Namn: FRAKU-Aquaristik
Länk: http://www.fraku-aquaristik.de/
Beskrivning: Tysk skaldjursbutik
Måste rekommendera denna butiken om man tar sig tid att ta kontakt med dom.
snabbt skickat , bra packat och visar verkligen intresse i att man beställer !
Varma rekommendationer till denna butik.
Packar bra med heatpack(om man frågar), skickar endast måndagar(utan att behöva fråga). Tog 2 dagar att få paketet efter han skickade det.
Svarar på mail fort med.
En seriös tysk butik helt enkelt.
Låter bra, får se om dom har räkan jag tänkt köpa då och det är ju alltid bra att veta att företagen är seriösa innan man beställer:D!!
Jag kan också varmt rekommendera honnom, jag har deställd från dom flera gånger :thumbs:
Rek honom varmt jag med… Frank heter han … Han jag har gjort alla mina tyska affärer med… Som tex alla mina sambeställningar och dylikt!..
Frank på Fraku vet vad han sysslar med och skickar inom hela europa:)
Mycket trevlig man!
Jag tänkte ju beställa men han har ju inga Macobrachium alls, vet inte om han möjligen kan ta hem om man frågar:??!
Nu har jag frågat och jag fick mycket snabba svar,men tyvärr så kommer han inte att ta in några Macrobrachium igen, han säger att dom är svårsålda, han skulle kunna ta in Snöflingorna, men han måste ta in ett större antal och dessa räkor är väldigt känsliga sa han, så jag får leta vidare på annat håll tyvärr:(!!
Tja du fick ett ärligt svar iallafall . . det e ju bättre än inget =)
Har fått ett nytt svar på några olika Macrobrachium han kan få tag på, får kolla upp dem när jag kommer hem i kväll det är lättare än att göra det via iPhonen. En är lancelota men den har Garnelio och jag har inte lust att köpa 50 st stooora Macrobrachium 25 Snöflingor är ok men jag vill inte köpa så många av de större underarterna, 10 är ett bättre tal i så fall:D !!
Macrobrachium äter nästan uteslutande animaliskt käk, mina Snöflingor tar inga som hellst räkpellets om de inte är ett animaliskt foder:D!!
Är denna säljare fortfarande ok?
fortfarande? Tror aldrig Frank skulle vela riskera sitt positiva rykte! Så ja det lär han vara!
Sugen på att beställa röda Sakuror 5:80 €/st. och/eller gula Fire 2:85 €/st
:!:Oranga Sakuror käns fortfarande liiiite dyra 19:90 €/st :!:
Nån som beställt härifrån och är nöjd med färgerna?
Som det står skrivet i tråden så är vi alla mycket nöjda med Fraku
Käns skönt att “höra”
vet du nån som har köpt av avelslinjerna neocaridina , högre/bättre färger?
Hur blir utdelningen på avkommorna?..köper nog ändå men kul att veta ungefär vad man kan förvänta sig
Jag har länge fundrat över hur det går till när man beställer räkor såhär långt bort? Hur länge klarar sig räkor egentligen i dom där påsarna? tar inte frakten typ 3-4 dagar från tyskland till sverige? Någon gång kommer man ju bli sugen och beställa därifrån då det är lite billigare, man vill ju gärna veta om man törs beställa eller ej.
Funderade på det eftersom om man beställer från t ex janne eller någon annan här på forumet så skickar man ju helst i början av veckan så det slipper ligga över helgen. Man har ju oftast paketet dagen efter.
Jag undrar också hur det går till. Tyckte jag såg någonstans att det finns nå´t som heter expressbrev???
Kan ju förklara hur det gick till när jag beställde av Frank.
Man lägger en order som vanligt på hans hemsida på dom saker man ska ha. Viktigt är dock att man skickar ett mail och säger att man är en utländsk kund och skriver vilket ordernummer och kundnummer man har i samma veva man skickar ordern.
Han skickar ett svarsmail med internationella betalningsdetaljer.
Efter betalningen kommit in till honom så skickar han paketet närmaste måndag(han skickar bara på måndagar till internationella kunder).
Han skickar det med motsvarande posten i tyskland och mitt paket var i sverige på tisdag eftermiddag.
OBS! I sverige tar svenska posten över paketet och levererar ut det. Jag missuppfattade det helt och kollade bara på tyska postens sida(deras leverans slutar i stockholm så jag trodde mitt paket hade fastnat där). Skriver man in kollinumret man får hos svenska posten får man fram var det befinner sig i sverige(tyska posten ger fel info).
Jag hämtade ut det på torsdagen men det kom redan på onsdagen(dock p.g.a ovanstående missförstånd missade jag en dag och det låg hos svenska posten en dag)
Mitt paket kom till företagsposten och inte vanliga posten. Därför viktigt att du håller koll på paketet själv på posten hemsida då företagsposten ibland missar att skicka ut avi(iallafall till mig)
Jag beställde kardinal och blue morph av frank och alla levde vid leverans. Det visar hur bra hans packning är då kardinaler är oerhört känsliga.
Han skickar såklart med breathingbags och heatpack(om man säger till).
Min upplevelse av fraku är 5/5 helt enkelt. Enda nackdelen är att han inte skickar med några extra räkor(doa) som är vanligt. Detta enligt han att han ligger så prispressat att han inte kan skicka med fler. Men som sagt alla mina levde och när han skickade i höstas var det 4+ om nätterna.
Ber om ursäkt för alla stavfel men till mitt försvar har jag inte druckit något kaffe än idag
Vilken av frakterna använde du då Grottbert?
Standard för 4.95E eller express för 11.95E ??
Väldigt bra svar av grottbert, nu fick jag någorlunda svar på de jag undrat över ett tag
Vore kul om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter när dom beställt från Tyskland m.m.
Men, det verkar finnas många oseriösa butiker att handla ifrån och vissa är mycket seriösa och bra.
Man vill ju slippa få hem döda räkor osv. Så man vill ju veta vilka man ska handla av?