Garnelio

Namn: Garnelio
Länk: http://www.garnelio.de/
Beskrivning: Tysk webbutik som säljer bland annat räkor.

[siteprev]http://www.garnelio.de/[/siteprev]

Jag skickade efter 4 krabbor som tyvärr var döda vid ankomsten och jag får inga nya nya krabbor sända, det jag får är 50% tillbaks på krabborna, det är det enda:evil:!!
Garnelio sänder inte nya djur mer än inom Tyskland, så innan ni beställer tänk på detta!!!
Jag kan tyvärr inte rekommendera Garnelio på grund av detta!!!

Stackars krabbor :expressionless: :frowning:

Har hört mycket dåligt, men även dom som det har gått bra för :confused:

Hörde att det gick bra för majki när han handlade där iaf :slight_smile:

Ja och han fick nya räkor för de döda, men de har tydligen ändrat reglerna så de skickar inte nya för djur som dör som de skickar till Sverige till exempel:evil:!!

Fick tillbaka alla pengar för dom döda räkorna och snäckorna som dog för mej här i vinter, skickade bara tillbaka dom döda och fick pengarna direkt. Att dom inte skickar nya är väl ganska vanligt men dom måste ju betala tillbaka dom döda med full pris, annars kan dom ju skicka döda och “tjäna” pengar på dom döda redan.

Jag la en beställning hos Garnelio(betalade med paypal så betalningen gick igenom snabbt) men hörde sen inte av dom alls på över två veckor. Under den tiden skickade jag också ett mail genom deras kundservice som inte blev besvarat. Sen tröttnade jag och avbokade ordern. Det gick iofs fort och jag fick tillbaka penagarna inom ett par dagar.

After seeing the horrendous conditions in the Garnelio aquariums during the Heimtiermesse in Hannover in January, I ask everyone here not to order from them. It was really horrible to see… They had for example several large kräftor, maybe 50+ amanos plus numerous bees in one (!) 20l Nanocube. You could really see the räkor get worse by the minute. All about the money and no respect for living beings. :evil:

Bra att sånt här uppmärksammas, har tänkt att handla av dem länge men nu blir det inte av!

Synd att dom inte sköter djuren… Dom har väldigt bra priser :shock:

Och väldigt många intressanta djur som man skulle vilja sätta vantarna på, är väldigt intresserad av deras blue rili men nu verkar det inte bli av någon beställning

Köpte ju 4 krabbor från dem som alla var döda när jag fick dem, det går att läsa om det ovan, de ersätter inte heller med mer än 10% av den totala summan man handlat för även om det är deras fel, kommer inte att handla där flera gånger, det var även deras fel att krabborna dött:cry:!!

Hej!

Jag har letat efter räkor att fylla mina kar med då jag bara hade två kvar när jag nyligen kom hem efter 5 månaders semester!
Jag har aldrig provat att skicka efter räkor eller andra levande djur via postorder, men eftersom utbudet av räkor i akvarieaffärerna i mina hemtrakter i NordVästra Skåne är uselt, speciellt nu på sommaren, så tänkte jag testa att skicka efter räkor från Tyskland istället.

Fraku Aquaristik har ju fått bra kritik här på Forumet så jag tänkte testa dom först, men då dom inte hade snabb betalning via Paypal (ICA Banken som jag har måste man ringa till om man skall överföra pengar till bankkonto i utlandet tar flera dagar att få igenom en betalning och tog dessutom en avgift ) och inte DOA garanti och frakten också något högre 27 euro så avbokade jag min beställning från dom.
Letade efter en ersättare och då tyckte jag att Garnelio.de hade både många intressanta arter med bra priser och en snyggare och proffsigare hemsida, dessutom med DOA garanti och frakten lite billigare för 25 euro.
Kollade deras Facebook sida och deras filmer på YouTube och såg att dom hade många positiva responser från köpare, så jag valde dom, trots ett par negativa kommentarer från personer på vårat Forum.

Beställde dessa varor på Söndagen den 1 Juli:

4.00 x Haarige Turmdeckelschnecke - Thiara cancellata 7,00% 7,96 EUR
10.00 x Hummelgarnele - Caridinia cf. breviata 7,00% 16,90 EUR
8.00 x Larrygarnele - Camouflage Tigergarnele 7,00% 21,52 EUR
10.00 x Mini-Nashorngarnele, Caridina spec. 7,00% 29,90 EUR
Zwischensumme: 76,28 EUR
Per GLS Express: 25,00 EUR
inklusive 7 % MwSt.: 4,99 EUR
Total Summa: 101,28 EUR

Vid betalningen stod det inte hur mycket det kostade att skicka till utlandet, utan bara att det var fraktfritt inom Tyskland om man köper för minst 75 euro.
Fick direkt besked att min betalning gått in på deras Paypal konto.

Dagen efter 2 Juli frågade dom när jag ville få varorna skickade, jag sa så snabbt som möjligt och frågade också efter fraktpriset till Sverige.

På Måndagen den 3 juli svarade dom att det kostade 25 euro som jag direkt satte in på deras Paypal konto, och räkorna skickades samma dag med GLS budfirma, och jag kunde följa frakten på deras hemsida.

Redan dagen efter den Tisdagen den 4 Juli var mitt paket i Helsingborg, så långt att väl!

men… sen började problemen!

Såg på GLS hemsida sen att mitt paket först åkte ner till Malmö, och sen tillbaka till HBG igen?
Sen stod det plötsligt att min adress var ogiltig och att man inte kunde dela ut paketet, vilket gjorde mej lite orolig!?
Fick sen reda på att man först skickat paketet till fel adress, trots att korrekt adress var skriven på paketet!

Eftersom paketet varit nere i Malmö och vänt så trodde jag att man nu lämnat över frakten till svenska posten, men när jag googlade GLS Sverige så kom jag fram till en annan budfirma DB Schenker som tydligen hade hand om mitt paket i Sverige.

Gick in på deras hemsida och fick besked på att man skickat avisering till mottagaren och väntade på svar, men jag hade inte fått någon avi!?

Jag skickade mejl till DB Schenker på Torsdag 5 Juli och fick mejl på Fredag 6 Juli att mitt paket låg i deras depå i Helsingborg och att jag kunde hämta det mellan klockan 08:00-17:00 på vardagar, tyvärr så var klockan redan 16:30 när jag kom hem från jobbet!
Jag chansade ändå att försöka att åka dit men körde vilse!!! :o
… och tiden rann iväg så när klockan var 17:10 gav jag upp och åkte hem igen!:roll::expressionless:

Blev sen en lång frustrerande väntan i helgen, tills jag igår efter 6 dygn äntligen kunde köra och hämta paketet på Ättekulla Industriområde utanför HBG.
Upptäckte också till min frustration att man faktiskt hade öppet till klockan 18:00 för utlämning av gods!!! :roll:
Så jag hade kunnat hämta paketet redan i Fredags!

Räknade dock med att räkorna och snäckorna skulle vara döda vid det laget, så jag hade inga stora förhoppningar längre, och när jag kände en rutten stank komma från paketet när jag mottog det hos DB Schenker’s lager så trodde jag definitivt att så var fallet!:frowning:

Körde hem och packade upp paketet tog lite bilder och video för att eventuellt kunna använda vid reklamation av paketet.

Lådan innehöll 4 plastpåsar inpackade i tidningspapper omgivna av skummplast pellets.
Jag packade först upp minsta påsen och såg då en grumsig syn och en otäck lukt som slog emot mej, alla 4 Hårsnäckorna var döda och ruttna, var tvungen att öppna påsen utomhus!:wink:

Sen dax för räkpåsarna, höll upp den första öppnade i solljuset och såg då till min glädje att det simmade runt räkor i den!!!:smiley:
Öppnade även dom sista påsarna och fanns levande räkor i alla!
Hällde upp innehållet i plastburkar för att kolla, såg då att 2 “Larrygarnele - Camouflage Tigergarnele” var döda, dom återstående 6 såg OK ut.
Nästa påse innehöll innehöll 9 st levande “Hummelgarnele - Caridinia cf. breviata” en fattades dock.
Sista påsen skulle innehålla 10 st blå “Mini-Nashorngarnele, Caridina spec” men innehöll bara 8 st låg lite skalrester dock.
Dessutom misstänker jag att det är “vanliga” Pinnochio räkor och inte “blåa mini” !

Så av 28 räkor och 4 snäckor som jag beställt fanns det bara 23 levande kvar, och imorse upptäckte jag ytterligare 2 döda Mini-Nashorngarnele i karet!:expressionless:

Annars ser dom som nu lever ut att ha acklimatiserat sej bra i karen efter deras strapatsrika transport.

Jag hade räknat med ett litet bortfall, och med tanke på den långa transport-tiden så är väl slutresultatet trots allt godkänt.
Problemet ligger hos Budfirmorna, jag frågade DB Schenker varför paketet skickats till fel adress och man skyllde på GLS som man trodde hade skrivit nån siffra fel i postnumret!:roll:

Jag har skickat en reklamation till Garnelio.de och väntar på svar.

Mina erfarenheter av Garnelio.de blir därför lite blandade, snabbt skickat från Tyskland, OK packat med dubbla plastpåsar, kanske hade varit bättre med större påse till snäckorna dock.
Såg på deras hemsida efter att jag beställt att man tagit bort bilder och info av dom “Blå Mini Pinnochio” räkorna, så jag misstänker att dom var slut och man slängt i vanliga “Pinnochio” istället och inte meddelat detta!?

Just nu känns det inte som att jag vill rekommendera dom, men om budfirmorna skött sej bättre så hade jag kanske känt annorlunda!

Thaifighter

Hej!

Tog lite bilder vid uppackningen av mitt paket från Garnelio.de.

Thaifighter

Honestly ?

I don’t know if I should cry or scream when reading this. Garnelio has a VERY bad reputation and you don’t see any negative comments because they delete them. Several people here have warned against them. I have seen them in Hannover at the Messe and it was horrible how their animals were kept. A lot of people even sent letters to the organizers of the Messe and are trying to get them blacklisted.

I wish people would finally stop ordering from them :evil:

Jag har nu fått svar på mina reklamationer på döda snäckor och räkor från Garnelio, och man svarade att man inte
kan påverka budfirmornas transporter, speciellt inte utanför Tyskland och därför inte betalar tillbaka pengar.

Jag påpekade då också att det saknades räkor och att man ersatt beställda Pinnochio räkor med en annan art som var billigare,
men har inte fått svar på dessa frågor!

Kollade också på deras värderings-sida där folk ger stjärnor och värderar sina beställningar från Garnelio,
och såg att man inte tagit upp mina lägre värderingar utan bara sådana som ligger på minst 4 eller fler stjärnor!
Så det stämmer nog som Jen säger att dom tar bort negativa kommentarer från sin hemsida!:roll:

Att det blev problem med transport och budfirma kan jag hålla med om är inte Garnelio’s fel, och att det saknas räkor kan ju bero på att dom dött under transporten och blivit uppätna av dom andra räkorna, men det som jag mest tycker är negativt med min order är att man ersatt en dyrare räka med billigare utan att nämna detta!:x
Såg att kort efter min beställning av dom blå mini pinnochio räkorna så tog man bort bild och info om dom på sin hemsida, så jag förmodar att dom nog var slut men att man försökte dölja detta!

Jag är dock glad över att jag fick levande räkor till mina kar ändå, och dom verkar klara sej bra hitills!:slight_smile:

Det kommer dock alltid att vara förenat med en risk för förseningar om man skickar efter räkor från utlandet oberoende av vem som sänder dom, pga längre res-sträcka och med mer än en budfirma inblandad, men så länge som det inte finns något annat alternativ för dom som vill ha ovanliga och speciella räksorter så kommer folk att beställa räkor från Tyskland och Garnelio.de .

Enda sättet att stoppa folk att skicka efter från Tyskland vore att någon öppnar en liknande webbshop eller räk-affär i Sverige! :wink:

Thaifighter

Det kanske kan vara lite svårt att hitta alla saker man vill här i Sverige men det finns faktiskt vissa som säljer. Letar man efter något aktivt går det att finna. Bara här på redbee vet jag två och en av dem som jag faktiskt besökt och sett med egna ögon när jag handlat räkor. Sanna & Janne säljer riktigt härliga räkor. Så det finns ju bara man letar… Ett + att köpa från någon inte bara odlare men som har det som intresse/hobby är att räkorna oftast har haft det bra. Stora chanser finns även kanske till att man får hem räkor från andra högt gradade föräldrar och därmed har en bra genpol.

Men jag anser i alla fall att det är bra att man tar upp detta. Självklart ska man varna folk från att beställa hem från idioter som dessa…

Visst var man sugen på garnelios räkor men efter peckoltias affär för ett tag sen valde man fraku istället.

Där har man en seriös tysk säljare iallafall. Sant att han inte har doa men han har å andra sidan lägre priser generellt och när jag beställde av honom var det bara levande djur som kom fram.

Tycker man inte ska vara rädd för att beställa från Tyskland men verkliga omdömen är ju ovärderliga i dom fallen.
Sett till din affär och peckoltias så hoppas jag att det är sista spiken i kistan för beställningar av garnelio till Sverige.
Kommentar om omdömena på deras sida så får man också beakta att det är för affärer inom tyskland, med andra ord representerar dom dåligt hur dom levererar till och behandlar svenskar.

Synd att garnelio chanserat så jag var där 2010 och då såg allt bra ut.

Fraku kan jag starkt rekommendera där har jag varit live och skickat efter och kan bara ge +++++