Då var det dags, påbörjad uppstart av mitt första räkkar.

Värt att tänka på är att de flesta bruna och torkade löv behöver “ligga till sig” i karet några veckor innan de börjar att multna. Det är då räkorna visar intresse och kan tillgodogöra sig födan i näringsupptaget. Mullbärslöv bryts ner på några få dagar och uppskattas alltid i mina kar.

Lite sent svar, men du ska såklart få ett: snäckorna jag fick av dig lever, iallfall de två fina röda som är i bland räkorna. De andra ljusare smyger runt i det stora karet och ja, de ser ut att leva iallfall :stuck_out_tongue:

Jag har helt glömt att ge mig ut och plocka, men min far stoppade ned ett eklöv (brunt och förkokt) i sitt kar. Inte en räka har gått nära det, det tycker jag var kul för han trodde att det skulle försvinna snabbt, haha :mrgreen:, det har säkert legat där i två veckor nu.

Lite trist är bara att jag har fått alger bland räkorna. En liten grön matta har spridit sig fast på roten och på min Cryptocoryne. Det ser visserligen än så länge snyggt och naturligt ut men jag är rädd att det ska bita sig fast på rutorna och det putsandet är ju aldrig kul.
Vad för pH-värde vill körsbärsräkorna ha egentligen?
Enligt mitt sticktest ligger jag mellan 7.6-8.0. Det ser lite väl högt ut i mina ögon. Bör jag göra något? Räkorna har ju uppenbarligen växt till sig och överlever :slight_smile:

Vad kul att få ta del av din uppstart så utförligt beskrivet! Det uppskattar en newbie som jag! :smiley:

Alger brukar man oftast få på glaset tyvärr det hör liksom till så en bra algskrapa behövs finns breda sådana och då går det fort att ta bort algerna;)

Jag fick reda på av en akvarie-räv (= en som hålt på lääänge med akvarier o har en massa erfarenhet) när jag var ny på det att har man lite grönt på glaset o andmat ( en liten flytväxt) trivs, så har man balans i karet…
OM det nu kan vara en tröst…
Mvh Pia

Så är det allt men andmaten är rena rama ogräset som man får skopa upp med jämna mellanrum bättre med någon annan större flytväxt:)

Hej, välkommen till träsket :slight_smile: Kul att min tråd kunde komma till nytta. Detta var mitt första räkkar med och innebar en hel del frågor, men eftersom ingen sade emot under byggets gång så blev det som det blev, och det blev bra :smiley:

Ja, jag kör ned tandborsten jag har ungefär varannan vecka och gnuggar lätt av det.

Andmat vill jag gärna ha då det är en byttig växt i mina ögon, men jag har alldeles för mycket ytrörelse med svampfiltret så de tynar bort. Tyvärr :smiley:

Hornsärv t.ex? :wink:

Du kan ju strypa flödet på svampfiltret om du vill ha flytväxter, andmat har jag och den vill jag inte ha bara svår att bli av med:)