Nu har det gått en tid igen med räkorna som ser ut att trivas. Dock utan att leka… hrmmm så helt nöjda är dem väl inte.
Tempen i vattnet i sommar har varit runt 24 grader, har gjort vattenbyten med kallvatten och då hamnar det på runt 20gr (1/3vb).
Kalibrerade min CO2 regulator och mätte då upp räkvattnet också, den ligger på 6,85 dagen efter ett vattenbyte, och 6,75 några dagar senare. Vattnet är ju mjukt enligt kommunen (runt 2 enligt min Kh test).
Matat rikligt med sticks och grönsaker och dem gillar även teblad, grönt te dricker vi.
MEN! varför kommer det ingen lek. Dem är snart ett år gammal och ingen har lekt ännu. Vad är problemet???
Tempen bör ligga på 22 grader för lekvillighet och att sänka mer än någon grad i taget. Ditt pH ligger lite högt kanske och om du får ner det till runt 6,0 så kan det stimulera. Kolla också ditt GH som helst ska ligga mellan 5-6 för att räkorna ska ömsa. En annat stimuli är Mullberry löv som de gärna äter av. Har du koll på könsfördelningen så att det finns annat än hanar i karet.
Ja tempen rår jag inte så mycket på just nu, klart jag kan stoppa ner en fryst petflaska som kyler en del. men det vill gärna hamna på 24 just denna årstid.
Soilen jag har är akadama bonsai, skulle den inte hålla Ph på stabil och sur nivå? Eller skall jag köra vattnet genom torvblock innan vattenbytena?
Gh ligger på mindre än 2. Ökas Gh med Cacl2? calciumklorid?
Det finns +20 räkor i karet så det torde ju vara minst en av varje kön, inte för att jag titta efter, men sannolikheten säger att det borde vara bra.
Ditt problem just nu är nog ett för lågt GH som du ökar med GH+ mineralsalt som finns på PYS. Det är alltid en risk när man justerar vattenvärden så jag avråder för diverse kemikalier som inte är prövade i räkmiljö. Du behöver sannolikt ingen torv då din soil stabiliserar ditt pH. Tänk också på att alla ändringar ska göras sakta och försiktigt över tid så att inte räkorna stressas.
Bikarbonat men avstå från det då det blir omöjligt att hålla nivån stadig vilket kan resultera i massdöd.
EC: Electric Conductivity,TDS: Total Disolved Solvents.
H köp en TDS mätare så har du koll på hur mkt lösta ämnen, mineraler salter etc. som finns i vattnet
Finns att köpa billigt för ca: en 100-lapp.
Har du mkt förmultnade växter etc. Sticker TDS värdet upp.
Väldigt bra att ha om man vill ha koll på “renheten” i vattnet.
Shrimpcoctail kanske bra och nämna vilka TDS värden du har för att underlätta för H.
För övrigt bra väldigt tips :thumbs:
TDS är ett annat sätt att mäta på. EC är rätt benämning på konduktivitet (Electric Conductivity) TDS står för Total Disolved Solvents så vilket som är mest exakt tvistar de lärde om. MicroSiemens mäts lite olika men värden som vi oftast pratar om är mätt i MicroSiemens/cm som skrivs med detta tecken, µS. Siffran du fått på 10 ska ha en nolla till för att bli rätt, alltså 100. Om du nu har 100µS/cm i kranvattnet ska du tillföra mineralsalter t.ex. GH+ eller annan sort och saltar upp ditt vatten på 100 till 200. Då blir det en kompletering av ditt kranvatten. Om du använder typ RO vatten så har det i regel 0 i värde så då får man tillsätta mera salt för att nå 200µS/cm. Krångligt va!
Jo, jag har beställt GH+ för att testa, så jag får upp GH till 5-6. kommer väl mitt i veckan här.
Har också smugit ner lite PMDD som skall ge ett GH boost innan helgen. Jag får mäta upp det senare i veckan.
Så 10 milli Siemens/meter är 100 microSiemens /centimeter?
10milliS ger 10000 Micros och dela med 100 för att få meter till centimeter. hmm jo det verkar logiskt
nä men så krångligt torde det inte vara.
GH+ används med RO vatten så dosen borde vara hälften om man använder ett “100” vatten för att få “200” vatten, eller hur?
Soilen bör ha ett skikt på minst 5-7cm om den ska bli riktigt effektiv. Im du har tillfört alkottar och torkade blad så föreslår jag ekextrakt i flytande form men bara undantagsvis. Har du rätt soil i rätt mängd och torkade löv och alkottar bör du hamna mellan pH 6-6,3. Om du inte får ner värdet är något fel i ditt kar och att tillgripa CO2 är inte att rekommendera då vissa räkor ogillar detta.
Om du kör med bottenfilter så lakas soilen ur snabbare än om du har annan filtrering. Jag har använt ADA soil som räckte i två år med ett 8cm lager. Mäter du med dropptest?