Helt blek CR räka

Vad kan ha hänt med den här räkan, fick inte så bra kort då den gömmer sig i red moor roten:

Finns ju olika grader av CR räkorna så detta är väl bara en dåligt färgad ?

Nä det är en S graderad som såg ut så där nu helt plötsligt när jag tittade på räkorna.

Vad har du matat med då?

Mosura Excel å CRS och Tropical shrimp sticks.

kan vara dags för skalömsning :wink:

hmm ja då vet jag inte då får någon Expert svara :slight_smile:

Funderade på om den hade bytt skal precis eller var på väg att göra det. Hittar ingen blek räka nu när jag letar. Fast jag hittar inte alla 13 heller utan bara 12, men de har massa gångar att gömma sig i roten.

Hur gammal är den då?

Janne pratade innan (och jag har sett hans kar) med skeletons…ger bra avkommor i vissa fall men har tappat all färg…och dett förstod jag beror på ålder…men jag har aldrig sett såna innnan…kanske Janne själv kan förklara…:wink:
Eller kan det vara skalömsning på gång…

Den räkan är väl runt 1,5 cm skulle jag gissa. Ingen aning om ålder, är väl ca tre veckor sen jag köpte de.

Min golden var en sk skeleton :slight_smile:

Typ många transparenta partier.

Hittade en död räka nu på morgonen, antagligen den som var sådär blek igår. Vad som nu kan ha hänt, enda förändringen i karet är att jag satte i ett halvt sånt Catappa blad i torsdags. Testade Nitrit <0,01mg/l å pH 6.8, Nitrat testet är inte klart ännu.

Inget utslag alls på nitrat testet. Skulle bytt vatten men hinner inte nu då jag ska iväg och hämta en hög med redmoor rötter.

Ibland trillar nån räka av pinnen till synes utan orsak. Förhoppningsvis var just den lite svag bara.

Ok, vad jag kunde se så var de övriga 12 räkorna normala i färgen och levde. Har bytt vatten nu iaf och hoppas på att det bara var en svag räka som gick bort.

Det är svårt att svara på anledningen till att en tappat färgen och dött. trivs de andra? äter och är nyfikna när du matar?
Sitter räkorna gömda mest hela tiden är det något som de inte gillar i vattnet. Gillar de dina Tropical shrimpstick? Just den maten avskyr alla mina räkor, de tittar inte ens åt den :|.

De går runt och äter i karet hela tiden. Kan i stort sett se alla räkorna hela tiden så de gömmer inte sig, men äter inte direkt mycket av maten

//youtu.be/DsfbdiNQiKU

Sådär ser det ut när de äter, har bara gett dem så där små bitar men de äter inte upp den lilla ändå. Kunde räkna till 10 av 12 räkor som var framme nu.

Fixade länken på filmen, vet inte om de verkar normalt eller icke?

Har i alla fall inte sett till några fler döda räkor, igår kunde jag hitta 10 av 12 räkor när jag kikade. Fast de har ju massvis med gångar och grottor in under roten att gömma sig i så de är inte så lätt att hitta alla hela tiden :slight_smile: