Datorkrångel!!

I går kväll gick inte min dator att stänga ner, den sa bara att programet för Window inte svarar, försökte stänga av många gånger men tillslut så stängde jag av den med knappen :evil: !!!
I morse skulle jag sätta på datorn men det var helt omöjligt, det gick bara inte :twisted: :twisted: !!! Nu är den på väg upp till Stockholm och min datorkunnige son, han skulle greja den till mej sa han, vad han inte fattade var att jag inte har någon backup alls efter att ha haft datorn i ca 6 år :lol: :lol: :lol: !!!
Nu går jag använda min iPhone och det är allt tur att man har en sån här makalös manick även om det blir lite litet i längden :lol: :lol: !!
Får se när jag får hem min dator igen servad och som ny, ja nästan i alla fall om det går att fixa, annars skulle han rädda hårddisken åt mej, jag har ju alla mina foton på datorn, kanske man skulle investera i en extern hårddisk efter detta :lol: :lol: :lol: !!!

extern disk gör du rätt i att skaffa . . kan vara bra att kunna ta med sig den när du ska ut på snigelgalej och kunna visa bilder utan att behöva ladda upp dom på nån webbserver :wink: dom ligger suveränt i pris nu om man inte ska ha en värsting :slight_smile:
lycka till med burken , hoppas det fixar sig så du får behålla bilderna iallafall =)

Ajjajjjj…

Hoppas verkligen det löser sig…
Funderade innan idag varför vår lilla HIBISKUS inte lagt inlägg på länge…??

Vi skaffade en extern hårddisk när vi fick lillkillen…det funkar kanon…

Externa hårddiskar i all ära, men tänk på att även de kan krascha :wink:

Vaa??

Trodde de var supersäkra,

Vad ska man göra då…

Jag har ju sparat hela sonens uppväxt där…

Tusan oxå…

Steven hjälp…mig…

De är då man har en säkerhets backup på en usb-sticka med de viktigaste sakerna! :wink:

Datorkrångel är aldrig kul, till min fördel så löser maken problemen då han jobbar med det. Jag kör backup hela tiden och så fort jag fått ihop tillräckligt med bilder så bränns det på en skiva, jag har dock inte alltid gjort backup så jag fick gå den hårda vägen dit.

Hoppas din dator går att få ordning på igen.

Jag gör som Champis-Sanna har tyvärr också fått lära mig genom den tråkiga vägen :frowning: då både dator och extern HD kraschade :frowning:

Brukar bränna dvd skivor med bilderna, och så har jag dom även på externa och olika hårddiskar i själva burken. Tycker det är väldigt tråkigt om man förlorar massa bilder helt i onödan.
Externa går oftast sönder snabbare om man använder dom mycket pga värmen som bildas i skalen runt dom.
Finns nu smidigare typ ssd hårddiskar som är i princip samma sak som usbminnen fast mycket större och väldigt snabba. Då dessa sak vara bättre än hård"diskarna" och hålla längre.

och vad gör man om kåken brinner ner?

Japp så kör ja me, bara lägga över allt där.

jag har råkat ut för att att både sd minne ( hälften av alla mina bilder från en afrika resa försvann) och usb stickor har rasat ( massa fina ekonomidokument ).
det där med helt säkra backup e svårt.
om man verkligen vill konstra till det så finns det ju även " lagringshotell " på nätet som även dom kör massa backup men jämna mellanrum.
hade en massa trevliga bilder på mina barns födelsedagar som jag tyckte var smart att spara på dvd . . var väl 6-7 dvd skivor . . dessa gick åt pipan för att min son fick för sig att man kunde kasta freesbee med dom . . lagom repigt och den fina legeringsytan var helt krackelerad . .

Förhoppningsvis så ringer man brandkåren (skämt å sido) :slight_smile: Sakerna däremot blir det ju värre med

:shock: va menar du me att usb-stickor kan rasa :?

Fråga mig inte hur det har gått till för jag har ingen aning . jag sparade filer till usb stickan. kollade så allt var tipptopp och sen la ja det i lådan i mitt skrivbord, la in fler filer några dagar senare , någon månad senare när jag återigen skulle fylla på med fler filer ( skannade räkningar ) så var det tomt . . ingen aning om hur det gått till men kajko var det iallafall.
nu hade jag som tur var alla filerna kvar på min externa ( peppar salt och knacka i trä ) som än så länge inte strulat för mig

svar: brända skivor extern hårddisk och usb i bankfacket klarar att kåken brinner ner

Så det var en kuggfråga :smiley: Tänk om man inte kommer ihåg att ha sakerna i bankfacket? Likväl som att glömma bakup kan man ju glömma bankfack.

Skaffa kassaskåp :wink: Finns mindre man kan ha hemma som tål eld i några timmar :slight_smile: Så har vi löst det, där inne ligger även ungarnas babyalbum och annat som man inte vill förlora.

eller som jag har 23mil till bankfacket!

Har dvd skivorna hos morsan och skulle man ha så himla otur att båda husen brinner ner så är det meningen.
Man kan få kortis i usb minnen om man är lite ovarsam och bryter/sticker in och ut dom väldigt ofta då det är lite halv rasslig konstruktion på själva kontakten.