Läste precis en annan som provat Åleds och tyckte den var “tvärt värdelös”. Vi får se vad det blir… ![]()
Jag tycker precis tvärtom :lol:, testat seras och jbl men åleds är betydligt lättare att tolka färgerna på. Lycka till
Jag har stickor som har två referenser, skala 5.5-8.0.
Köpte från eBay:
Syns inte så bra på bilden, men väldigt lättavlästa!
Enligt mina erfarenheter så är teststickor inget att lita på, de jag har testat har jag slängt rätt fort. Jag hade förmodligen varit närmre om jag stoppat ner fingret och känt efter.
Har du testat dina mot ett dropptest hoomiii? Jag har aldrig hört någon som är nöjd med teststickor, vore ju skönt om någon hittat några som faktiskt fungerar. Det är ju onekligen smidigare.
Jag har JBL:s pH-test som sträcker sig från 6-7.6 och deras 7.4-9. Tycker att de är helt ok, svårt att bestämma precis på tiondelen men det är ju knappast intressant heller. Skalan har steg på 0.2 på båda testen.
Jag har precis beställt hem en digital ph-mätare. Av dom som har den så ska den fungera perfekt, jag får nog hem min om 2 veckor ungefär (skickas från asien)
7,4-9 skulle varit intressant, men jag känner inte att jag riktigt litar på JBL:s tester efter mitt eget försök. Digital kan man få tag i under hundralappen på ebay men sen vet man ju aldrig hur bra eller hur länge de fungerar.
Lånade en digital mätare och testade. Kollade kranvattnet först och den visade 7,5 vilket det även ska vara enligt uppgift så det verkade stämma. Testade sedan i räkakvariet och där visade den 8,1! Får inte ihop hur det kan vara så högt där, finns inga stenar eller annat som kan läcka kalk tycker jag. Använder AT Nano Soil (http://www.pimpyourshrimp.com/sv/soil/at-nano-soil.html) och har haft i en påse på 2 liter.
jag använder samma JBL test som Pierre_N och tycker att det fungerar bra . har även en digital som nu har hamnat i lådan, skulle kalibreras hitådit + speciell förvaringsvätska. så kör du på JBL men kolla att det är ett gammalt test du får tag på.
Så har de första räklingarna börjat titta fram
Även posthornen har växt till sig och få små bebisar som kläcktes förra veckan.
Tänk om allt kunde vara så trevligt alltid, igår hittade jag clado-alger i en gren på mossan. Klippte snabbt av mossan med god marginal och slängde ur den och in i elden. Men det lär väl redan vara för sent… ![]()
Du kan nog klara dig från algerna ändå
Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm
lite Alg info
Mossväggen börjar tätna i övre halvan, nedre är ganska gles fortfarande. “Trädet” växer på bra det också. Släppte över en stor Amano-räka från mitt andra kar för att ta hand om clado-algerna som börjat härja. Får se hur det går. Verkar inte vara några problem att ha den ihop med de andra räkorna iaf.
har inte läst igeom allt, men såg på andra bilden på nätet du har, säker på att de går att ha i akvarium? tänker så de är rostritt å så?
När jag letade efter sådana nät hittade jag ett likt plastnät som fick bli mitt alternativ då jag inte hittade något som passade i akvarium
Hade du läst så hade du fått reda på vad det är för nät jag använde, dvs vanligt flug-/insektsnät i plast från byggvaruhuset. (Inlägg #12) Så det är inget som kommer rosta. ![]()
Dags för uppdatering?! ![]()
Det är vildvuxet :lol:
Får väl ta ett par bilder och lägga upp senare.
Grattis !Att upptäcka små nykomlingar gör en alltid glad . Lycka till med algproblemen .:thumbs:
Så här ser det ut idag.
Mossan i trädet behöver klippas men jag har inte orkat ge mig på det än. Mossväggen växer bra, iaf den övre halvan, nere vid soilen är det inte lika tätt. Trycker ner mossan lite då och då så att den inte spretar rakt ut. Clado-alger finns kvar och jag snurrar upp lite då och då eller sprutar väteperoxid på utsatta delar. Stora sjok av mossa brukar också följa med när man drar bort algen tyvärr. Hade två amanos i tidigare men det gick bara en vecka sedan var de bara en. Ska fixa täckglas innan jag försöker igen…
Funderar på att rensa bort tång och annat på botten och testa någon bottentäckare istället, gillar inte riktigt hur det ser ut nu.
Har en riktigt klarblå hona som hade varit kul att odla vidare på men jag skulle behövt ett nytt akvarium då så hon får gå kvar hos de andra.
Hade stora problem med ljuset när jag fotade så det blev inte riktigt bra någonstans men ni får iaf en uppfattning om hur det ser ut.
Mossväggen är riktigt snygg! Lyckas jag lura in ett nanokar till här hemma, så ska jag ha det här som inspiration :thumbs: Minns jag rätt, var det christmasmossa du använde?
Stämmer bra.