Första räk karet, operation Kick start!

Hej!

Då har man inhandlat sitt första räkakvarium blev ett Aquatic Nature Cocoon 2, som är kubformat på 18,5 liter. Va vettigt i pris och pump och sånt som ingick gjorde det smidigt med att de va anpassat för räkor från början. Sånt gillar jag. :thumbs:

tanken va att köra på samma grus som i mitt 80L sällskapsakvarium där jag har svart grus. Men utav en smärre miss så köpte jag visst mörkblått vilket senare verkade vara en hit rent färgmässigt ihop med det svarta gruset.

Detta med operation kick start, kom ifrån att jag ville få igång karet fort (vet att man inte ska stressa men ändå :oops: ). så kommer säkert få höra lite olika åsikter om vad jag valde att göra.

Tog iallafall och köpte rubbet idag inklusive 5 crystal Red. För att få det hela att fungera iallfall i mina tankar så gjorde jag som följer.

Tog en nästan 50%igt blandning av det nya och gruset ifrån mitt sällskaps akvarium. Samtidigt som jag tog 75% av vattnet som ska i det nya ifrån mitt sällskap med. Detta för att detta akvariumet är inkört sedan ett antal veckor och fungerar som det ska, så borde man inte behöva vänta så mycket på att vatten värden och sånt ska stabilisera sig. Va min tanke iallafall.

Sen så kommer man ju in på detta att man vill ju ha nyttobakterierna i akvariumet med, så då hade jag två stycken filter som suttit i det gamla akvariumet sedan det startade. fast som extra filter utöver de i pumpen (använt för att yngelsäkra inloppet till pump och doppvärma utrymme). På dessa sitter det en massa gosigt som jag tror räkorna tycker om samt vattnet behöver innan den nya pumpen har byggt upp sin bakterie flora. Så dessa åkte med ner i karet med och en dos med biobacter (bakterie och mineral grejs)

Sedan så lite mossa och växter, samt rötter så klart. =)

Detta fick stå och dra sig i ~6 timmar och med räkorna i en plast påse så tempen skulle bli den samma. Efter detta så introducerades de precis som fiska med lite vatten i påsen och vänta lite, you know the drill. :stuck_out_tongue:

Nu så är de i och simmar omkring nöjda och glada. :smiley:

Vad tror ni kommer alla dö eller kan min kickstart fungera.
Hoppas ju det funkar men börjar lite smått med 5 räkor så man inte direkt dör ekonomiskt om det skulle skita sig. :?

det kan funka…mata försiktigt bara!!! :smiley:

Har kickstartat ett 43L fisk kar en gång, och jag flyttade bara över filtret och i med helt nytt vatten och beredningsmedel. Funkade klockrent. 'och du är ju en bra bit på vägen , men både gammalt vatten och grus, så borde inte vara några problem.

Jag “kickstartar” alla mina kar fast jag väntar 1-2 veckor innan djur kmr i. Men har hänt att man blivit tvungen att kasta över djur när t.ex kar sprack och det gick kanon=)

Det ska kunna funka om du inte har väldigt känsliga Crystals.
Tänk bara på att de gärna vill ha phvärde mellan 6-7
och temp mellan 20-24, över 25 och de kan lämna in omgåeende.

Lycka till!

Uppdatering efter 1 dygn, räkorna är vid liv och allt verkar vara frid och fröjd =)

Tempen i karet ligger på 22-23 så precis lagom utan doppvärmare =)

Får väl stå en vecka eller så innan man planerar in lite fler räkor. Hur många tycker ni är minimum i ett 18l, hoppas ju på att de ska föröka sig lite med. men 5 stycken känns ganska tomt =P Dem är ju roliga så vill ju ha fler :wink:

Minimum :? , man brukar säja maximum, men jag har 14 CR i mitt 16L, tror inte det går att ha så mycket mer i dessa små kar :smiley: :smiley: !!!
Hoppas allt går väl med ditt kar, men som det ovan redan har sagts så var väldigt försiktig med maten :smiley: :smiley: !!!

Om du väntar 1-2 v innan djur kommer i karet, så är det inte nån “kickstart” iaf inte i den bemärkelsen som tas upp i denna tråden=)

Ah jo det är ju med trevligt att veta maximum, men syftade mest på om det finns något minimum för att inte räkorna ska känna sig ensamma :slight_smile:

Känns inte som det är mega mycket liv i akvariumet just nu, Sen en fråga till finns det algätare som man kan ha ihop med räkorna sen. Ifall det skulle bli ett problem, isåfall vilka sniglar / Fiskar är lämpliga?

Ah jo det är ju med trevligt att veta maximum, men syftade mest på om det finns något minimum för att inte räkorna ska känna sig ensamma :slight_smile:

Känns inte som det är mega mycket liv i akvariumet just nu, Sen en fråga till finns det algätare som man kan ha ihop med räkorna sen. Ifall det skulle bli ett problem, isåfall vilka sniglar / Fiskar är lämpliga?[/quote]

Du kan ha Ancictrus i karet, men jag tycker nog att snäckor är efektivare. Jag har själv Posthornsnäckor och där dom går finns nästan inga alger, även Äppelsnäckor är efektiva men jag tycker personligen dom är svårare att hålla, för får dom ingen mat så tynar dom helt enkelt bort och bara skalen blir kvar.
Här skrivs det mycket om att man inte ska ha fiskar i karet om man vill ha räklingar, men om man har regält med gömställen som mycket växter och mossor så går det faktiskt att ha mindre fiskar som Guppy, tetror av mindre storlek och Microrasboror.
Vist försvinner det någon enstaka räkling, men de flästa blir kvar pga täta snår av mossor och Pellia och andra växter :smiley: !!!
Man ska nog ha ett litet gäng räkor tillsammans i ett kar men ma får nog anpassa hur många till storleken på karet och hur stora räkorna blir. Räkor gillar att ha sälskap :smiley: !!!

10 tycker jag är ganska lagom att starta med, då är man näst intill 100% säker på att man har bägge könen.

Jag har hört minst 10st…
Men räkor är det djuret enligt mig som jag har handskats med som har visat tendens till minst hjärna och som verkar vara helt omedveten om sin omgivning, dom verkar skita i allt faktiskt, förutom mat…

Man brukar säga en fisk per liter vatten, men jag skulle lätt säga 2räkor per liter vatten…
Räkor kan ju faktiskt röra sig “tredimensionellt” och finns det växter och lite ihåligheter så ökar ytan drastiskt…
Det viktiga är ju vattenkvaliteten, och den är ju svårare att hålla i ett litet kar.

“Men räkor är det djuret enligt mig som jag har handskats med som har visat tendens till minst hjärna och som verkar vara helt omedveten om sin omgivning, dom verkar skita i allt faktiskt, förutom mat…” :smiley: :smiley:

Är inte strutsen än dummare? :smiley:

Har hört om folk som fött upp struts och haft problem med att de inte äter.
När de bytt färg på matskålen (samma mat i) äter de igen som aldrig för :smiley:

Det tricket skulle aldrig en räka gå på… 8)

Det kanske är lite väl ja… speciellt när det handlar om mat också så tycker man ju att den borde undersöka skålen iaf :smiley:

Jag gjorde en sak precis som kanske kan koras in i denna kategori, någonstans mellan räkan och strutsen…
Jag öppnade en ny kattmatsburk, slevade ut 2 skedar kattmat…
Direkt ner i soptunnan…
för att sedan vända mig om för att sätta på det nydiskade plastlocket, satte in den nya burken i kylen.
För att sedan slänga det gamla avrivna locket i soptunnan, och får se till mitt förtret att det som ligger där i ser precis ut som kattmat… ERROR

Det kanske är lite väl ja… speciellt när det handlar om mat också så tycker man ju att den borde undersöka skålen iaf :smiley:

Jag gjorde en sak precis som kanske kan koras in i denna kategori, någonstans mellan räkan och strutsen…
Jag öppnade en ny kattmatsburk, slevade ut 2 skedar kattmat…
Direkt ner i soptunnan…
för att sedan vända mig om för att sätta på det nydiskade plastlocket, satte in den nya burken i kylen.
För att sedan slänga det gamla avrivna locket i soptunnan, och får se till mitt förtret att det som ligger där i ser precis ut som kattmat… ERROR[/quote:153t32dw]

He, he!!! Smått snurrig alltså, öppna en ny burk kattmat och slänga 2 skedar i soperna, du vad sa katten om det, inget käk :lol: :lol: :lol: !!!
Min katt hadde då talat om att han tyckte jag bar mej underligt åt om jag gorde så :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Jag tycker nog att räkor har hjärna om även liten och inte är den sämre än hos fiskar för mina CR reagerade direkt när mina Amano flyttade in i karet, dom studerade nykommlingarna mycket närgånget innan dom ansåg att dom var nog ofarliga :smiley: :smiley: :smiley: !!!

han går väl och fiskar upp några smarriga räkor istället :twisted:

ah okey har ju bara 5 nu då jag inte vågade mer innan jag visste att de skulle klara min kickstart.
Men får hoppas på att de är en bra combo mellan honor och hanar ändå så kanske man inte behöver köpa så mycket :wink:

Men blir väl kanske lite räkor till när man har betalat räkningarna och ser hur ekonomin ser ut. =)
EN fråga om man har CR och CB ihop och de parar sig får man då en blandning eller “rena” CB och CR ??!

Kopierat ifrån odling/anlag-t1492.html
och det är skreakalle som postade detta här nedan i den tråden…
"
S=svart
s=röd

Alla djur har ju två lika gener så en räka kan antigen vara SS ss Ss sS (även om de två senare båda skrivs som Ss)

SS = En homosyzot svart räka
Ss = En heterozygot svart räka (dvs en svart räka som bär på rött)
ss = en röd räka

SS+SS = 100%SS
SS+ss = 100% Ss
ss+ss = 100% ss

SS+Ss = 50% SS, 50% Ss
Ss+Ss = 25% SS, 25% ss, 50% Ss
Ss+ss = 50% ss, 50% Ss
"

hmm okey någon som skrev det där som kan genetik. Intressant, men det skulle alltså betyda att de antingen blir röda eller svarta beroende på vilka anlag de har. Så man får inte en med typ 2 röda band och ett svart band?

eller med andra ord de går att blanda utan att färgerna korsar sig konstigt :stuck_out_tongue:

Nää det får du inte, men du kan få svarta som har en antydan till rött i kanten på det svarta :smiley: !