Hej på er
Nu har jag gjort klart ett litet projekt jag funderat på ett tag. Jag är nämligen en coca cola nörd av stora mått. OCH en akvarienörd… Så jag gjorde två flugor på smällen och kombinerade dem. Så här blev det:
Men åhhhh… kan man inte lägga in bilder här? Jag har för mig att jag gjort det förut?
Jag tycker nästan att det där är hemskt. I mina ögon är det där ren djurplågeri och jag hoppas verkligen att räkorna bor där för minuten för att plåtas och inte i längden. Att hålla en liten stackare där i med färgat grus får mig nästan att bli arg.
Antar att du inte menade något illa men kände bara att jag ville få min åsikt sagt för det är inte okej att de ska bo i en liten sketen flaska.
De verkar må bra än så länge men skulle de verka må dåligt så får jag väl ändra. Kollade först om andra gjort minikar med räkor och de verkade gå bra så jag testar.
Jag kan lova dig att jag inte är någon djurplågare Jag har massor med djur och tar väl hand om dem allihop
Såg japaner “odla” katter i krukor och glasbehållare.
Känns lite samma sak här, väldigt skeptisk mot detta.
Vackert är det inte eller, blir väldig förvrängd sikt genom de små böjda glasytorna.
Detta är inte bara djurplågeri, utan också slöseri med pengar. Räkorna kommer uppenbarligen dö inom kort. Det kan vara svårt att få dem att överleva i ynka 10 liter. Än mindre i 0.5 liter. Vattenvärdena kommer skjuta och sjunka som en bergochdalbana.
Jo, jag vet att det var en chansning just med vattenvärdena men jag ville göra ett försök. Efter att ha kollat på andra mini-nano så tyckte jag att det var värt ett försök. Själv tycker jag att det blev superfint Funkar det inte med räkorna så får jag väl ha dem som växtkar med bara några små sniglar. Jag har några andra räk-kar som jag kan sätta över dem i om de verkar må dåligt eller så.
Idag är de hur pigga som helst, simmar omkring och städar växterna och verkar må fint. Inte lika blyga som i går heller.
Jag ska rapportera vidare om hur det går så ni vet.
Jag tycker inte heller iden är så bra men jag har ju varit inne och läst i din blogg, har du inte en tax och kor, eller har jag blandat ihop dej med någon annan? Jag vet i alla fall att om så är fallet så är du i alla fall helt ok och funkar det inte så flyttar du räkorna till större igen:D
Om det nu är du så kan jag tippsa alla andra här att gå in och läsa din väldigt läsvärda blogg för den är oftast väldigt underhållande och man får sej ett gott skratt, du kan verkligen bjuda på dej själv:thumbs::thumbs:
Jodå, visst är det jag Jag har en tax, tre innekatter, tre utekatter, 5 akvarier (och så mina cola-flask-akvarium så klart) en ödla, en orm, kackerlackor, fåglar och en jädrans massa kossor (hm, glömde jag något nu?).
Djur är min passion <3 Vi har dessutom ett projekt på gång och det är att bygga om en del av gamla stallet till “rekreationsrum” där vi ska ha fåglar, fjärilar, ödlor, ormar, gnagare och annat mysigt. (fast i olika avdelningar så klart). Det vi spånar på nu är att få värme och fukt på rätt nivå till de olika djuren. Det är stort där inne så vi har alla möjligheter.
Förutom alla djuren och en himskans massa växter så ska vi ha ett bord och två vilstolar så man kan sitta där inne och bara njuta
När det gäller räkorna så verkar de som sagt trivas även idag som tur är. Jag kommer göra vattenbyte varje dag med osmosvatten och GH mineral+ och hålla koll på vattenvärdena med både vanliga tester och med TDS mätare.
Märker jag att det inte funkar så får det bli växtnano istället! För jag kommer ha det kvar då jag tycker att det blev supersnyggt.
Jag har en stor bålskål och en annan “karaff” eller vad det kan heta som ska bli nästa projekt. Sjukt kul
Iden kom av andra mini-nano jag sett när jag googlat runt. Jag har inte sett just colaflaskor men andra pyttesmå nano.
Jag är en glad optimist och hoppas att det funkar Har jag fel så är det inte hela världen, då vet jag det. Så länge räkorna mår väl så utgår jag från att det funkar. Gör de inte det så flyttar jag dem till andra kar.
Räkor lever väll i flock? En räka i en cola flaska på 0.25 cl är djurplågeri. Vattnet kommer bli dåligt / giftigt för räkan o de kommer gå bort. Man skickar räkor i påsar och när man tar emot dom koppar man i nytt friskt vatten i början sen tar man ut räkorna från påsarna ner i akvariumen för att vattnet i påsen kan göra så värdena i hela akvariet blir dåliga och riskerar att alla räkor dör.
“Man skickar räkor i påsar och när man tar emot dom koppar man i nytt friskt vatten i början sen tar man ut räkorna från påsarna ner i akvariumen för att vattnet i påsen kan göra så värdena i hela akvariet blir dåliga och riskerar att alla räkor dör.”
Vad har detta med saken att göra??
Jag har koll på vattenvärdena så det är ingen fara. Blir vattnet dåligt så avbryter jag. Och det där med att de är flockdjur tror jag inte riktigt. Jag har inte sett mina andra räkor vara speciellt sociala utan de sköter sig bra på egen hand.
Ni kan väl försöka vara lite positiva här med mig istället och glädjas om det faktiskt går bra
Tycker också att det är djurplågeri, tänk om du fick leva instängt i en telefonkiosk och fick lite frisk luft varje dag? Räkor har sina behov och är inte några leksaker.Kan man inte ger dom ett bra liv så ska man syssla med något annat.:mrgreen::(
Räkor är inga flockdjur. Och att man koppar in räkor och andra akvarieinvånare är för att sakta vänja dem vid det nya vattnet som de ska leva i. Att den lilla mängden vatten som finns i en påse skulle få vattenbalansen att kollapsa i akvariet tror jag inte mycket på.
Men jag tycker inte heller att det är någon bra idé att ha räkor i så små behållare, de trivs nog betydligt bättre när de kan simma runt fritt tillsammans med artfränder.
Angående räkor i små vattenvolymer så sparade jag lite sötvattenstång i en burk med ca 3 liter vatten. Den stod orörd i fönster i 4 månader innan jag upptäckte att det simmade runt en massa räkor däri. De verkade inte ha tagit skada av att ha bott där, en bar till och med på rom, men de fick ändå flytta in i ett 54-liters samma dag
Att jämföra med en människa i telefonkiosk blir lite orättvist storleksmässigt, snarare som att bo i en sommarstuga. Det funkar att bo där men det är inget vidare i längden.
Jag är nog en räka då för jag skulle må utmärkt en en liten sommarstuga
Men som sagt, jag lovar att ta ut dem om de verkar som om de inte trivs. Jag vet att djur inte är några leksaker och jag tar väl hand om alla mina djur <3
Som det är nu så har jag lagt i tre fullvuxna räkor och jag har dock funderat på om jag ska byta ut dem mot tre räklingar istället och sedan byta dem när de blir större, räklingarna är ju bara en bråkdel i storlek mot de fullvuxna.
rolig tråd att läsa.
jag ser det på det sättet att så länge man pysslar om flaskorna så är det ok.
många som startar upp akvarier trötnar på städningen och vatten byten oavset hur stort/litet det är vilket jag tycker är värre än bo ytan.
bor själv i en sommarstuga med fru två barn en katt två akvarier funkat i 8 år nu.
jodå inne är man ju inte alltid ville bara säga att många bor i sommarstugor.
sen så är det bara kul o skriva lite finns ju så många åsikter om allt vilket jag tycker är bra det som inte funkar för vissa funkar kanon för andra.:thumbs:
Har missat den här tråden helt men det här vill jag på det bestämdaste avråda ifrån. Du kan helt omöjligt se på en räka om den mår bra eller inte. Det du kan se är om den aktivt letar efter mat, det är ett tecken på att de trivs.
En del av dina räkor i Cocacola flaskorna sitter helt still vilket är ett tecken på att de INTE trivs. Dessutom är det helt omöjligt att kontrollera tex temperaturen på vattnet i flaskan. På bara några timmar kan det lätt stiga till över 30 grader en varm dag.