crystal red PRL utan lek

Jag kalibrerade CO2 regulatorn nyligen och mäter med den. Känns som den borde ge ett korrekt resultat.

Den soil som ligger där nu har legat i ett år nu. Klart att jag kan hälla på lite till av soilen, tror det finns till ytterligare 2 cm av akadaman.

H.

Öppnade GH+ burken idag och smakade på den.
Helt klart calcium i den, smakar precis som min CaCl2, dessutom blir det varmt på tungan när man smakar på det. Vad innehåller den mer förutom calcium?

Jag har boostat upp med CaCl2 och MgSO4, 50/50 lite pö om pö sen i helgen, och mätte just upp nivån till 5 på GH droptestet.

Stoppade ner ytterligare några flingor CaCl2 nu så den landar kanske på GH6 imorgon.

H.

Nu är det bevisat! Att det första du blir blind på är ögonen.:cool:

Tyckte mig se en hona med mörkare buk idag, och tog fram makrolinsen för att se bättre. Och javisst, där var ju några små mörka korn under buken.

MEN, när jag kollade in bilderna lite mera visade det sig att det smugit i ett objekt jag inte noterat ännu:shock:

H.

Syns knappt med ögat. men minst en räkling finns där redan.:thumbs:

H.

Kanon!

Grattis!:thumbs:

Grattis
Mina brukar ha en period under sommaren då de slutar bära rom (kanske pga sommarvärmen) vanligtvis nån gång under juli-aug sen i sepember brukar de komma igång igen.
Med vänlig hälsning Mattias

Helkul!

Haha, bara för att man gogglade lite på tds och sånt så dyker reklam upp på denna ideligen.
verkar mäta både Ph och tds

http://www.lightinthebox.com/sv/digital-ph-matare-tds-testare-monitor-for-akvarium-fiske-industri-pooler-laboratorium-mat-amp-dryck_p3256747.html

Den var väldigt billig, men är det en “billig” kvalitet också? Har ni någon att rekommendera?

här en annan

http://www.lightinthebox.com/sv/3-i-1-tds-testare-ec-matare-vattenkvalitet-renhetsmatning-testverktyg-for-dricksvatten-akvarium-poolvattnet_p3309451.html?currency=SEK&litb_from=paid_adwords_shopping&gclid=CKCiws-y5McCFYTbcgodgdIL_Q

H.

Köpte dom direkt från kina via Aliexpress ($14) och åtminstone PH-mätaren är snabb och korrekt… TDS:en har jag inte så mycket jämföra med men den verkar mäta rimligt.

ja, just det. men då fick du vänta på den ett par tre veckor va?

det var denna du menade?
http://www.lightinthebox.com/sv/digital-ph-matare-tds-testare-monitor-for-akvarium-fiske-industri-pooler-laboratorium-mat-amp-dryck_p3256747.html

H.

Yes, den tog ett bra tag… men hade ingen större brådska heller.

http://www.aliexpress.com/item/Digital-PH-Meter-TDS-Tester-for-Aquarium-Fishing-Industry-Swimming-Pools-School-Laboratories-Food-Beverage-0/32267651491.html var det jag nappade på, men det finns en hel drös alternativa leverantörer.

Nu har ett flertal räklingar kläckts. och dem är nog bara någon dag gammal och otroligt små.
Knappt man ser att det finns räklingar där.
Svårt att beskriva hur små dem är, så tog någon bild på dem för att jämföra.

H.

här en brevid en alkotte och fullstora räkor- tre cm´s

mellan två alkottar

David o Goliat eller? Enorm skillnad

liten men färgerna sitter bra

Att det blir bra färger redan som små är tecken på en bra stam. Inte så underligt med så finfina föräldraräkor!:thumbs: Stort grattis till dig!

Kul! Blir intressant att följa utvecklingen. Prl kan ha en tendens att dra mot mer och mer vit. Dessa ser ut att bli perfekta “polkagrisar”. Blir säkert kanon.

Tack, jo jag är jättenöjd med räkorna nu när dem äntligen kanske kommit igång med produktionen.

Stammen kommer från Jannes PRL räkor, så det torde ge en bra garanti för framtiden.

Det blir väl till att börja urvalsodla dessa nu om det kommer flera omgångar.

Jag har ett kar till med soil i men där går nu tigerräkor, och korsningen blir kanske mindre lyckad där.

Men kanske skulle jag skaffa ett kar till för att flytta över bättre och bättre avkommor.

Damn:shock:, blev jag räkbiten nu när jag funderar på flera kar:mrgreen:?

H.

Tycker dem växer långsamt. Kanske att det inte finns så många räkor kvar heller. Karet är ju helt rent på alger att knapra på. Visserligen har jag lagt ner lite löv och matar med torrfoder, men kanske de mindre inte riktigt kommer åt fodret?

Dessutom har snäckorna börjat ta fart i antal. Tips att få bort dessa mottages.Annars skall nya kar startas upp senare i vinter, då skall det vara snäckfritt.

Men vad ger ni till era småttingar annars.

H.

Dem har spottat ur sig en eller kanske två kullar till nu på någon veckas mellanrum. Men det är ganska få räklingar som växer upp och blir större.
Känns som dem kanske dör bort efter några veckor. visserligen tätt planterat så dem är svåra att se, men inte är det mer än tio räkor kvar av den största och första kullen.

Ph verkar inte komma ner mycket under 7 som det har sett ut dem gånger jag mätt med CO2 controllern min.

Är det så att ynglingarna är känsligare mot Ph, och att det kanske är dax att starta ett nytt kar med ny soil så att Ph kommer rätt?

Vilken soil rekomenderar ni som har lång erfarenhet av att hålla dessa?

Själv är jag rätt duktig på vattenbyten och gör just nu minst 25% i veckan.

H.

För att få en större överlevnad av yngel så ska ditt pH ner till 6,0 eller ännu lägre. Detta uppnår du med en bra ny soil och ett rejält lager av den. massor med torkade blad av Catappa, banan och andra i olika stadier av förmultning är det som gört susen. Mata inte med babyfoder då ynglen lever av microfilmen som bildas på bladen de första 4-5 veckorna. Dina vattenbyten är för stora och för ofta. 10% var annan var tredje vecka är rätt eller bara fyll på med det som dunstat. Stora vattenbyten är klart överreklamerat!

Oj! Jag som är van att byta mycket i mina växtkar, hmmm 10%.

Jag har en del vissnande blad i karet och såklart även alkottar som det finns gott om här på Alnön, hehe (sant).

Kh ligger på 2 enligt test och vattenverket, Gh har jag fått upp till dem 5-6 som det skall vara med GH+, men även genom att tillsätta Cacl2 (just nu enbart till tigerräkorna) Men just Ph har jag inte fått ner till detta önskvärda 6, Misstänkte att överlevnaden har att göra med Ph´t.

Skall ta och beställa ny soil för ändamålet. Du nämnde tidigare Shirakura Red bee, och jag har haft akadama. så det skall bli intressant att testa en ny soil. hoppas den håller länge.

H.

Jag har personligen gått över från ADA Amazoonia 2 till Shirakura Red Bee som så här lång visa sig vara bra. Många duktiga odlare sänker sitt pH till 5,5 för att få flera yngel att överleva. Jag har gjort vad jag tycker är rimligt och når på en bra dag till 6,2. med ekextrakt kan man kanske gå lägre men att börja laborera innebär en risk för ett ostabilt kar!