hjälp. massdöd!

Har ett 50 liters kar med ebi shrimp soil. rötter, mossa, needle leaf. eden 501 ytterfilter.

upptäckte i fredags att 5 av mina räkor hade gett upp. Bytte då ca 30% av vattnet. På lördagen hade 4-6 st till kolat. i dag hade 4 till gett upp.

Kollade värdena.
Nitrat 25 mg/L
Dgh låg på 14
Dkh låg på 6
Ph 6,8

Vad är fel?

Jag har inte stoppat i nått nytt de senaste 2 månaderna.

Temp?
Antal invånare?

vad e det för räkor? pumpen stått stilla nåt?

Du menar väl 0,025 mg/L va, för annars är det jäkligt högt. Har du kollat Nitratvärdet också, det bör du nog göra.

Det är ju nitrat värdena han angett… Det verkar vara väldigt höga nitrat-värden iaf. Om det är CR du har är det mycket möjligt att det är just detta som fått de att dö. Köper man vanligt paket av haack så får man ju nitratvärde på under 10, och även det är ju enligt utsago för mycket för CR.

Japp helt rätt, det ser ut som det är Nitrat värdet som orsakar deras död.
Normalt är att byta ut mycket vatten direkt ett sådant problem uppstår, sedan göra dagliga vattenbyten , jag hade bytt 50% varje dag…
I minst 3 dagar, sen gjort dagliga vattenbyten med 30% i en vecka sen gjort vattenbytena var 3dje dag i en vecka… osv…

Orsaken till att man får sådana problem kan vara lite olika t.ex:

1. Nystartat akvarium.
  2. För många fiskar/räkor/snäckor (även skräpsnäckor räknas)
  3. filtreringen fungerar inte.
  4. Långt mellan vattenbyten.

Det är nitrit jag menar, ursäkta att jag skrev fel då:)!

Kom hem från jobbet i dag. 5 till är döda. Det är Crystal red. hade ca 50 st i karet. det kan väl inte vara för många.
akvariet har varit i gång i ett halvår med samma filter.

ska ta och byta 50 % nu med en gång.

Hittar du gamla matrester, döda snäckor, eller lite skit i karet så försök få bort allt… det hjälper!
Och nej, du har inte för många…
Själv har jag nog ca 300st White Pearl i ett 54L, och det är det inga prob med.

Jag lägger mina 5 spänn på nitrit problem. Tråkigt nog är räkor duktigt känsliga för nitrit. Om du har ett annat fungerande kar skulle jag flytta dem dit tills du fått läget under kontroll.

Annars skulle jag börja pytsa i nitrivec eller liknande anti-nitrit medel enligt bruksanvisning och hålla tummarna. Om det enbart skulle vara högt nitratvärde borde det vara löst med första vattenbytet.

Hoppas verkligen det löser sig.

Fast allt funkat i 6 månader kanske karet sakta blivit för belastat. Räkorna blir fler och fler du matar lite mer och mer. Det är väldigt svårt att bedöma mängd mat/filterkapacitet/vattenbyten när innevånare blir stadigt fler och matning ökar, många flytande parametrar.

ingen nitrit enligt dropptest iaf. men aja jag får se vad som händer nu. har bytt 50 % vatten.

Har du rotat i botten?

för två veckor sen drog jag ut en rejäl bit med HC, ca 30x30 cm så det rörde upp en del. men jag bytte vatten direkt då så det borde väl inte vara orsaken nu?

ett dödsfall nu på morgonen. bytte 50% igår. ska byta mer när ja slutat jobbet.

inte efter två veckor!

Man håller tummarna för att det lugnar sig…

Satt o funderade på om det ev kunde vara en sjukdom…
skall surfa runt lite o se vad som också kan orsaka detta…

Hittade denna:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=238
Men där står det endast om vattnet… inte ev sjukdomar… letar vidare…

Kan varmt rekomendera Mosura Shrimp Tonic.

Hjälper räkorna att bli mer motståndskraftiga.

Tråkigt när sånt här händer.
Du kan nog fått upp mycket skit i karet när
du rotade runt i botten, blev nog skaplig obalans i karet då.
Kan varmt rekomendera Mosura Shrimp Tonic.
Hjälper räkorna att stå emot sjukdomar och drastiska vattenförändringar. :thumbs: