Dök upp ett mindre akvarium på loppis som jag impulsköpte efter Peckoltia och Muffinlove´s krabbtrådar så det blir väl ett paludarium här med så småningom. Första problemet är att det sitter en stor ful kakel/klinker-platta silikonad på baksidan (insidan). Hur får man lättast bort denna? Sitter en plastram runt ovankanten på akvariet som går in över plattan så jag kan inte köra ner en kniv eller liknande. Det bästa jag kommer på är att försöka köra med tråd/ståltråd fram och tillbaka men det blir pilligt att komma till bakom.
roligt att man har lyckats tagga lite folk med nya saker. skulle du kunna posta en bild på karet så man ser hur det ser ut, jag är en sån person som måste se saker fr att kunna koppla.
hehehe, vi kanske får fixa en ny underavdelning till Redbee som “Redcrab” med tiden, alltid kul när man inspirerar andra medlemmar att hoppa på något nytt:thumbs:
Går det inte att ta loss den underifrån genom att såga med en tandtråd eller dyligt då?, uppifrån går ju inte i alla fall om du inte först tar loss plastkanten på karet:)
Här är lite bilder. Jag kommer åt ovanifrån också så på så sätt är det inga problem. Tänkte mest om det fanns något ännu smidigare sätt än tråd att använda. Funkar vanlig tandtråd bra då? Eller ska man satsa på någon sorts tunn ståltråd? Har ingen tidigare erfarenhet av sånt här.
Akvariet är förresten på ca 27 liter om jag har räknat rätt. Botten är sprucken så jag tänkte höra med glasmästaren vad det kostar att kapa till en ny skiva. Och sen bara lägga den ovanpå den befintliga och silikona runt om.
Vad i katten har de limmat fast den där för den är ju fruktansvärt ful:shock::shock::shock:!!!
Det funkar med tandtråd det är flera som tagit loss bakgrunder på det viset:)
Hade tydligen haft växter på där. Antar att det varit någon sorts väv/fibermatta fastlimmad på den men vackert är det inte :lol:
Näää det var då verkligen inte snyggt nej, fruktansvärt fult, vilka påhitt:lol::lol:
Då får jag väl ge mig ut och leta tandtråd i morgon antar jag ![]()
Meeen:o det är sådant man har hemma Mithroth:thumbs:
Jag har någon sorts färdiga små tandtråds…saker? :roll:
Hehehe, dom är nog för korta till detta;):lol::lol:!!!
jag hade kört med en handuk i boten mest för att dämpa om något skulle ramla ner. Sen tro jag nog att det är någon form av tråd du fr köra med för att få bort den där platan, kommer ta lite tid men det går nå.
Tandtråden kan inte skada glaset men det kan ståltråd m.m. göra.
Tror du inte att det går med en sån rakbladskniv som målare har.
Om du kan hitta nån med ett stort rakblad som går att skjuta ut och låsa fast.
rakblad är ju väldigt böjbara.![]()
Tror inte det funkar med en sådan Fia och det blir svårt att komma åt mitt på under:)
Nä, nån brytbladskniv hjälper nog inte så mycket tyvärr. Köpte tandtråd idag och så här en timme senare och 10 meter tandtråd fattigare måste jag konstatera att det inte gick hela vägen. Körde på underifrån och det gick ca två tredjedelar upp men sen är där nån kant som kapar tråden, samma sak ovanifrån. Så det får ändå bli ståltråd sista biten.
Ok, men kan du inte ta det från sidan med då?
Alltså allt går med en hammare, och sen så finns det ju silvertejp! :mrgreen:
Hehehe:thumbs:
Äh sånt har man dragit bort många av . Skär så långt du kommer ner . Bryt av bakgrunden efter hand tillslut är allt av . Gör finliret med rakblad !
Skickas från min iPhone via Tapatalk