Pvc rör och böjar. Finns bla på aquaristic. Jag har kört med 16mm.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Pvc rör och böjar. Finns bla på aquaristic. Jag har kört med 16mm.
Tror du kan köpa vanliga pvc rör i bygghandeln också! Men vet ej om man skall använda PVC cement…?
Fungerar säkert bra. Jag har god tillgång till vp rör via jobbet men det är böjarna som kostar plus att jag ville vara säker på att plasten inte släpper nåt ämne. Vet inte men känns inte omöjligt med olika antimögel antibrand behandlingar. Jag brukar hålla mig till plast som är godkänt för livsmedel eller speciellt specat för akvariebruk.
Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
Tack för info Broddan, jag har nu börjat testa med Aquael Turbo 500 kopplat till stigarröret på ett bottenfiltertyp som Jen säljer via pimp your shrimp.
Gruset är Imazo svart polerat 1359060 och något grövre än Shrimpsoil som finns i de andra karen.
Tror nog att pumpen klarar av att trycka upp vattnet genom 3-6cm grus och som extra hjälp ett standard Eheim hörnfilter som kom med karet på 35L för bra filtrering. Tänkte låta mina Red Sakura få gå där med ett lite högre Ph än vad de är vana vid.
Det är lugnt. Återkom gärna och berätta hur du tycker det fungerar med lösningen du kör.
Fann idag två transparanta slangar som passar applikationen kanon, dels en smalare som passar utblåset på pumpen och en grövre som passar på den smala men också på stigarröret.
Snyggare blir det också med ofärgfad slang. Den tunnare heter Tubclair AL 28739 005 13 och den grövre 2782 328 15 och de kallas för labslang. Pris 42/49:- metern.
Hittade dett på N.A.Svenssons järnhandel i Nyköping.
Låter intressant. Vet du innerdiametern på det grövre?
Och ytter diametern?
16/20mm.
Tack för infon.:thumbup:
Dessa slangar verkar klart intressanta. Ska se om jag kan hitta dem nånstans.
Testade med samma pump på ett bottenfilter med ett lager Ebi Shrimpsoil på med ca. 4-5cm i framkant och 8-10 i bakkant. Vid full effekt så lyfter soilen lite där det är som tunnast med material, alltså i framkant så pumpen verkar göra sitt jobb på ett kraftfullt sätt. Ska bli mycket spännande och se om det blir skillnad i reningsprocessen.
Ja det blir ju en rejält tilltagen filtermassa. Kanske blir att soilen inte är verksam lika länge, alltså blir urlakad snabbare, eller vad tror du?
Det kan kanske stämma och om storleken på kornen minskar också vet jag inte. Plastbottenfiltret har små slitsar så små korn fastnar och täpper till genomströmningen. Det är bara att testa och se.
Just för att undvika igentäppning så borrade jag mina hål på sidorna av rören samt mindre än substratet.
Det var klokt, min tanke var att borra med stigande storlek på borren ju längre från stigarröret det ligger.
Har nu äntligen fått ordning på det hela men det tog en stunds arbete och lite plock innan det blev bra.
Drog ur stigarröret och sög rent i hålet vid bottenfiltret och satte sedan tillbaka röret med en klar labslang som passade innerdiameter. Jag skrotade ett Sera luftfilter för att komma åt en knäböj som via en smalare labslang träddes på pumpens utblås.
Pumpen har nu också fått en behållare med biobollar över den räksäkra skum patronen, så det är något mindre drag i det hela. Innan jag koppladepå biobehållaren blåste pumpen på så att soilen hoppade på sina ställen så detta blev optimalt.
Nu är frågan om jag rubbat balansen i karet som varit igång med samma soil sedan mars, bara för att jag numera kör filtret baklänges d.v.s. pressar vatten genom bottensubstratet istället för att suga ner skiten under plattorna. Jag ser en klar skillnad i fronten där den gamla metoden av UGF har samlat på sig ett 2-3cm. lager med mulm i granntanken, men med den nya kopplingen har den blåst upp mulmen i vattnet som sedan fastnar i skumpatronerna som är enkla att skölja ur.
allt detta låter intressant och spännande men jag kan inte riktigt nöja mig om det inte blir mer bilder
.
Lycka till och fortätt laborera!
Det blir mer bilder så fort det finns nåt nytt att visa… ![]()
Har du hittat och var ? har börjat knåpa med mitt försök nu, bilder kommer.
Nej har jag inte. Har inte börjat leta heller :rolleyes:
Skicka gärna upp bilder sedan på din lösning.