Köpte två äppelsnäckor i fredags och sedan dess har de inte rört sig alls. Bara på kvällen då jag släppte i dom så var det en utav dom som kröp runt lite.
Släppte samtidigt i 13 körsbärsräkor och de lever iaf =)
Så är det ett naturligt beteende att de inte rör sig i början eller vad kan det bero på?
Snäckorna kan somna in några dagar efter man har släppt ner dom i nytt akvarium,
Det har hänt mig flera gånger. Vänta till mitten på vecka så borde dom röra på sig.
Gör mina med ibland och det verkar som om de kan få en luftbubbla i skalet.
Detta försvinner när de börjar röra på sig och på så vis trycker ut luften och sjunker…
Har haft snäckor som flutit omkring i ett par dagar och sedan varit som vanligt igen…
Kolla på den och samma sak där lukta…är den död så känns det oftast…
Mina postisar brukar åkakarusell hängande i ytan, men det är inget fel på dem för det, men det är ju postisar inga äpplen.
Var har du köpt snäckorna och hur stora var dom när du köpte dem? Jag köpte 2 äpplen i zooafären de var ca 2,5 cm stora men dom dog, större äpplen är svårare att få att fungera, det är bättre att köpa små !!!
Det måste vara något med miljöombytet, för små Äpplen brukar det vara mindre problem med, så om dom inte luktar så lever dom och då kan du låta dem vara ett tag !!
Nja det där stämmer nog inte, för att de skall börja lukta
bör de ha varit döda ett tag.
Jag tycker att du skall gå tillbaka med dem till affären och säga
att de dog med en ggn du släppte i dem och samtidigt ta med dig
lite akvarievatten så de kan testa om det är något fel på ditt vatten.
Äpplesnäckor är ganska så starka för plötsliga vattenbyten
ovsett vilken storlek dem är i
( det är min erfarenhet )
Jag har flyttat runt mina snäckor imellan mina kar och
inga har plötsligt dött.
Alla som jag har köpt har också krypit omkring med en ggn jag har släppt
i dem i karet.
Men därimot vet jag när mannens arbetskamrat som har ett litet kar
på jobbet gjorde ett hastigt vattenbyte och bytte kar och sedan
släppte tillbaka sina två snäckor …
Rörde inte på sig på två dagar… De dog.
De luktade inte illa.
Mvh Wilda
Mina 2 gula dog då inte av vattenbyte, de var väldigt inaktiva från början och sedan dog dom ganska snart. Vad jag har hört av dem som odlar Äppelsnäckor så är de större mer känsliga för miljöombyte och kan trilla av pinnen lättare än de små .
Att du kan flytta dem mellan dina kar har att göra med att det inte är så stor skilnad på vattenkvaliteten som det kan vara för zoosnäckorna, de får ju först flytta en gång från det kar de föddes i till grossisten som sedan säjer dem till zooafären som i sin tur säjer dem till dess nya hem, de har alltså flyttat många gånger och antagligen mellan kar med stor skilnad på vattenkvalitet därför kolappsar dom lätt !
Hej
Mina kar har stora skillnader då dem alla innehåller olika
sand, växter och invånare. Fiskar, krabbor, räkor.
Dock trivdes inte några snäckor hos fiskarna så jag flyttade
dem därifrån.
Mina snäckor har gått imellan lågt PH till högre PH m.m.
Och inga har dött utav detta.
Jag har flyttat runt dem för att dem är så många och växer
olika, de större flyttar jag senare till större kar.
Mina största som har varit väldigt stora, har flyttats runt
för de skulle lägga ägg i andra kar.
Jag upplever att snäckorna är mer tåliga när det gäller sämre
vattenkvalitet än fiskarna.
Mvh Wilda
Hej
dem därifrån.
Mvh Wilda[/quote]
Dina erfarenheter är inte som mina och vad jag hört, de 2 som dog är inte heller de första som gjort det, jag har köppt Äpplen många gånger från zooafär med samma resultat, alla har dött. De sista köppte jag i december och det är många år mellan de förra och de sista, vattnet är av bra kvallitet tycker jag här i Göteborg. Jag kommer inte att köpa några flera från någon zooafär, det är ett som är säkert, jag gillar Äppelsnäckorna men kommer att köpa privatuppfödda, jag har några nu men ska skaffa några rosa till, de är redan bestälda och finns i Borås !!!
Hej
dem därifrån.
Mvh Wilda[/quote]
Dina erfarenheter är inte som mina och vad jag hört, de 2 som dog är inte heller de första som gjort det, jag har köppt Äpplen många gånger från zooafär med samma resultat, alla har dött. De sista köppte jag i december och det är många år mellan de förra och de sista, vattnet är av bra kvallitet tycker jag här i Göteborg. Jag kommer inte att köpa några flera från någon zooafär, det är ett som är säkert, jag gillar Äppelsnäckorna men kommer att köpa privatuppfödda, jag har några nu men ska skaffa några rosa till, de är redan bestälda och finns i Borås !!![/quote]
Klart att det kan vara olika erfarenheter
Jag har köpt äpplesnäckor både ifrån zooaffärer och privat,
det har inte varit någon större skillnad.
Vad tror du att många snäckor kommer ifrån
Mina första köpte jag i en zooaffär i Sisjön,
de var stora redan då. Jag har köpt ifrån Hornbach i Gbg.
Jag har hämtat ifrån privat personer och jag har fått
snäckor hemskickade.
Ingen större skillnad ifrån någon utav dem.
Alla har varit pigga.
Att några dör är rent naturligt, det har dem gjort hos
mig också men inte i större mängder.
Mvh Wilda
Pratade med Micke på Djurmagazinet här i stan (Jönköping) och han sa det att anledningen till att de bara har äppelsnäckor i ett av deras visnings kar är då de har så kraftigt filtersystem och nytt vatten som byts allt för ofta för att snäckorna ska överleva.
Då jag tjatade på dom länge att ta in lite roliga snäckor :roll: har de nu flera roliga snäcksorter som de har i ett separat visnings kar som inte körs genom deras filtersystem, utan som ett vanligt kar man har hemma.
Efter att de gjorde på detta vis har deras äppelsnäckor inte bara förökat sig utan även överlevt allihop.
Så jag köp inte äpelsnäckor från zoohandlare som låter snäckorna gå i kar med stora vattenbyten för det slutar oftast med att de inte klarar sig i längden.
Du har en poäng där ja !!! Men själv håller jag mej till hemmaodlade snäckor och dom där rosa postisarna jag köpte av dej har tillverkat massor av små snäckbarn här nu :lol: :lol: :lol: !!!
Tänkte köra en uppdatering här, och tyvärr så verkade de inte överleva. Efter några dagar utan att röra sig eller reagera när man rörde vid dom så fick de passera till andra sidan.
Men istället så skaffade jag några Asolene Spixi av en kompis och de verkade må bra iaf de två första dagarna, men de gicka samma öde till mötes även de så igår då jag bytte till ett större kar så fick även de passera till andra sidan.
Så vad har jag gjort för fel??
Mina körsbärs räkor mår bra och äter och vattenvärdena ser ok ut enligt mätstickorna.