Första kullen av Röd Ancistrus malar!

Nu är det äntligen på G…
Röda ancistrus är ju lite mer kul… så vi får se hur det går.

Varför får inte hannen ta hand om avkomman för Frank?

Jag låter hannen ta hand om bebbarna tills de lämnat grottan, det är ju också mycket lätt att flytta grottan med far och barn, det har jag med gjort, men nu får de gå i sina kar så samlar jag ihop bebbarna när de är stora nog att flytta:D

Jag har inga röda, men jag har rödsvarta, albino och guld, sen har jag Ancistrus L100 med, gillar Ancistrusarna jättemycket men slöjformerna hoppar jag över:D!

Hej Peckoltia! (var ju ett tag sen…)
Jasså, du tror att fisken e duktigare än jag är… :smiley:
Har lite andra intressanta malar också… men det återkommer jag med när de är på gång.

Japp det tror jag i alla fall som malpappa för du kan inte fläkta äggen…eller hoppar du ner i yngelkassen Frank och viftar med armarna:lol:!!

Kul att du är tillbaks igen det var ju ett tag sedan nu ja:thumbs:

Men då nu blev jag jättenyfiken på vad det är för malar ju:D:D!!

En kanske dum fråga, men varför har du räkor bland Ancistrus-rommen?! :scratch:
Käkar dom inte upp den, eller gör dom kanske rent den?:roll:

Thaifighter

Jag tar mina gulas rom också. Hanen är lite slarvig och låter det gå svamp i äggen. Peckoltia, man fixar lätt “fläktningen” genom att placera en pump intill (eller som jag, strömmande över kanten) till yngelkassen.
Jag har också haft räkor från gång till gång då de rengör rommen :slight_smile: Men inte amanos. De äter gärna hela embryon, de små rackarna.

Det allra bästa ar att låta hanen sköta det själv, vissa gånger går det bra andra inte men det är bara låta honom hållas så lär han sig! Blir det misslyckat kan det vara så att det är något som inte stämmer t.ex. vattenvärden osv.
Kvalitén på ynglen blir oftast bättre om man låter hanen sköta det själv iaf. Vad gäller andra l-malar :slight_smile:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

För ca en halvtimma sedan började de första ynglen kläckas… :thumbs:
De simmar runt med sin lilla gulsäck.

Kul, kan du inte fota de små Frank:D!!

Jag har plockat äggen ifrån hanarna när de inte sköter om de små… Tycker att det kan ta ett tag för några av dem… o första gången jag får yngel av en ny sort så vill jag ha överlevande yngel…
Hittade ägg i karet ena gången o tyckte att det var synd att de skulle bli mat… så jag plockade upp dem o jag tycker inte att det var någon skillnad på tillväxten på dem i förhållandet till att låta hanen sköta dem. Fast hos mig variera ynglen alltid i storlek.

Tillväxten i sig är det ingen skillnad på men risken att få yngel med defekter verkar vara större om man snor rommen från hanen… Vi snor alltid första yngelkullen av varje ny art vi lyckas med men hanen får sköta dem till kläckningen och oftast tömmer vi inte grottan förräns de är 3-4 dagar gamla. Nu har vi ju dragit upp ett antal kullar av diverse olika arter så nu har man börjat märka vad som ev. kan försämra kvalitén på ynglen osv.

Nu tänker jag dock inte på ancistrusarter, våra ancistrusar bryr vi oss inte om alls de får sköta sig helt själva.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har för mej att fiskyngel som dras upp på “konstgjord” väg oftast inte själv blir så bra föräldrar, jämfört med dom som växer upp med förälder/föräldrar på naturlig väg.
Nu har Ancistrusen inte så komplicerad föräldravård som tex ciklider, så jag vet inte hur mycket dom påverkas av detta.
Fjärils cikliden är ett bra exempel på detta, då dom flesta odlade har problem att sköta rom och yngel, medan vildfångade ofta är väldigt goda föräldrar!

Thaifighter

Jodå, håll till godo… :wink:

Då är alla äggen kläckta… det blev 24 små malar. :thumbs:
Egentligen heter de bland odlare “Super Rot”, då de ju är mer mörkröda.
Finns vad jag vet inga sådana i handeln ännu.
Har bytt bort min grupp med L46, då det var en aldeless för tråkig mal. (då de ju är mest natt aktiva)
Har lite annat i karen nu, men det kommer först lite info kring detta när det finns ägg/yngel i grottorna.
Och de röda ancistrus får framåt klara sin yngelvård själva, brukar låta dem vara, men då detta var första kullen och äggen hade placerats lite olyckligt, så för att rädda de små liven, togs de hand om.
Man är ju lite djurvän… :wink:

Vad kul, våra första kullar på super rot blev bara 8-10st då föräldrarna var så små.
Dessa finns i handeln och har gjort ett bra tag faktiskt, inte jättevanliga att hitta i butiker men de finns allt :slight_smile:

Roligt att det blev så många, grattis! Jag har en super rot hane som jag köpte i Sundsvall, men de är inte så vanliga att hitta på djuraffärer.

Rot är inte det tyska eller något?

Min första kull från mina svartröda är nog bara en 7-8 st max just för att det är första kullen från dem, hannen har precis fått längre spröt:)

Hur många yngel jag har i 250L karet vet jag inte, men den albinohonan är stor och pappan är en mörkt guldfärgad hanne, jag hoppas på albino i kullen:D!

Du Frank dom var pytiga dom bebbarna, kul att det blev så många:thumbs:

Jo. Rot betyder röd på Tyska :slight_smile:
Jag har själv 4 ynglingar här hemma. Men de får flytta snart då jag ska ändra inriktning.

Kan du skicka så hojta åt mig :slight_smile: :slight_smile:

Kan, kan jag. Men jag vågar inte skicka malar :slight_smile: De verkar vara så pass känsliga.