Få bort bakgrund från akvarium.

Att bara bryta av en 5 mm tjock kakelplatta är inget man gör i en handvändning. Speciellt inte om den sitter nån millimeter ifrån en glasskiva som ska förbli hel.

Ja hade testat ta en vanlig vass kniv och försökt banka mellan glas/lim kan repa glaset men antar att dom satt fast de me något hårt foglim och då kan de vara svårt att få bort den på annat vis. Finns ju kemiska lösningar som löser upp det mesta men då finns de risk för att din silikonrand där nere går sönder… Försök bräcka me något och få loss lite i taget. Gör ju inte så mycket om du repar glaset om du ska bygga upp ny bakgrund. :slight_smile:

Jag undrar också om det inte går att pipettera ned ngt lösningsmedel mellan glaset och kakelplattan i det utrymmet som du sågat loss med tandtråden? Det kanske löser upp silikonet i botten, men du skulle ändå fixa till bottenplattan om jag förstod det rätt?

Bakgrunden är loss nu med hjälp av ståltråd, en kompis och lite mindre våld. Såga igenom en del med ståltråd och sedan gick det att vrida den lite upp och ner tills den lossnade. Satt tydligen fast med två sorters silikon och någon sorts fogmassa :roll:

Dom hade satt fast den ordentligt med andra ord:)

Ledsen att höra att du inte tog till dig om mitt råd. ^^

Sen verkar det som om alla utom Peckoltia är humorsbefriade eller om min humor helt enkelt är för torr?
Får väl gå o ta en dusch och se om jag blir mer som er…

Undertecknad som är nykter, men på gott humör och hoppas ni har överseende än en gång. :mrgreen:

Tycker allt att ditt tips var kul jag Anette och skoja måste man ju kunna, men det är tydligen bara du och jag som har humor ja;)!!

Gillar ditt humor,så för min skuld behöver du inte duscha.:slight_smile:

:mrgreen: Då är vi tre nu då. :smiley: Men jag tog en dusch ändå, hade ju trots allt tränat lite… :hehe:

det är inge fel på din humor, jag garva när jag läste det försa gången.

och bra jobbat att du fick bort grunkan till slut, det var ju lite små drygt att dom gasa på så pass hårt med silikon. Det kommer att bli roligt att följa ditt lilla projekt fram över nu.

Har skrapat bort det mesta av resterna nu. Håller på att rita en mall av bottenglaset nu som jag kan ta med till glasmästaren och höra vad han vill ha för att tillverka en ny. Det här lär bli en projekttråd så småningom så jag slänger upp skisser imorgon om hur jag tänkt inreda.

Någon som har koll på om utblåset har samma mått på Aquaels Fan-filter eller om det skiljer sig åt? Är inne på att köra ett Fan mini i karet och skulle behöva veta diametern på utblåset för att hitta en passande slang. Har en Fan1 plus här hemma som jag kan mäta på om det nu är samma.

Jo, samma mått! :wink:

Det är samma utblås på dem så du kan gå på de måtten:)

Någon som har måttet i huvudet också så att jag slipper mäta? :roll:

Kasst mätinstrument, men jag får 12 mm. :thumbup:

Så en 12/16 slang då alltså. Kanske går att värma upp en 9/12 slang och kränga på med lite våld.

Lätt värt ett försök. Men plasten på utblåset är lite klent, så var försiktig.