Idag började det på allvar, jag var och hämtade ut två paket på posten efter att ha lagt en beställning i helgen som var.
Sakerna ska in i mitt 19l kar, ska bara fixa till i bokhyllan som karet ska stå i. Det kommer bli bra mysbelysning i vardagsrummet hoppas jag.
Köpte från Cyberzoo och pimpyourshrimp, mycket bra packat och bra leveranstid
Ville dock ha lite mörkare botten men jag tror att jag klickade fel och fick en rödbrun-färgad soil, men det blir nog snyggt det också
Har dock en fråga; Hur kopplas svampfiltert in? Där är ju en liten anslutning till luftpumpen, men den stora anslutningen, vad gör jag med den?
Uppdatering 4/10
Det har gått lite slött, men häromdagen modifierades min Ikea-hylla för att med all säkerhet klara av vikten av akvariumet. Enligt Ikea klarade varje hyllplan 15kg, så det blev att inhandla en hylla till och ta fram snickaren i sig. Blev rätt bra om jag får säga det själv
Fick även silikonat bakgrunden i akvariumet, första gången jag hanterade silikon i ett så litet akvarium och bakgrunden var inte helt perfekt även efter lite moddning. Nåja, det får gå. Nu ska det bara få torka i en vecka så att jag är säker på att det sitter.
Ett hyllplan från den nya hyllan sågas itu för att fungera som stämp, samt att den översta hyllan flyttas upp. Allt sitter ordentligt fast efter en massa måttande.
Efter lite kapande gick bakgrunden ned i akvariumet, men som jag skrev, helt 100 passar den inte. Och med det bristande tålamodet som man har fick det bli som det blev.
Det enda som jag retar mig på nu är att mitt svampfilter blev rättstort i det lilla akvariumet, och jag vet inte riktigt hur jag ska placera det.
Hur rymningsbenägna är era räkor? Kan de klättra ut vila luftslangen?
Uppdatering 14/10
Sådär, då var det dags att uppdatera igen! I veckan som var så var jag lite småsjuk och passade på att färdigställa akvariumet.
Jag åkte till Akvarieplantor.se och köpte direkt av honom. Mycket fina växter!
Det blev en matta Lileopsis, två Anubias nana “mini” på varsin sida om en rot och en vanlig Anubias i mitten. I andra hörnet fick en Cryptocoryne wendtii sin plats. Bara hoppas att de trivs i karet nu.
Gjorde även ett litet stenröse med några sjösten i bakgrunden som jag hoppas kan sammla åt sig lite saker och skapa gottebord åt de små liven
Mottog även ett paket idag av medlemmen H här på forumet.
Som innehåll 10 små liv som jag hoppas ska trivas:
…Och en annan trodde att det var mat bara för att det låg på köksbordet…
Akvariumet i dagsljus. På kvällarna blir det ett betydligt behagligare ljus från karet än det är ifrån lampan i fönstret. Win!
Stor anslutning på filtret? Menar du röret? Det är utblåset
Vattnet sugs in genom svampfiltret och kommer ut ur röret tillsammans med luften från luftpumpen
Oooch en snabb liten fråga. Vad ska jag mata räkorna med? Ska jag bryta ned räkpelletsen i mindre bitar och slänga ned eller rekommenderar ni något annat?
Jaha. Då var det dags. Upptäckte idag mitt i veckans vattenbyte att jag har fått små, små maskar/larver på rutan, troligtvis planaria.
Ska hämta två, tre zebrafiskar ur stora karet som får simma där i en vecka och hoppas på att de mumsar i sig de små gynnarna. Suck. Andra tips, någon?
Tillägg: Fick såklart tag i den magraste av zebrafiskarna, hen får ju en ypperlig chans att lägga på sig några gram fett nu
Då kan du mata med bitar av algtabletter, räkfoder eller eklöv går jättebra, men se till att koka dom ett par minuter, innan dom kan läggas i akvariet.
Mycket bra svar! Det är lite “naturligare” mat jag är ute efter, som typ eklöv. Det hittar jag i skogen bakom huset. Ska de vara från träden eller kan de ha legat på marken? Färg?
De skall vara bruna. Och själv plockar jag bara från marken då det är lite smidigare.
Boklöv funkar med, och alla andra löv och fruktträd med. (som inte är giftiga)
Ser riktigt bra ut redan! Lycka till. När det gäller mat vet jag att ärtor, broccoli och morot också funkar. (Kokta har jag använt och delade i mindre bitar)
Tack, tack!
Placeringen var min egen idé, det roligaste var först att höra hur husets regering knorrade över “att trycka in ett litet akvarium DÄR!” men ack vad nöjda vi blev
Yes! Och då kan man peta ned dem hela? De flyter väl en stund innan de landar på botten?
Tackar, tackar
Ja, och samma sak där antar jag, lite snabbt kokta och sen torkade eller? Det är lite roligare att mata med sådant än Crust Menu
Ursäkta, det glömde jag nämna… Dom skall vara bruna, s.k. “döda” men dom innehåller fortfarande massvis med näringsämnen! Dom hittar du på marken, där plockar jag åtminstone mina Om inte annat finns det andra löv att beställa rätt billigt som också är super för räkor!
Tack, tack!
Jag vet vad jag ska göra till helgen iallafall
Ska prövas!
Kan i övrigt nämna att jag lät två posthorn få ta del av karet igårkväll efter att ha hämtat dem av medlemmen Fishking här på forumet (åter igen, tack så mycket :D)
Kul att se hur de glider omkring och stannar upp en stund, sen glider de omkring igen…
Äter även de av eklöven/grönsaker eller de måste ha något väldigt kalkigt för att skalen inte ska bli dåliga?