Dags för plantering av chili

AromaJohanna., …
Du skrev att du börjar plantera nu… men blir inte plantorna väldigt gängliga om du planterar med det “dåliga/svaga/korta” ljus som är nu?
Som d.akvariefantast skrev att han skulle börja i mitten av februari… (skåne)

När rekomenderas att jag i sthlms området ska börja?

Har inga extra lampor att tillgå, utan bara fönstergluggar… (senare till sommaren kommer balkongen vara en underbar plats för chilifrukterna!)

Såja nu har jag beställt lite lila Jalapano… så får man se om man har lila fingrar så odlingen lyckas…;):lol::lol::lol:

Nej, jag har ett tomt 365 L akvarium med lysrörsramp som jag har chiliplantor i för tillfället, småplantorna kommer att drivas upp där så de kommer att bli fina.
Har man inte någon extrabelysning att tillgå så bör man däremot vänta till februari med planteringen. Eventuellt till mars.
Som d.akvariefantast skrev så behöver chinense-sorterna mer tid på sig.
Jag märkte också förra säsongen att vissa chilisorter lättare blir långa, gängliga och krokiga och får ett mer slingrande krokigt växtsätt så de blir mer spretiga och inte så fina än andra när ljuset inte är så bra medan vissa sorter är mindre känsliga för det…
Jag fick mest problem med mina baccutum, som Aji, Aji cristal och Aji panca t ex medan mina annuum låg någonstans i mitten, klarade sig ganska bra men kunde ha blivit bättre och mina chinense klarade sig bäst och var riktigt knubbiga och fina trots att jag planterade dem i februari så de hade också lite brist på ljus i början…
Särskilt Habanero dulce, 7 pod och Scotch bonnet blev mycket fina små plantor.
Chiliplantor kan ju leva och ge skörd i flera år och brukar visst ge bättre och tidigare skörd följande år eftersom de redan har vuxit till sig då och har ett välutvecklat rotsystem.
Det gäller ju förstås de långsamma chinense-sorterna, vissa är också svårare att gro och driva upp än andra, vissa är inte svåra alls men tar lite tid på sig…
Det är viktigt att frösådden inte torkar ut och står för varmt eller kallt.
Har för mig att ca 25 grader är bra, såddens temperatur bör inte nå 28 grader då stannar tillväxten upp var det någon som sa till mig…

Ok, lycka till! Den är inte alls svår och blir inte så stor heller, en bra sort att börja med. :slight_smile:

Det johanna gör är helt enkelt att skapa ett miniväxthus med sitt akvarium och det e ju kanon om man kan göra det.
kontrollerade ljusformer , hyfsad luftfuktighet och bra värme… idealiskt.

själv förkultiverar jag på ett inplastat extra bord som jag ställer fram vid fönstert ( de få åren det räckt till min mängd med plantor dvs )
stora nackdelen med detta är att man nästan på daglig nivå måste vattna , vattna ,vrida och vända på varenda planta för att dessa inte ska kasta sig mot ljuset . . det funkar bra men är ganska tidskrävande.
fördelen med detta är att du tidigt märker om du behöver extra så några frö av en specifik önskad sort då du hela tiden går och pillar med de små plantorna.

Vattningen som johanna beskrev är OBEHAGLIGT viktigt att sköta. gör du inte detta när plantorna är på förkultiveringsstadiet så kan hela skörden gå om intet.
det kan alltså inte poängteras nog mycket.

Jag börjar förkultivera mina fröer i mitten på februari , jag bor i skåne, och kan då ställa ut mina små plantor efter 3dje omplanteringen i början på maj.

det där med 7 pod och styrka . .
enligt mina källor är 7 pod klart starkare än " vanlig mainstream "( köp i lokala mataffären ) habanero men vad jag läst på diverse olika sidor i min jakt på heta smaker så ligger 7 pod ungefär någonstans mellan 800 000 och 1000000 schoville . . dvs någonstans under en bra skörd av bih jolokai . . av egen erfarenhet så har jag svårt att säga vilken av dom som är starkast . . munnen kunde inte prata på närmare 20 minuter oavsett vilken av dom jag testade råa . . svettningarna varade i cirka 20 minuter och kroppen kändes skakig i närmare en timme efteråt . . det gjorde ONT

Ha,ha,ha… du e ju inte riktigt…:wink:
En annan hade väl dött på kuppen ifall man hade testat…
Tror dock det faktiskt är riktigt bra för kroppen ifall man pallar det…

Ok, tackar för det!

Tänkte sätta fröna i en hyfsat stor kruka direkt… så man kanske slipper plantera om innan maj månad.
Kan man vattna dem för mycket?
De flesta växter jag vattnar tar jag med ut i köket och låter ljummet vatten rinna igenom jorden i krukan ett tag…
Sen låter jag det droppa av innan den får gå tillbaka till sin plats…
Funkar detta för Chili också???

man lever bara en gång . . så varför inte döda av organen ett efter ett . . börja med smaklökarna . . sen strupen . . sen magen . . sen tarmarna . . sen näsan av allt som kommit ur tarmarna =)

nä fy det var lågvatten =D

Det starkaste jag klarar att äta rått, utan något annat till eller med dricka är röd jalapeno.
Den är väl inget starkt egentligen… men lagom för mig…
Har ätit en tjock grön kort sort i Spanien, där man svettades duktigt i en timma…
så den var den starkaste jag har provat, men kan inte namnet på den…

OMG [b]d.akvariefantas[/b] du är ju inte klok!!
Jag älskar chili men skulle aldrig komma på tanken att tugga på varken en rå (eller i någon annan form) 7 pod eller Bih jolokia eller någon liknande, inte ens en Habanero…! :shock::lol:
Jag njuter av dem i maten jag lagar eller (oftast) i mina enkla men jättegoda grillmackor men då tar jag små, små bitar utspridda i mackan så att det blir gott men hett samtidigt, men inte FÖR hett så att man förlorar smaksinnet och sitter och flämtar… Fast ibland har jag råkat överdosera liiiite så att jag får hicka och näsa och ögonen börjar att rinna… Någon enstaka gång ibland så att jag t o m sitter och flämtar och rusar till köket för att hitta något att svalka min brinnande mun med… :smiley:
Nu tycker väl [b]d.akvariefantas[/b] att jag är en mes ute på cykelturné igen men det har faktiskt hänt någon gång med den där Aji cristal jag har… :?
Jag fick lära mig att ta midre av den jämfört med om jag gjorde samma sak med Jalapeño eller Hot lemon t ex…

Jag hade mina sådder och småplantor i fönstret förra säsongen och fick problem med att vissa sorter blev hemskt krokiga och gängliga och fick ett mer krypande växtsätt pga det dåliga ljuset innan våren kom men så var jag också dålig på att vända på plantorna…
Man bör nog också så några extra, dels för att alla frön inte gror och på vissa sorter (eller vissa frön) gror skitdåligt så då blir man bara besviken om man inte får upp något eller bara en enda planta av den sorten medan vissa gror och växer upp mycket lätt… Sen så kan man då plocka ut de bästa plantorna och kassera de som inte blev bra eller om man fick flera som var ok så kan man ju ge bort till vänner… :slight_smile:

Denna gång kör jag som sagt var med akvarie-varianten som är jättebra men helst skulle jag vilja få tag i en till lysrörsramp till karet… Det är bara en med dubbla lysrör, jag kommer ändå att behöva en till när jag ska ha det som akvarium, har någon sagt till mig…

Torvbricketter i miniväxthus, alltså såna där billiga i plast bestående av botten och ett genomskinligt lock är jättebra när man sår chilifrön.
Jag köpte några små miniväxthus billigt på Ö&B och en massa torvbricketter på Hornbach men det finns ju på fler ställen.
Torvbricketterna torkar inte ut så lätt och de absorberar snabbt det vatten du häller ner på bottnen.
Sen när du ska plantera om den lilla plantan och sätta den i en liten kruka så är det bara att plantera den med torvbricketten i krukan.

Med locket på håller du garanterat hög luftfuktighet och riskerar inte att toppen på torvbricketterna torkar ut.
Jag öppnade dem ibland och lät dem vädra ut lite då och då för att minska risken för mögel.
Att använda glasspinnar som märkpinnar var definitivt en flopp, de möglade…Blä…
Nu kör jag enbart med såna där gula märkpinnar av plast som jag köper billigt på Hornbach och skriver på dem med CD-marker men detta tar jag bara fram när det är dags att plantera om småplantorna första gången till krukor.
För att hålla reda på sorterna på mina sådder i torvbricketter i miniväxthusen har jag klistrat fast frystejp på locken där det står namnen på varje sort. Varje rad är en sort, den “korta vägen”, ibland får en sort två rader.
Det ryms 3 x 5 torvbricketter i dessa miniväxthus.

Jag vet faktiskt inte riktigt själv men man brukar säga att rötterna utvecklas bättre om man planterar om plantorna i successivt större krukor - kan inte svära på att det verkligen ÄR så, jag har inte planterat om i flera steg iaf utan gått från torvbrickett till planteringskrukor och sen till stora krukor…
Vattna för mycket kan man säkert.
Jag vattnar mina när det verkar som om de behöver det… Med vattenkanna.
Lägger lite näring i vattnet ibland också fast sällan nu på vintern, jag har en ekologisk plantnäring som finns på ICA.
Det är viktigt att vattnet inte är kallt. Särskilt nu på vintern.
Jag ser alltid till att vattnet är ljummet eller rumstempererat. Ger dem en rejäl vattning och låter dem vara tills jorden börjar att torka lite.

Frågade mitt ex efter odlingslådorna och krukor för att kunna börja nång ggn… Allt ja köpte för 2 år sedan låg hos kvar hos honom nämligen… men nej, de ligger nu i skrubben hos hans föräldrar där man inte kommer in genom dörren pga all snö… förren allt (typ) tinat bort… suck…

Jaja, får se när jag kommer igång med årets odling då…

Det lät ju lite illa, kanske du får improvisera…
Planterar man sent får man också skörden mycket sent på hösten.