Har varit medlem här nu i ungefär två månader och haft räkor i ca 6 veckor. Bryr mig inte om att gå in på någon närmare presentation av mig personligen utan tänkte hålla mig till det mer intressanta, mina räkor.
Köpte ett knappt begagnat 20 liters Cocoon med pump och lampa. Handlade sedan på mig inredning på PimpYourShrimp och växter på PlantSwap. Räkorna kommer från AnetteJ.T och är Blue Pearl, fick även med mig en rejäl portion sötvattenstång därifrån.
Så här såg karet ut första dagen när mossväggen var ihopsydd och överbliven mossa fäst på roten. Christmasmoss för hela slanten.
Yngelskydd på pumpens insug för säkerhets skull. Tillverkat av nätförpackning till smålök. I bakgrunden den inte allt för välväxta mossväggen…
Så här såg karet ut en månad gammalt. Riktigt kass bild tyvärr, min kamera ville inte alls…
I julklapp fick räkorna en liten kokosgrotta. Delade med fogsvans och borrade sedan en massa hål här och där, kokade en halvtimme och sedan färdig.
För en vecka sedan såg jag den första räkhonan som bar på rom. Hoppas det blir många fler av det slaget.
Och så här ser det ut idag, 6 veckor efter starten. Mossan växer på bra men det dröjer väl ett par månader till innan väggen har växt sig tät och fin. Inga dödsfall än så länge och alla växer och frodas, även hoppkräftorna…
Mossvägg:
Räkor:
Posthorn:
Fan att jag aldrig lyckades med Moss-vägg… Riktigt fint, får nog fan ge mig på att försöka igen tror jag.
Tackar för insirationen, följer ditt inlägg.
Keep up
Kan säga att det växte bra mycket snabbare än jag trodde det skulle göra. Har växt ut upp mot tre centimeter på 1,5 månad. Det är första gången jag har haft mossa så det är kanske normalt men jag blev förvånad.
Till att börja med - jätteläckert akvarium! Ska bli kul att följa det, hoppas du fortsätter lägga ut bilder på det framöver.
Sen undrar jag lite över det här med mossväggen… Hur gör man? Tar man ett nät i lagom storlek, köper en klick mossa och sen försöker sprida ut den lilla biten mossa över nätet och till slut fästa den med tråd? Det verkar så läckert och jag skulle gärna försöka fixa det till ett av mina små akvarium.
Tack för det!
Angående mossväggen så använde jag vanligt flugnät som jag köpte på byggvaruhuset. Var ca 4 mm maskor på det, lite större hade nog inte skadat, men jag hittade inget bättre. Sen mätte jag ut längd och bredd och tog dubbla längden så jag kunde vika ihop det och spara in en söm. Spred ut mossa över halva nätet, vek ihop och “sydde” ihop kanterna med fiskelina. Runt om alla kanter och sedan en gång på bredden och tre på längden. Typ så här:
Eftersom jag inte hade några sugkoppar, och startade upp ett nytt akvarium, så lät jag väggen gå ner till botten och fyllde sedan på soil som håller fast den. I toppen har jag två tvättklämmor som tillfällig lösning.
Mängd mossa rekommenderar jag 2-3 dl för de måtten jag använde, ca 240x290 mm.
Riktigt läckert kar! Du verkar ha gjort en väldigt genomtänkt och seriös uppstart Vad kör du för belysning? Har du någon gödning av något slag? Bra fräs i mossan har du fått… Tack för fin inspiration till att göra en egen mossvägg också!
Fungerar det bra med Blue Pearl på soil? Jag hade fått för mig att de var mer förtjusta i lite högre ph men om dina går med rom så verkar det ju fungera alldeles utmärkt
Belysningen är den som följde med karet, Spectra 11 watt. vet inte vad det är för spektrum på ljuset. Gödning kör jag med pmdd, enkeldos och byter ca 7 liter vatten en gång i veckan.
Ja, det verkar ju fungera med BP och soil. Det är mina första räkor som sagt och jag hade inte stenkoll på soil eller vilka räkor som trivdes i den så därför blev det som det blev. I dagsläget hade jag valt annat bottensubstrat. Min pH-mätare slutade fungera och jag väntar på dropptest från pwss så jag vet inte riktigt vad jag har för värde i burken. :mrgreen:
Sådär, nu ha man äntligen fått hem dropptest till pH. Köpte “JBL pH 3-10” och det visade sig vara ganska värdelöst :evil:
Helt omöjligt att läsa av något värde, vattnet blir knappt färgat. Men av det lilla färg där ändå är, vilket är svagt, svagt grön, bör vattnet ligga på mellan 6,5 - 8,5.
Alltid något :roll: