak!