Vi har oxå extern hårddisk i bankfack…ligger med all våra viktiga papper…
Kanske ska ta och bränna bilder på skiva oxå då…
Vi har oxå extern hårddisk i bankfack…ligger med all våra viktiga papper…
Kanske ska ta och bränna bilder på skiva oxå då…
Hej alla, jag har ju min iPhone, men det är lite jobbigt med att skärmen är liten även om det är en makalös manick
!! Ska låna min kompis minipc bara det att hon måste vara hemma också. Jag har postat datorn (tur att det är en bärbar) så den är på väg upp till min son nu som jobbar med datorer, han tror han kan fixa den. Med lite tur så har han den redan i morgon och då har jag den i så fall tillbaks i mitten på nästa vecka fixad, servad och så gott som ny
!!!
Det äär i alla fall jäkligt jobbigt att inte ha någon dator och så får man kraftiga abstinensbesvär :lol: :lol: :lol: !!! Skulle datorn inte gå att fixa så räddar han hårddisken åt mej och så får jag köpa en ny dator, problemet är att jag vill ha en Mac och dom är dyra, för dyra för mej i alla fall :lol:
!!
Fast en Mac är värd sitt pris
Hoppas din son kan lösa problemet
Det hoppas jag också att han gör för det blir lite för mycket med en avbetalning på en Mac, jag har fullt sjå med att spara till biljetten hem till gubben och huset som ska byggas :roll:!! Går inte datorn att fixa så får jag väll fjäska för min gammla far så kanske man kan få ett bidrag :oops: :oops: :lol: :lol: :lol: !!!
Tyvärr så finns det inget bombsäkert sätt att spara sina bilder/filer på. Som några redan nämnt kan ju all lagringsmedia havera och sluta fungera med åren. Detta gälelr även externa hårddiskar och usb-minnen i bankfack
Bilder och pappersform tar ju mycket plats och färgen bleknar ju med åren. Så hur ska man spara sina viktiga och kära minnen?
Ett någorlunda bra sätt är ju att köra en raid där man speglar två hårddiskar. Detta innebär att man gör backup till en hårddisk och den andra hårddisken blir exakt likadan. Så även om första hårddisken krashar, så har du allt kvar på den hårddisk 2. Finns ju fortfarande en risk att båda går sönder samtidigt, typ om en elefant skulle sätta sig på de ![]()
Annars skulle jag tycka att man försöker spara sina dokument på flera olika sätt och platser. Typ ha ha en eller flera externa hårddiskar som är backup och kanske till och med bränna ut på dvd-skivor. En hårddisk har man hemma, en i bankfacket och en hos mamma och pappa. Blir kanske överdrivet men jag tycker i alla fall att man bör ha minst en hårddisk som fungerar som backup. Att ha dubbletter av sina bilder och filer (en på datorn och en på en extern hårddisk tex) är ju bra mycket bättre än att inte ha någon backup alls ![]()
Blev ett långt inlägg… ![]()
Hoppas det löser sig… man e ju liiiite beroende av datorn… :roll:
Kör själv med 3st laptoppar… ![]()
Men saknar en stationär dator… de kan ju lite mer… :!:
Man kan ju beställa foto på papper också… så har man en variant till…
Och är det akvarierelaterat, kan man ju lägga upp bilderna på forum…
I sverige finns det väl ca minst 15 akvarieforum…
Eller skaffa sig ett domän på internet…
Webhotel blir ju backup på varje dygn…
Peckoltia: Har du tur så är det ju bara Windows som fått fnatt. Min erfarenhet av Windows (körde alltid xp) var att den behövdes formateras om en gång varje år. Blir mycket “skit” när man använder datorn dagligen. Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt! ![]()
Frank: Stationära kan lite mer, och lite snabbare
Såvida den inte är gammal som stryk! :twisted:
Ha,ha,ha… ja det har du rätt i… men jag brukar bara ha en dator i max 3år… sen är de bara för sega…
Det jag saknar i de bärbara är förståss HD-video redigering och wave editering…
Visst kan man editera film i laptopen, men det begränsas mycket… många funktioner som saknas om man vill göra lite extra…
Och vad jag vet finns det ingen laptop med möjligheter att arbeta med ljud… annat att använda den sopiga mic-in porten… ![]()
Haha, helt glömt bort möjligheterna internet ger
Finns ju tjänster som erbjuder visst stort lagringsutrymme på servrar. Dessa har vad jag vet ganska bra med backup och liknande för att inte kundernas filer ska försvinna genom tjänsten.
Jag själv använder mig utav en som heter “Dropbox”. Lite förenklat är det en hårddisk på nätet. Du kan komma åt den med vilken dator som helst, bara du har internet. Nu betalar jag inget och då får jag 1,5gb(???), men betalar man kan man ju få bra mycket med. Samtidigt räcker 1,5gb till ganska många bilder ![]()
Edit:
Frank: Finns det inte typ externa ljudkort som man kan koppla in genom usb? Nä, ska man jobba mycket med filmredigering och dylikt ska man nog sitta framför en stationär. Sånt tar ju så mycket processorkraft…
Hoppas inte Peckoltia har nått emot att vi lånar tråden lite till informationsutbyte… ![]()
Ok, det var ett bra tips… med 1,5gb…
så slipper man ju nyttja det utrymmet man betalar för… ![]()
Ja, man saknar en stationär…
, som du skrev… mycket mer kräm i dem… :thumbs:
Det hoppas jag inte
Vi är ju inte helt offtopic ändå! Haha!
Finns ju fler alternativ än dropbox som säkerligen är billigare om man ska betala för det ![]()
Såg nu att jag hade 2,75GB helt kostnadsfritt
2GB får man när man först registrerar sig, sen kan man få ytterligare lagring genom att bjuda in fler personer och liknande.
Ok, då får du väl bjuda in mig… så får du lite extra plats… ![]()
Jag PM:ar mailadr…
Tackar för inviten… ![]()
Skall in o kolla runt där lite o regga mig… ![]()
Do it!
Alla andra som vill ha en invite och hjälpa mig eller Frank kan ju bara skicka ett pm ![]()
Jag fick också 250mb mer plats,
för att ha accepterat din inbjudan, så tackar för det!!! ![]()
Nä det gör inget om ni lånar tråden för på så vis kan man ju få en massa bra tipps
!!! Jag måste ju skaffa backup till min dator
:D!!!
alla sätt e bra utom dem dåliga o dem e inte så tokiga dem heller
hoppas verkligen d ordnar sig :thumbs: