Jag har alla 3 varianter av PH tester…
Sticks, dropptest, och digital mätare…
Den senare hade jag tur med… fick en kvalitetsmätare för en mycket billig peng… ca 500kr…
Dock är den utlånad för tillfället…:?
Men dropptesten fungerar ju hyfsat den med… om det inte är petnoga med att få exakta mätvärden…
Vad är det för märke?
Jag är alldeles för tankspridd, måste hålla bättre koll på trådarna jag postar i.
Okej, då är det digitala PH-mätare samt dropptest som majoriteten använder med andra ord.
Nu känner jag att jag verkligen måste skaffa mer pålitliga och lättavlästa tester än stickorna då det ungefär varannan dag/var tredje dag dör 1 körsbärsräka i mitt 53l kar. Regelbundna vattenbyten, mat varannan dag osv.
Räkorna ser överlag ut att vara vid god vigör, aktiva och glada men någonting gör att de sakta men säkert stupar. Funderar på om det kan vara bottenmaterialet, Zolux Quartz, ett svart grus som inte ska vara giftigt vad jag läst… Men ändå verkar det lite osäkert med färgat grus när man kollar runt på olika forum…
Alltså, ett dropptest som mäter framförallt GH och KH, PH verkar stickorna hyfsat lättlästa till.
Rekommendera gärna märken/butiker som säljer de dropptest ni använder, känner att jag behöver få ordning på karet omgående då några damer fortfarande går med rom som bör släppas ganska snart. :oops:![]()