Äppelsnäckorna rör sig inte.

Inte omöjligt, men en stackare som rörde sig i påsen då den kom rörde sig inte alls efter flytten till akvariet. Och äppelsnäckorna i början så rörde sig den ena i kanske 15 min och den andra inte alls.
Och mat testade jag, både algtablett och räkmix och Mosura Excel, släppte även ner lite flingfoder.

Hmmm, skummt :? :? !!!

Hej

Det är när man köper nya invånare man märker att allt kanske inte står rätt
i akvariumet. Att dina körsbärsräkor äter och mår bra, tillsynes betyder
inte att man har rätt balans i ett kar.
Dina gamla invånare är vana vid den miljö du har i ditt kar nu, nya kanske inte
klarar av den.
Jag tycker att du skall göra lite vattenbyten innan du köper något nytt till
ditt akvarium.
Tyvärr är inte heller stickorna helt tillförlitliga, det bästa är att köpa
dropptester i stället.
Hur stort akvarium har du och hur mkt vattenbyten gör du, tillför du
något till karet när du gör vattenbyten tex.
Mvh Wilda

Hej

klarar av den.
ditt akvarium.
dropptester i stället.
Mvh Wilda[/quote]

Jo jag har misstänkt det, men körsbärsräkorna och äppelsniglarna inköptes samtidigt, kör vattenbyta var fjärde dag och tillsätter easy life. Bytte ca 20% i ett 47L kar.
Det har inte gått något där tidigare utan de var första invånarna.
Körsbärsräkorna har nu flyttat till ett större 110L kar utan sniglar som startades upp i söndasg med vatten från det gamla karet.

Hej

klarar av den.
ditt akvarium.
dropptester i stället.
Mvh Wilda[/quote]

Jo jag har misstänkt det, men körsbärsräkorna och äppelsniglarna inköptes samtidigt, kör vattenbyta var fjärde dag och tillsätter easy life. Bytte ca 20% i ett 47L kar.
Det har inte gått något där tidigare utan de var första invånarna.
Körsbärsräkorna har nu flyttat till ett större 110L kar utan sniglar som startades upp i söndasg med vatten från det gamla karet.[/quote]

Hej

Ja det är svårt i bland att förstå varför vissa invånare dör och inte andra.
Det är aldrig bra att börja med flera samtidigt i ett ny startat kar
oavsett om man använder " äldre vatten "
Själv tycker jag inte om att använda vatten i från andra kar då detta sällan
blir bra ändå pga ny sand och nya växter m.m.
Bäst är att köra in ett nytt kar med eget vatten och egna växter m.m
och låta det ta den tid det behöver för att bli ett bra vatten.

Jag har själv haft snäckor i ett kar och lade sedan ner några fiskar ( yngel)
efter ca 1 v såg jag att en utav fiskarna hade dött och då kollade jag vattnet
som visade en del nitrit , men inga snäckor dog.
Jag tog då bort fiskarna och körde 50 % vattenbyte i ca 2 -3 dagar, fortfarande
dog inga snäckor.
Jag använder sällan vattenberedningsmedel till mina kar, kanska bara lite i fiskkaret.
Inget i räkkaren eller snäckorna.
Jag gör rent filtren i pumparna ofta ( i samma karvatten som i karet )

Körsbärsräkor är starka överlevande, dem är nästan svåra att misslyckas med.

Jag tycker att du skall ha i så lite som möjligt utav ngn kemikal i de kar som
är mindre liter, ha små ofta vattenbyten och kolla även filtret i pumpen.
Byt inte filtermaterialet utan skölj det försiktigt i akvarievatten som du har tagit ur.

Jag tror inte att dina snäckor dör utav matbrist, snäckor äter allt och
missa sällan mat i ett kar oavsett hur många invånare du har.
Mina går fram som bulldozers, oavsett hur många räkor jag har i :wink:

Jag har också haft " dåligt " akvarievatten utan att hitta en vettig förklaring till det.
Alla tester har visat bra kvalitet men ändå dog nya invånare.
Ibland är det bättre att göra små förändringa, än stora i ett kar för att få
det att fungera.

Ca 90 % består utav dåligt eller sämre vattenkvalite som gör att invånare dör.

Jag tycker att du skall vänta lite med nya snäckor så dina räkor
" kör " in karet.
Lycka till !
Wilda

Hej jag lånar denna tråd lite tror ni eller vet ni om äppelsnäckor funkar med malawi fiskar??

Äppelsnäckor går i vatten upp till Ph 5,8 - 8,0, Gh 5 - 30, så det beror ju på vilken Ph och Gh cikliderna har i karet. Sen är det ju frågan om, låter dina ciklider snäckorna vara? Jag vet att mina Sulaweisnäckor och scalarer inte funkar så bra tillsammans, det syntes på att de inte vågade ha sina antenner framme utan de hadde dem alltid indragna och troligtvist berodde det på att scalarerna nafsade i deras antenner. Nu när scalarerna flyttat så börjar de våga sticka fram antennerna men de är fortfarande osäkra :smiley: !!

Jag har köpt en del gula äpplen via Blocket. Det är en hel del som har dött av de jag har i ett 54 liters med massa andra fiskar. Tog fyra stycken och la ner i mitt 19 lters med körsbär. De i det lilla akvariet växer så det knakar…:slight_smile: Min dotter tog 3 st till ett 40 liters. Växer oxå bra. Nu har jag börjat att rensa bort de dåliga/ döda( de som inte reagerar när jag pillar på “locket” när de är lite ute) fortast möjligt, en del stinker, andra inte.
Och nu har de börjat överleva och växa i 54:an med. :smiley: Mycket algätartabletter (wafers), det är hungriga små rackare! Och helt underbara att titta på. SÅ aktiva och snabba 8)

Pratade med en kille i en zooaffär i Nol. Han lyckas inte få sina gula att överleva, men de “blå” överlever sa han. Jag trodde att det bara var en färgvariant…? :?:

Det är också bara färgvarianter, jag har gula, blå, rosa, lila och nästa vecka även jade, alla mina Äppelsnäckor kommer från privata odlare :smiley: :smiley: !!!

Innebär det att även du kommer att ha dessa olika färgvarianter att sälja så småningom?

Jag har köpt fyra äppelsnäckor, 2 lila först och då dog den mindre efter ca 1-2 månader (skalet låg tomt en dag) den större har vuxit och är jättefin. Sen köpte jag 1 rosa och 1 vit äppelsnäcka och dagen efter var skalet till den rosa tomt, den vita mår bara bra. Alla snäckorna är köpta på samma ställe.

Det stämmer faktiskt inte helt:)
Tex den gula äppelsniglen är mer en alg ätare. medans tex den Mörklila e mer “grönsaks” ätare och den rosa bajsätare…

vad har du mer i det akvaruimet med snäckorna? de rymmer inte bara ur sitt skal en dag :shock:

Det är faktiktiskt samma snäcka i olika färger inte olika arter, samtliga mina Äppelsnäckor oavsett färg äter samma saker, men det kan nog finnas individer som har smak för annat. Äppelsnäckorna har samma latinska artnamn oavsett färg, har du sett någonting annat någonstans? Det är vi människor som avlat fram olika färger, i naturen är dom bruna, kan möjligen förekomma albinism, alltså helvita snäckor i naturen. Att en tycker om en sak och en annan gillar något annat har inget med arter att göra, för i så fall är även hundar och katter olika arter beroende på vad dom äter, eller hur? Äppelsnäckor äter allt från gammla växtdelar, grönsaker, foderrester, döda akvarieinvånare till bajs.
Angående tomma skal efter bara 1 dyggn så måste du ha något som äter upp snäcka te.x. dom andra snäckorna eller räkor. Jag hadde några snäckor som dog men de blev liggande i skalet tills jag plockade upp dem, men där finns ännu inga räkor, räkor är efektova på att städa bort döda djur i karen.

Helt riktigt :thumbs:
Snäckorna är färgvarianter.
Det finns snäckor med olika färger på sin " fot " också.
Det finns snäckor som är mera växtätare än andra, och dessa
kan man knappast ha i ett fint växtkar :mrgreen:
Är man rädd om sina växter i sitt kar skall man inte ha
några äpplesnäckor, de äter allt :wink:
Mvh Wilda

Jag har inte märkt att dom äter upp växterna förutom blad som börjar vissna och om man matar dem så brukar de ta den maten först, mina är helt galna i gröna ärtor men de äter upp allt jag ger dem. Jag brukar få gallra bland växterna i stället för att det annars växer igen för mycket :smiley: :smiley: !!! Jag tror också att när man köper sina Äpplen från en odlare eller annan privatperson så är dom vana vid att äta grönsaker från början och jag skulle tro att det kan göra att de inte tar växterna i första hand, mina knaprar i sej råa morotsslantar för glatta livet också förutom ärtorna :smiley: :smiley: !!!
En bra sak med råa morötter är att de håller bra i karet, inte som gurka som blir dåligt fort, morötter kan lugnt ligga några dagar eller tills de är uppätna :smiley: :smiley: !!!

Mina Gula Äpplen äter upp flytväxterna (andmat) men de andra har klarat sig. Gurka försökte jag ge dem men den flyter ju hela tiden och de visade inget intresse alls :slight_smile: Ska testa ärtor och morot…

Jag hoppar över gurka helt för dom håller sej så dåligt i vattnet, mina får isbergssallad också, den flyter visserligen men snäckorna går upp till ytan och äter upp salladen, även mina tylomelanasnäckor gillar samma käk. Jag ger dem också färsk spenat vilket dom också uppskattar, broccoli men den håller inget vidare den heller och blir fort dålig så man får ta upp det som inte blivit uppätet ganska fort.

Jag ger mina broccoli och jag lovar den blir inte dålig, de sitter och äter
på dessa tills dem är slut :mrgreen:
Jag ger fryst broccoli och inte för stora bitar, mina snäckor älskar detta.
Nu är inte mina snäckor så små utan väldigt stora. Man får anpassa maten
efter hur många man har och storleken på snäckorna när man ger dem mat.
Är maten kvar dagen efter har man matat för mkt.
Jag har sällan mat över efter snäckorna har varit där.
Mina får även röda mygglarver, artemia ( fryst )
Mvh Wilda

P.s. Fråga de som håller på med växtkar om de har några snäckor, jag vågar
påstå att dem inga har, pga att de äter växter. Det beror på vilka växter man
har i ett kar. Jag skulle inte heller våga ha några snäckor om jag hade ett
växtkar med extra fina och ovanliga växter.
Jag har heller inga snäckor tillsammans med mina fiskar.
Fiskarna var för närgångna på snäckorna, så snäckorna vågade inte
ha ute sina spröt, de såg så ledsna ut.
Mina snäckor har egna kar med räkorna.