Efter att ha tittat på google med bilder på just asolene spixi så ser det ut som att det är just asolene spixi så även om jag låter tråkig så kan jag bara säga google är din bästa vän ^^
Där kan du säkert hitta all information du behöver.
Dom lägger ägg under vattnet och inte ens i klumpbildningar de sprider ut rommen bland växterna, de äter samma som Äppelsnäckor och lever även i samma slags miljöer, så sköt dem som Äppelsnäckor helt enkelt, alla snäckor behöver kalcium för skaluppbyggnaden mer eller mindre, krossat snäckskal är bättre än äggskal som inte är naturligt för en snäcka:)
Jag har köpt sån där kalksköldpadda på DM och lagt i karen, det käkar mina snäckor och räkorna också. Sen spar jag äggskal som jag stöter i mortel, häller i en liten skål och ställer i akvariet med äppelsnäckor och de är helt galna i det Kanske uppskattas av dina snäckor också?
Riktigt trevliga snäckor. Dock som sagts tidigare kan dom ge sig på växter. Man ska heller inte hålla den med paradissnäckan då dom kan korsa sig.
Äter allt, mina föredrog broccoli.
Har läst på amerikanska forum att dom är riktigt duktiga på att käka upp diverse ägg
Både sina egna och andra ägg
Skrivs även att dom ger sig på andra snäckor bla posthorn,malaysiska sandsnäckor och sina egna små bebbar
Dock verkar åsikterna gå i sär om dom ger sig på andra snäckor,men ägg tar dom absolut
Jag kör ett foder som heter hikari crab cuisine innehåller mycke calsium
Dock bör man väl ha ett kalkrikt vatten också
Dökt heller inte på så mycket info på svenska när jag läste om asolene spixi för ett tag sen
Men det finns rätt mycket info på engelska
Googla vett jah
Eller så hoppas vi på att det är någon härlig själ som kommer med mer smaskig info i din tråd
engelska är min svagaste sida av allt som finns så nja, och översättning brukar kunna bli lagomt skoj hehe.
dom gillar växter iaf precis som mina guramisar :scratch:
Om det nu är så att din engelska är din svagaste sida så får man juh ändå ett ganska bra grepp vad det handlar om man kör med googels översättning
Här uppe i Östersund så finns det tydligen inte krossat snäck skal på djuraffären
Fick minsann ta och köpa på mig en hink på 10 L på granngården
Men det har gått åt som tur är
Kostade ca 80:-
Har du en mortel så kan du komma förbi här och hämta lite granna
Annars så tycker jag att du framför allt ska köra på Kalcium/kalk rikt vatten och varienda foder
Och är det som Peckoltia säger att du ska sköta dom precis som äppelsnäckor så finns hur mycke info som helst här om just dom
Mina päpplen dissar kalksköldpadda totalt,men posthornen käkar gladeligen upp dom,så det verkar vara olika från individ till individ
Känns skönt att slippa detta slabbande med bikarbonat och kalksköldpaddorna sen jag skaffa mig snäckskalskross som bottensubstrat
Helt lovley
Håller man labyrint fiskar så ska det vara tät planterat med växter
Om dom nu får för sig att slita dom i bitar så testa med med tjock bladiga växter.
Kan tänka mig att hanen går på finbladiga växter under lek perioden
Testa att köra på tex anubis ,vallisneria
Yes box alla snäck kar som jag har hemma har jag snäckskalskross till höns som botten substrat
Dock fick jag tag på en usel hink med min tur så det luktade apa dom första dagarna
Trots att jag sköljde krosset som en toka innan jag hivade i det i karen
Fick göra några vattenbyten men sen gav det med sig som tur var
Och snäckorna for heller inte illa.
Känns så himla lättsamt nu när jag slipper se dessa eroderade skal
Dom har redan blivit hur fina som helst
Precis som en snäckor ska se ut:P
Måste få fråga är det inte du som var hem till mig och köpte lavastenen?
Du kanske missade eller inte ens tänkte på vad jag hade för botten substrat i hall karet
Äller så var det helt enkelt inte du
Åh vad kul med fler kar
vallisneria är juh faktiskt en ganska hård bladad växt,testa en anubis kanske