Jag har inte hört om att de tappar färg.
Vi har haft gul/guld (svarta ögon) o de var samma färg hela tiden… Ynglen med…
Dom gör det tydligen för det syns här på mina, min guldhanne var mycket mörkt guldgul förut nu är han mera åt ljusgul och mina svartröda som var orange på magen är nu färglösa näst intill så nog gör dom det allt, men grér man dem färgfoder så behåller dom ju sin färg.
Ska köpa mej en röd ancistrus så får jag se vad som händer med färgen där.
Tror mer på generna där, jag har både bra och “dåliga” super rot… De som är “dåliga” är ljusare från födseln har däremot varit med om att de blivit lite mörkare. Sen har jag dem som är riktigt röda och de blir inte sämre i färgen.
Har albino och L144 med och det är samma där, inga som bleknat här iaf ![]()
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Konstig vad är det för knäppt med mina då?, jag har ju en vit albinohona med alltså inte guld utan vit hon är helt i avsaknad av gult finns ingen tendens ens på munnen, men hon har alltid varit vit. På zoopet verkar det som om dom inte tror att det finns helt vita albinos men det finns det ju faktiskt:)
Om jag köper en röd då och sätter ihop med en av mina rödsvarta, skulle det funka tro för att förstärka färgen?
Det är ju en del saker som kan påverka fiskars pigment.
Som Keen skrev så spelar arvsanlag in.
Det gör även kost, ljuset på akvariet och hur stressade fiskarna är.
Dessutom så är ju hanarna mer färggranna och vackrare, precis som med människor… ;):lol:
De färgämnen som oftast används till akvariefiskar är karotin eller astaxantin.
Vilket ljuse som är optimalt… kommer jag inte ihåg, men är välkänt bland odlare…
Kanske Pia minns vilket det är.
Så har du i alla fall möjlighet för att dina malar skall få tillbaka sin färgprakt.
En sak till förresten… fiskar anpassar sig ofta till sin omgivning…
dvs har man ljus botten och ljusa växter så blir ofta fiskarna ljusa.
Mörk botten och mörka växter så vågar fiskarna visa lite mer pigment.
Just i fallet med Super Rot har generna en stor betydelse enligt min erfarenhet, detta är pappan till Franks malar om jag inte minns fel.
Han är matat med helt vanliga algwafers och ibland frysta svarta mygglarver, men är ganska röd ändå, trots avsaknad av bottensubstrat.
Fantastisk bild skuggan! ![]()
Då det är svårt att få tag på bra kvalitet på mygglarver, så har vi gått över till fryst artemia.
Det är de också tokiga med.
Räknar med att rulla ner o hälsa på dig nån dag (och fylla förråden med lite av varje)…
Det var den bilden som gjorde mig intresserat av Super roth från början…
Exakt samma färg som röda kanariefåglar:)
De där andra prickiga malarna gillar jag vad är det för L-mal:thumbs:??
Ni är så välkomna alla redbeeare
Det är Tatia perugiae , en nattaktiv trädmal från Peru.
Vaaa vad då trädmal:scratch: lever den inte i vatten då;) snygga var de i alla fall:thumbs:
Hehe, snarare så att de lever sina liv i och i närheten av rötter under vatten eller döda nedfallna trädstammar.
Dom är riktigt läckra faktiskt.
Har just levererat ca 40st malar till en butik. :thumbs:
Storlek 3-4cm.
Väldigt fin röd färg på dem. Så nu är det plats till fler… :lol:
Fick med hem ett par Praktbotior, några Sewellia lineolata och ett gäng Galaxy rasbora…
Tackar så mycket!
Tycker än så länge så är det den röda ancistrus som är den vackraste av denna arten.
Hej Frank!
Säljer du fortfarande ancistrus super rot?
Hur mycket tar du för dem då?
Tjena! Såg först ditt inlägg nu…
Har över hundra små malar… så jodå visst kan jag sälja ett par stycken… ![]()
Skriv ett PM till mig om intresse fortfarande finns så får du all info.
Ny videofilm på G…
Tyvärr skickar vi inte fiskar då de behandlas ovarsamt under transporten.
Men det går att hämta här… :thumbs:
Sålde ett gäng till akvariebutik igår…
så de som är kvar nu ligger på mellan 1,5cm - 2,5cm i längd… nån enstaka över 3cm.
Räknade lite löst igår… över 110st synliga…
Får passa på att tacka mollsan +1 för en mycket trevlig kväll! :thumbs:
Trevliga akvarister och vi fick samtalat i timmar kring många olika arter, räkor, fiskar & växter…
Kändes som att vi kunde hålla igång länge till, men snön började falla utanför fönstret och gästparet hade lång resväg.
Hoppas ni njöt av kvällen lika mycket som vi gjorde och att ni får en lugn resa hem.
Ni är ju förstås alltid välkomna tillbaka här! Och lycka till med era nyförvärv! ![]()
Det är vi som ska tacka!!! :thumbs:
Det var verkligen trevligt att träffa er, och hade det inte börjat snöa och klockan drog iväg så hade vi lugnt kunnat stanna och prata längre!
Vi hade tur med vädret, för det gav sig ganska kvickt… Värre var det med att hålla sig vaken efter två intensiva dagar :roll:
Men allt har gått bra fast det blev sent och segt, och fiskarna har flyttat in i sitt nya kar. Ska bli spännande att se om jag lyckas få yngel, och även på pansarmalarna efter alla bra tips jag fick!
Vi kommer säkert förbi igen vid tillfälle! Det var verkligen jättetrevligt att träffa er!
Och har ni vägarna förbi Nyköping får ni hojta till!
Återigen, tusentack!!!