Kör med GH+ saltat RO upp till ca 250 microsiemens, rådasand som bottenmaterial. pH har legat runt 6 men har nu krypit ner mot 5.6.
Har för mig jag läst någonstans att nitrifieringsbakterierna får svårt att jobba under 6.0. Skall jag prova sätta till äggskal, eller annat kalkberikande. Eller kanske bikarbonat för att få upp det till 6 åtminstone eller är det ingen fara?
Du ligger ju på den nedre gränsen helt klart. Kan du inte göra ett vattenbyte på ca 10% med kranvatten? det borde höja ett snäpp om du inte har egen brunn med något udda vatten.
Kör ett salt som innehåller karbonatjoner istället. http://fish.aquaristic.net/index.php?lang=1&cl=details&anid=330468bdf65a071c3.44017822 Jag gissar på att saltet du har inte höjer KH, utan bara GH.
Bikarbonat höjer visserligen karbonathårdheten, men du tillför samtidigt natriumjoner. Visst kan du köra kranvatten, men då tappar det egentligen syftet med att använda RO-vatten. Du tillför det du ursprungligen ville ha bort
Mätte lite mer och kH var inte mätbart, trots 20ml i röret istället för 5 så blev det gult på en gång. gH slog över på 4 droppen antar det är 4 då. Tillsatte 1g bikarbonat utblandat i vatten under dagen idag. Fick upp pH till 6,2. kH fortfarande lågt men verkar ha stigit något ivf.
Hur skadliga är natriumjoner då?
Har för mig att pH-värdet blir väldigt instabilt (Dag/natt) om kH är väldigt lågt, CR/CB mfl vill tydligen ha lågt kH men 1 borde väl funka tycker man.
Visst Janne skulle jag kunna spä på med vanligt kranvatten men efter cryptoincidenten här uppe men spolning av ledningar, höjt klor mm så känns det som en väg jag inte vill gå.
Då gH verkar också lågt så kanske det vore ide att öka på med GH+ till uppåt 300mS eller blir det för högt det tro.
Först och främst får du vara med på att ditt system förbrukar KH. Dvs, mäter du vattnet som du byter med så har du utslag för KH (beroende på om saltet du tillsätter är buffrande eller inte), men mäter du akvarievattnet så är det inte säkert att du får något utslag.
Jag tror inte att natriumjoner skadar, syftade på att det finns bättre salter i handeln där du får en bättre balans av olika joner i vattnet.
KH fungerar som en hink. Den tar emot karboxylsyror, precis som när du fyller vatten i en hink. Fyller du på för mycket så rinner det snart över ;). Har du högre koncentration av karboxylsyror än koncentration karbonatjoner, så har du inte tillräckligt med karbonatjoner som “fångar upp” karboxylsyror, och därmed sjunker pH.
GH står för general hardness, och det mäter alltså den totala hårdheten. Det har inget med hur väl buffrat vatten du har. Som sagt, nu vet jag inte vad GH+ innehåller, men OM det saknar karbonatjoner så spelar det ingen roll hur högt du går i konduktivitetet, ty du har för liten eller obefintlig hink
Enkelt test: Tillsätt tillräckligt mycket av ditt GH+ till RO-vatten så att du hamnar på 200 uS/cm och mät KH. Sedan kan du jämföra det resultatet med KH 2 som man får när man gör samma test med det saltet jag länkar till.
Gör du samma test med bikarbonat så hamnar du på ca KH 4.
GH+ “It raises the total hardness (dH) without significantly influencing the carbonate hardness (KH)” står det på burken.
Antar det inte är så vanligt att KH blir för lågt som i mitt fall utan det är något man vill ha kvar på en så låg nivå som möjligt.
Får väl testa, vänta och se om det verkar bli någon förbättring. Ett svängande pH är väl något man bör undvika, men även för högt kH så lite moment 22 där känns det som.
Precis som jag misstänkte. GH+ innehåller alltså inga karbonatjoner.
Som sagt, ditt system förbrukar karbonatjoner. Kör du ett salt som innehåller karbonatjoner så kommer du ändå att ligga väldigt lågt i KH, men det ger definitivt bättre buffert och alltså stabilare pH än om du kör GH+.
Valet är ditt. Lycka till :thumbs:
Glömde tillägga. Det är inget som hindrar att man använder båda dessa salter. Det kan finnas vissa salter i GH+ som saknas i det andra saltet och som uppskattas av räkorna. Proportionerna kan man isåfall testa sig fram till.
Finns produkten att köpa i Sverige eller måste den skaffas utomlands?
Har liknande problem med pH 5,7, 300 Micro/s, GH 6, KH 1 och som viss hjälp har jag flerdubblat filtreringsytan i karen som verkar hjälpa nitrifieringen.
Liknande yes. Sen vet jag inte ratio på GH/KH-höjningen när man använder Tropic Marin Re-Mineral Tropic. Jag kanske får testat det i dagarna och återkomma. Kan vara intressant att jämföra med det saltet du länkar till.
EDIT: Om jag inte minns fel så gjorde jag ett sådant test för ett par år sedan. Då fick jag 1:1 förhållande. Men jag måste nog testa för att bekräfta.
Frågan är vilket sätt är enklast och mest stabilt att långsamt höja pH från nuvarande 5,7till 6,0-6,2?:scratch:
En behållare med korallkross i karet verkar bättre än att laborera med kemikalier.:oops:
Har du mycket ljus?
Vad har du för växter?
Om du har bra med ljus och tex. Vallisneria, om koldioxiden då inte är tillräcklig
så tar den av karbonatjonerna, då sjunker buffringsförmågan och pH svänger mer.
Vissa växter och mossor gör så och då kan CO2 eller andra arter hjälpa.
Annars är sjunkande pH ett tecken på övermatning.
2g bikarbonat/100L höjer kH 1.0 ca. Billigt och lätt att få tag på, blanda ut i en skvätt vatten och pytsa i lite med jämna mellanrum under en längre tid så det inte blir en schock för de små liven.
Jag tog som sagt 1g till 125L och då steg pH från ca 5,6 till 6,2. Räkorna verkar faktiskt lite piggare också men det kanske är rent önsketänkande :lol: