Du kan se sidan på http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-räka
Tusen tack för en mycket bra beskrivning,
Lägg gärna ett par bilder med som visar bägge könen.
Jag håller med, detta var fantastiskt bra skrivet
!!!
här kommer en bild på min amano-hane. Tyvärr var det ingen hona med på bilden men de är större och har oftast rom. ![]()
Bara att börja experimentera fram räklingar då! Svårt men roligt ![]()
Jo, har funderat på det. Men det verkar FÖR svårt, för mig i alla fall. ![]()
Äsh, vad kan hända? Att rommen dör, det gör den ju i vilket fall ![]()
haha, i och för sig… nu blir jag sugen på att testa
Kanske man ska släpa upp ett kar från källaren och försöka. Måste läsa på lite först bara.
Har en bra besättning amano iallafall, 5 flickor och 1 pojke. ![]()
Nice
Ja, läs läs läs läs så du är förberedd, finns en bra tråd om amanoodling här på redbee där PatrikMalmo har delgett sina kunskaper iaf ![]()
Du måste ju försöka och vad jag vet så är det inte rommen som dör utan larverna då dom måste ha saltvatten, jag har ett större gäng Amano än du, hela 12 st och flera hannar, dom ökade konstigt nog i antal i karet idag
Har beställt 15 st till där jag köpte mina 7 för 29 kr st, jag lotsas som om jag tror att det är Spökräkor fast jag vet att det är Amano annars dom kanske vill ha mer :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: !!!
De jag köpte idag på Herkules zoo kostade 35 kr st och var mindre men dom växer snart till sej. Jag köpte salt också till ett 40L kar men jag tror nog jag nöjer mej med ett 20 L kar, då räcker saltet till 1 omgång till om det skulle behövas
!
Här kommer bild på ett par i “mobilkvalite”: [attachment=0:14ah72ky]AmanoPar.jpg[/attachment:14ah72ky]
Dräktig hona till höger drygt 5cm, hane till vänster drygt 4cm.
Finfint!! Klockrena Amanos, man kan nästan se prickarna som skiljer könen åt (prickarna tydliga på hannen, strecken skymtas på honan)!! Den gräddfärgade linjen på ryggen ses på bägge, och teckningen på stjärtfenan syns hyfsat bra på hannen.
Hilsen,
/P
Liten uppdatering om odling och varianter av Amanon. Jag har en polare som gav sig på odling av Amano för någon månad sedan. Han ringde häromdagen och funderade kring när de skulle tillbaks till sötvatten. Av den beskrivning han gav av larverna så är det en annan variant än den jag odlade.
Mina larver var rödbruna, rätt kompakta och ca 5-6 mm långa innan sista metamorfosen. De levde då fortfarande pelagiskt, simmade lodrätt, ofta mot rutorna för att beta alger. Hans larver är ca 1,5 cm långa (!), med en svans (som mina saknade). De simmar fortfarande lodrätt, är genomskinliga och liknar mest en fullvuxen artemia - de har alltså inte genomgått sista metamorfosen till verklig räka.
Har inte sett hans larver med egna ögon, hoppas kunna besöka honom någorlunda snart och kanske få några bilder. I vilket fall, att larverna ser så olika ut verkar styrka hypotesen att det iaf handlar om flera varianter Amanos, kanske även olika arter?
Hilsen,
/P
that would be me!!
Dom ser fortfarande ut som fullvuxen artemia, med en svans som är lika lång som kroppen, jag skall försöka ta lite bilder på dom imorgon. Jag testade att slänga över 3 stycken till sötvatten igår, men dom dog ganska omgående, kanske man skall testa bräckt istället, eller låta dom gå i saltkaret? Vad tror ni andra, har ni råkat ut för samma sak?
that would be me!!
Dom ser fortfarande ut som fullvuxen artemia, med en svans som är lika lång som kroppen, jag skall försöka ta lite bilder på dom imorgon. Jag testade att slänga över 3 stycken till sötvatten igår, men dom dog ganska omgående, kanske man skall testa bräckt istället, eller låta dom gå i saltkaret? Vad tror ni andra, har ni råkat ut för samma sak?[/quote]
:oops: :oops: Jag börjar misstänka något själv faktiskt!! Fast alla sagt att det inte skulle gå så tror jag att jag i någon sorts missriktad välvilja släppte i en nypa skalade artemiaägg för att prova om larverna ville käka detta då de släpptes i, det kan vara så att dessa ägg trots allt kläckts och nu utvecklats till vuxen artemia… och förmodligen käkat upp amanolarverna.
Kan det vara så tror ni? Pinsamt!! Haha, men man lär så länge man lever…
Så länge de ser ut som fullvuxen artemia kommer de inte att fixa sötvatten - och ÄR det fullvuxen artemia så gör de det definitivt inte!! s Skalade artemiaägg brukar iof inte kläcka, men du kan ha haft otur. Amanolarverna kanske kan ta skalad artemia, men inte när de är nykläckta. Behöver bli rätt mycket större först.
Hmm, där dog min teori om olika varianter på Amanos… snyft …giter du, så dra upp några bilder.
Hilsen,
/P
Amanohunn med egg.

Vilken snygging!
Går ju lite i blått ![]()
JanOve,
tack för en bra bild!! Både rom och den näst understa radens röda markeringar visar att det är en hona. Här är de röda markeringarna som små streck, på hannarna är de prickar. Går att se långt innan de är könsmogna.
Hilsen,
/P