Beställde du det som AmirA tipsade om?
Kemikalier? Är nog enklast att se det som en saltblandning. Låter lite “farligt” när man benämner det kemikalie. Vatten är också kemikalie, så även de olika gaserna som finns i luft :lol:
Så länge höjningar/sänkningar av olika parametrar görs försiktigt så ska djuren klara sig ska du se ![]()
Ops,:oops: kemikalier var fel benämning hoppas bara att jag får vara med ändå.
Nu är saltet på gång från Tyskland och jag hoppas på en bra funktion som stabiliserar innan jag laborerar med bikarbonatet och pH värdet.
Haha, det var inget illa menat. Låter alltid så himla farligt när man säger kemikalier bara ![]()
Vad som förbryllar mig är att den soil jag använder (ADA Amazonia) verkat hålla pH lågt och även vid ett vattenbyte på 25% med en tillfällig ökning så sjunker pH inom ett dygn till det gamla värdet igen. Kan kanske korallkross var en mer permanent åtgärd i stället för bikarbonat? när jag fått upp mit KH från 0?
Jag vet inte vad korallkross är egentligen, men antar att det frisläpper karbonatjoner när det är i vatten (eftersom du antyder att det är KH-höjande). Det spelar nog ingen roll hur du gör, så länge det finns tillräckligt många karbonatjoner. Däremot är det lättare att styra KH och därmed pH, genom tillsats av salter. Du vet ju exakt hur mycket du har tillsatt och vad det sedan ger i KH.
Ett litet exempel. När jag producerar RO-vatten till min räkkub, tillsätter jag Re-Min så jag hamnar på 300 uS/cm. pH håller sig då väldigt stabilt på 6.2-6.3. Jag byter vatten (10 %) i princip en gång varannan vecka, ibland ännu mer sällan.
Kom att tänka på mina microkrabbor i det karet hade jag rådasand och Ph åkte ner till ca 5,6, det hjälpte inte med vattenbyte för det gick fort så var Ph nere på 5,6 igen, en dag hittade jag inga krabbor i karet:(
Rådasand påverkar inte pH.
Vad har du för botten mtrl?
Ebi Gold Shrimp Soil.
Soil stabiliserar väl värdena ganska bra isig om jag förstått det rätt. Råda sand gör nog inte det ![]()
Rådasand är bra men då får man tillsätta snäckskal eller något som håller Ph på asseptabel nivå:)
Du får samma effekt om du torvfiltrerar vattnet. Torven verkar buffrande, även om det buffertsystemet som torven bidrar med inte är lika “starkt” som ett buffertsystem baserat på karbonatjoner.
Torv har jag labbat mycket med i mina dar ![]()
Problemet är väl att torven buffrar mellan 4-6 i pH beroende på sort.
Oftast någon stans runt 5 - 5,5.
Mer alkalisk torv kan gå att få tag i.