På filmen ser de friska ut iaf, har du bara 10-12 räkor äter de inte mycket. En sådan bit du stoppat ner vara länge om du inte har några sniglar som städar upp.
Ok det låter ju bra, försöker att plocka bort de bitarna som jag ser är kvar för de blir ju inte fräscha sen. Vet inte vad den här räkan har för konstiga fläckar dock? Är en SS som har varit väldigt blek i den vita färgen, men som sakta börjat bli vitare där.
Hittade en död räka igen nu på morgonen, förstår inte vad det kan vara
Vattenvärdena är samma som förra veckan.
Har du utslag på nitrit testet, så städa karet från matrester o “bajs” + vattenbyten…
Sen kan det vara följande också:
Nya växter, kan innehålla lite gifter, så skölj alltid dem när du får hem nya…
Jag låter växter vara i en egen balja ca 3veckor innan de får vara i ett kar med räkor.
Använder du växtgödning? Se isåfall till att det är utan järn… det tål inte räkorna.
Och har du ett vattenberednings medel?
Se till så att det är “räksäkert”.
Ett som fungerar bra är detta:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/easylife-ffm-250-ml-p-5802?osCsid=e8afe9277d9c10018266378882c6a376
Hoppas du får rätt på problemet…
Inga utslag på varken nitrit eller nitrat, jbl’s dropptester å pH på 6,8-7,0. Inga nya växter å ingen växtgödning alls, kör med JBL Biotopol C som skall vara vattenberedningsmedel speciellt för räkor. Enda som är nytt i karet var ju förra vecka på torsdag kväll så satte jag i ett halvt Catappa blad i karet. Å på lördag morgon var den första räkan som dött å sen en död igen nu idag.
Byter ju vatten på tisdag kväll och lördag förmiddag, byter ca 5-6 liter då å karet är på 30 liter.