Nu funderar jag på att köpa en digital ph-mätare. För ett tag sen så såg jag en ny webb-butik här inne, den hette typ “1600liter” eller något liknande. Hittar inte länken igen någon som vet? De hade iaf en billig ph-mätare tror jag
Eller har ni tips på andra ph-mätare - de ska vara med minst 0.1 grads noggrannhet. De ska vara nåt enkelt, bara stoppa ned i akvariet och läsa av.
Tack/Sanna
Fast jag tycker det är bra med kalibreringsvätska, då kan man ju kolla att mätaren mäter rätt. Sen väljer man ju själv om man vill kalibrera den en gång i veckan eller varannan månad eller år. Man behöver ju inte kalibrera inför varje mätning. Den ska funka i alla fall.
Ja, när vi ändå är inne på ämnet, vad använder NI för att läsa av era vattenvärden?
Har sett en viss avsky mot de klassiska papp-stickorna med färgrutor men när jag letat runt så har jag bannemej inte hittat något annat än just sådana. Bortsett från apparater för tusentals kronor då.
Nu e väl ja lite partisk här då eftersom de är min pojkväns webshop 1200liter.se, men ja fick en sån ph-mätare av honom o de är den bästa mätare ja nånsin haft ialf. Enke,l bara slå på, ner i karet, vips får du fram ph, sen iväg till nästa kar o mäta,går snabbt och enkelt. Kan varmt rekommendera er att ta en titt på hans webshop:)
Vad är det för märke på den där mätaren? Vill ju gärna kolla om den är tillförlitlig.
Tycker annars det är märkligt hur eftersatt tillgången på digitala mätare till akvaristik är. Ska det vara så jäkla svårt att sätta ihop ett gäng mätare för pH, temp, nitrit, saltmängd osv och koppla dessa till en liten datorenhet som kan skicka larm till ens mobil om någon gräns överskrides? Och lägg till en mätare för vatten under och runtom akvariet som känner av och larmar vid ev. läckage! Fasen vi kan åka till månen men vi kan tydligen inte tillverka billiga och korrekta digitala vattenmätare…? Visst finns det droptester men vad gör de som har svårt att särskilja på dessa diffusa färgnyanser?
HannaInstruments är ett välkänt märke men det finns så klart fler. Jag har en konduktivitetsmätare från dom som verkar bra och enkel.
Jag har fått höra att det är viktigt med minst 2 kalibreringspunkter gällande pH-mätare. Tror de flesta använder punkterna pH 4 - pH 7 - pH 9 (kan skilja sig mellan tillverkare). Om det viktiga är mätningar runt och under pH 7 så är det bra om man kalibrerar med pH 4 och pH 7 vätska.
Ofta när det är utsagt för att vara till akvariebruk tycks priserna ligga lite högre. Man kan ju köpa från andra företag inom vattenvård, det är ju samma teknik så klart.
Det finns ju en hel del mätutrustning som kan kopplas mot dator, kostar en slant:
Just a note about PH-meters… I have tried a couple of them by now, some cheap ones from Ebay, some more expensive ones. As Broddan said, two point calibration is best. What is important to keep in mind though is to check with the company if the ph-meter or the ph-sonde (that glas thing) is working in low KH waters.
Most do not work in waters with a KH of 0-2 (Bee water). You will need a special Ph-sonde for that which costs around €70.
You also need to keep the glas thing in a special liquid when it is not used.
I now work mostly with drop tests and just double-check with a PH-meter now and then.