Jag gillar verkligen inte vintern med kylan och mörkret utan längtar bara intensivt till våren och sommaren men en ljuspunkt den här tiden på året som piggar upp lite är ju bl a att nu är det äntligen dags att börja planera och plantera den kommande säsongens chilifröer! ![]()
Jag har övervintrat 10 sorter chili och ska plantera 8 nya sorter.
Så här ser min lista ut just nu, ska börja plantera idag. Med en viss reservation för att en sort kan tillkomma senare, det blir lätt så hehe… ![]()
Har funderat på att införskaffa frön av 7 pod yellow och Bih jolokia, världens starkaste chili som också lär vara mycket god… Har lite för dåligt med plats bara om jag inte får tag på ett växthus!
Det är som med akvarium, fiskar och räkor osv, svårt att begränsa sig … :?
Nr 1 - 10 har jag redan som övervintrade plantor, nr 11 och uppåt är nya sorter jag ska plantera:
1 Aji cristal
2 Aji panca
3 Cacho de cabra
4 Jalapenño
5 Jalapenño purple
6 7 pod / pot
7 Trinidad seassoning
8 Hot lemon
9 Fatali
10 Scotch bonnet orange
11 Datil
12 Scotch bonnet yellow
13 Jamaican Chocolate Habanero
14 Aji Amarillo
15 Cherio white
16 Thai dragon
17 Rocoto röd
18 Aji Omnicolour
Det ska bli jättekul att få se dem växa upp och få skörda chilifrukterna under hösten, kanske börja rentav under sommaren om jag har tur… ![]()
Vissa sorter kan man äta omogona (gröna) men jag föredrar att vänta tills de har mognat så att man får smaka på dem ordentligt.
Det var någon sort som var tidiga förra sommaren, som började mogna i juli-augusti så jag hoppas på att ha samma tur i år om jag är mycket tidig med planteringen.
Aji cristal (C. baccutum) var en positiv överaskning, mycket starkare och fruktigare än jag hade vågat hoppas på så jag övervintrade 3 st plantor men de ser fördjävliga ut från bladlössens framfart. Hoppas att de tar sig!
Kanske man kan införskaffa någon bra växtbelysning också och lura dem i blomning lite tidigare också.
Synd att det är så lååång tid innan man kan börja få mogna chilisar att plocka!
Här är en “lånad” bild på Aji omnicolour, en av de nya sorterna jag ska pröva i år.