Hittade den här kinesiska webbshopen CITII AQUARIUM & HOME ITEMS på Aliexpress
Dom säljer en mängd olika LED ljusramper från ca 26cm-200cm med hyfsade priser!
Beställde själv en sån här som kom idag till min dörr efter bara 1 veckas frakt: http://www.aliexpress.com/store/product/CITII-AQUARIUM-LED-LIGHT-LED-800-Plants-Version-Free-Shpping/200203_1587301461.html
Kostnad 116,60 US$ med gratis frakt, och köpte även till en enkel trådlös fjärr kontroll för 10 US$.
Fast jag åkte även på att betala Moms vid införseln som gick på 146 kr + adm.avgift 105 kr och sen även Moms på den på 26,25 kr!:x
Så hela kalaset gick till slut på ca 848 kr + 277,25 kr = 1125,25 kr :oops:
Bra kontakt med säljaren som bl.a. skickade bilder på paketet innan det skickades, dock så funkade inte “trackingen” på Fedex hemsida, utan paketet bara dök upp oannonserat vid dörren idag!
Jag har lagt LED-rampen på ett 112 L Eheim helglas köpt på Hornbach, som jag skall sätta igång snart väntar bara på en sändning växter.
Medföljande trådlösa fjärrkontroll funkar som på/av, samt steglös dimmer eller 25%,50%,100% ljusstyrka, har även en hel del blixt-effekter
som man kanske inte har användning för, dock ingen timer.
Den ger väldigt starkt ljus vid 100 % och Lumen anges till 7400-7500 Lm, övriga parametrar står i inlagd bild.
Det skall bli intressant att se hur den funkar med växter då jag har plant versionen med 6000-6500K färgtemperatur.
Återkommer när det gått några månader med uppdatering av plantornas tillväxt.
Jo fjärrkontrollen är cool!
Väldigt starkt ljus också!
Den svartmålade aluminiumrampen passade till mitt kar som står på ett svart bord dessutom så är silikonet svart,
så färgen matchade bra.
Det var svårt att hitta en ljusramp som passade längden på mitt kar som är 80 cm,
alla som jag såg var antingen 60 eller 90 cm långa, denna var den enda som passade perfekt på 76 cm!
Jag har skickat efter en ramp till,en mindre LED-400 till ett 30 L nano.
Kan verkligen rekommendera den här säljaren!
Enda tråkiga var att jag åkte på betala Moms av svenska tullen!
Sa till säljaren att skicka den med bara hans privata namn på tullpapperen och inte skriva firmanamnet som förra gången,
och att ange den som gåva och sätta ner priset lite, och se … den här gången slapp jag betala Moms och annat!
Förmodligen är det så, men ser ett paket ut att vara neutralt utan firmanamn, och avsändaren är en privatperson så inbillar jag mej att det ser mer ut som en gåva än något dyrt man beställt från en Internet shop.
Sen kollar dom ju om det finns knark och droger men det är nog mest med röntgen och kanske sticker in någon grej för att “lukta”, ibland ser man att paketen har nått litet hål, eller har blivit ihoptejpade efter att dom öppnat och kollat.
Kanske också att storleken på paketen spelar roll eftersom det finns en tullfri gräns vid under 1300 kr, ju störrre paket ju dyrare ser det kanske ut.
Moms måste man enligt tullverket’s regler alltid betala på varor man köpt från ett land utanför EU, undantag om det är en gåva från en privat person på under 400 kr då slipper man även Momsen.
Jag har handlat massvis av prylar mest smått men också led ramper från ebay, men aldrig behövt betala tull och moms förrän nu, oftast skriver avsändaren på innehållsdeklarationen att det är gåvor, och småbrev och småpaket tror jag inte tullen bryr sej om så mycket om man inte misstänker knarksmuggling, dom har nog fullt upp att göra ändå!
“Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset”.
jo men precis, jag har bara åkt på att bettala lite extra när jag handla från USA. och då fick jag bettala 545 kr extra men det är sånt som händer ibland går det som sakt. saker jag har handla från kina har jag klara mig från än så länge men jag sitter och ska göra en order på lite lampor jag med. vill ha lite nya saker till mina burka dels för att det ser snyggt ut.
och jag tycker att LED ramperna är ganska bra mina växter har klara sig bra med det ljustet som dom ger, sen blir det inte lika varmt heller tycker jag.
Om du köper från Internetshop som ligger utanför EU, och varan kostar under 1300 kr så slipper du betala tullavgift, men momsen på 25% är du alltid skyldig att betala!
För att undvika att få betala även Momsen så måste varan deklareras som en “gåva” från en privatperson och vara värd högst 400 kr!
Så tex om du vill köpa en led-ramp som kostar 700 kr från en Internetshop på ebay, så är det bäst att säljaren skickar den i neutral packning utan firmanamn, deklarerar den som gåva, värderar den under 400 kr och skickar den i sitt privata namn så är chansen större att den går igenom tullen!
Finns ju dock ändå alltid en liten risk att tullen genomskådar en!:roll:
Det är en ganska så enkel design (se bilder), själva rampen är dock gjord i svartmålad aluminium och robust.
Själva stänkskyddet är i genomskinlig plast, men ser bra ut än så länge.
Säljarna är väldigt bra att ha att göra med, och lyssnar till speciella önskemål, till exempel så kan man få blåa ljus utbytta mot röda 630nm om man vill eller alla vita om man vill så, bara att tala om önskemålen vid köpet.
Man kan som sagt även lägga till en enkel fjärrkontroll så att man kan ställa in ljuststyrkan, dock måste man beställa denna samtidigt med rampen för dom sätter in ett speciellt mottagarchip i rampen.
Min lilla LED-400 har jag inte fjärrkontroll möjligheter på och fjärrkontrollen jag köpt till den stora rampen funkar därför inte på den lilla.
Rekommenderar att köpa en fjärrkontroll till för ljusstyrkan på max 100% ger ett ganska så starkt ljus, jag brukar dimma ner ljuset till 50% på mornar och kvällar.
Jaa, dom verkar vara väldigt tillmötesgående. Vi har kommit så långt att jag ska få baka in någon röd LED också för växternas skull. Även skulle dom förlänge 1500-lampan så den passar på mitt 1600mm kar! Okej, då ska jag även passa på att ta en fjärr till. Vet du vad den kostar extra ungefär!
Hejsan!
Har ett 85cm långt växtkar som jag ännu inte hittat en smidig belysning till. Det vore underbart att kunna byta ut de tre lampor jag har nu mot en hel ramp till ett så bra pris. Som det ser ut i annonsen är LED 800-rampen som längst 76cm+4cm vardera sida (84cm). Stämmer detta och finns det i så fall flexibilitet nog att fästa stativen 5mm längre ut på sidorna, tror du?
Själva LED-800 rampen är 76 cm lång , men stödbenen när dom sitter helt intryckta sticker ut ca 2 cm redan så att dom passar perfekt till mitt kar som är 80 cm långt.
Det går sen att dra ut stödbenen ytterligare max ca 3-3,5 cm på varje sida, om du drar ut dom till 4 cm så ramlar stödbenen ut dock för dom är inte längre än så.
Så med andra ord så räcker det med att dra ut stödbenen ca 2,5 cm för att passa ditt kar!:thumbs: