asolene spixi?? behöver all info ang mat, vatten etc etc

kom hem med 1st kalcium sköldpadda, får se om snäckorna gillar den, det är ju värt ett försök iaf :thumbs:

sen blev det 10st guldbandstetror och 1st hongkong pleco som ska få växa till sig i karet, dom hade bara 1 kvar men fler är beställda så ska köpa några till då dom vill leva i grupp om minst 3st.

´(större kar köpes när den kräver större):thumbs:

Nej… Spixi behöver som redan vetenskapligt bevisat “bräckt” vatten för att kläckas .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har läst runt lite granna om dessa asolene spixi
Och har inte dykt på en enda sida
Eller ett enda inlägg där det kommer fram att dom behöver bräckt vatten för att äggen ska kläckas, Du måste ha blandat i hop denna med Neritina sp eller någon annan snäcka
Om inte så får du gärna länka till tillförlitlig/tillförlitliga sidor :slight_smile:

Nej för hmm 1-2 år sedan när jag försökte odla dom fick jag dock den infon och att det va därför äggen inte kläcktes… Tror till och med att det va något snille på detta forum som skrev det till mig i någon tråd, då gav jag upp odlingen. Men :smiley: jag blir gärna motbevisad :slight_smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Finns hur mycket information som helst om just asolene spixi :slight_smile:
Dyk ner i googel träsket så får du se
Det är juh som att jag skulle påstå att äppelsnäckor lägger ägg under vatten och att dom kläcks där, vilket är felaktigt :wink:
Asolene spixi snäckor lägger sina ägg under vattnet och det tar ungefär 1 månad innan dom kläcks
Anders: Har även läst att man bör ta bort äggen och ha dom separat i ett annat akvarium om du nu tänker dra upp ett gäng, då spixi snäckorna är kanibaler
Håller tummarna att det dyker in någon person som har erfarenhet av just denna snäcka :slight_smile:
Så att du får mer information :slight_smile:

Värme

det märks väl om jag ser någon filur och eftersom 2kar till är på G så ska väl flyttning av ägg ej vara något problem om inte annat får man väl he dom i en yngelkasse om det skulle bli något.

jag har en bekant utanför sundsvall som undra om han kan köra 7kulor + easy carbo i sitt snäck kar där han har bla mossa som han vill ska växa snabbare?
:scratch:

EC är giftigt för alla organismer men om han doserar rätt
Eller kör halvdos och inte överdoserar borde det inte vara några problem
Men jag vågar inte ge några rekommendationer
Har läst flera som kör med EC i sina äppel kar utan några problem
Och vissa undviker det pga att dom inte vill chansa
Jag skulle inte köra på EC,
Vad är det för snäckor han har?
Alla snäckor är olika känsliga.

Har ingen aning om vad det är för närings kulor,eller vad dom innehåller?
Så jag låter någon annan svara på det :slight_smile:

Är dom lika duktiga på klättra som äpplen så är det ingen garanti för att spixin inte tar sig ner i yngel kassen
Jag skulle nog dra upp dom i ett annat kar.

finns ju nya yngelkassar med nät lock såg jag på dm.

Det är samma som jag + äpplen:thumbs:

Se då till att förankra kassen på något vis
Om du ska ha den i samma kar som dom vuxna så att dom inte välter den :slight_smile:
Vet inte hur många gånger mina vuxna äpplen har vält kassarna med kokonger på
Så till slut blev det att jag flyttade kassarna till ett annat kar där dom fick vara i fred :slight_smile: