Alla goda ting är tre.

Det började med 5 amanoräkor för att åtgärda ett algproblem i mitt 120L.
Medan de gjorde sitt jobb, växte insikten att den av nöd inköpta städpatrullen var det mest intressanta i karet.

Så här börjar mitt nya liv, med 3 akvarium istället för 1. Bara för att kunna hålla flera sorters färgmorfer av räkor. (Vi låter det vara osagt om skuld ska läggas på alla olika varianter som finns, eller på min oförmåga att bara välja ut en sort).
How the mighty have fallen!

3 akvarier från Södermalms Akvarieaffär, måttbeställda att passa en 95cm ramp (köptes samtidigt).
B31 x D30 x H30 cm.

Står på tillskuret (grått) liggunderlag från Stadium.
Belysning: Svart ramp, ljusrör 30W från Södermalms Akvarieaffär.
Bottensubstrat: “kalkfri sand” 1-3mm från AkvarieHobby, Uppsala.

Jag funderade länge på vilken typ av bottensubstrat jag skulle ha.
Eftersom jag kör utan pump så lockades jag av egenskaperna hos det röda substratet (bränd lera) som säljs av Wester, men färgen är alldeles för stark. Sen har jag sen tidigare haft en fascination för svart bottensubstrat, men det verkar som att det är svårt att få tag på svart, fisk/räkvänligt grus och det verkar vara lika svårt att plantera växter i “räksoil” (svart, bränd lera) som i det röda. Det fick bli samma sorts substrat som det i mitt 120L.

Slängde i 3 svärdbäraryngel, samt 1 + 1 respektive 2 amanoräkor i varje kar (de skulle varit 2/kar, men de andra amanoräkorna i mitt 120L var skyggare och av annan färg än vad de brukar vara -vill inte flytta dem om de precis ömsat).

A1
Cerathophyllum demersum
Ceratopteris thalictroides
Limnophila sessiliflora
Vallisneria americana var. biwaensis
Lomariopsis lineata

A2
Cerathophyllum demersum
Vesicularia montagnei
Cryptocoryne sp
Anubias barteri var. Nana
Nymphaea lotus

A3
Cerathophyllum demersum
Vesicularia montagnei
Cryptocoryne sp
Hydrocotyle leucocephala

Snyggt! Blir kul att se hur detta utvecklar sig!

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

:thumbs:
Härligt :slight_smile: nu är du ett steg närmare, alltid kul med nya räkburkar:D

Victor & Sanna, tack för respons och uppmuntran!

En kollega som precis avvecklat sina akvarium har erbjudit mig sina växter, som jag fick igår.
Vad jag inte visste var att det var en (pappers)matkasse full! Överraskad över mängden men både roligt och ekonomiskt positivt när man precis investerat i 3nya akvarium, ramp mm. Då har man lite mer att jobba med och slipper vänta på råd att köpa mer eller att det lilla man har ska växa till sig (som ni ser på föregående bilderna: ganska tomma kar).

Trots -16grader och en kasse med växter så åkte jag till Södermalms Akvarieaffär för att införskaffa två växter jag ooglat senaste halvåret: Rotala rotundifolia och Micranthemum umbrosum, samt en mossa. Wester sa att det var “Perlenmoss”, men visste inte (för första gången!) vad dess vetenskapliga namn är. Lägger upp bild senare och hoppas på hjälp från er, eftersom google-sökningar inte ger något enhälligt svar. Bifogar en bild på hur den Rotala rotundifolia som jag blev kär i såg ut, men de skott jag fick hem har större, mer oregelbundna blad samt adventivrötter från varje nod. :expressionless: Ska inte växters plasticitet enbart vara till fördel? :wink:

Jag vill ha en slags långsam/täckande art/kar, därav den sistnämnda mossan. Just nu ligger de fritt i mina kar, men vill nog helst binda ned/fast dem. Har inte lust att köpa trädbitar innan jag vet säkert att jag ska ha dem och är dessutom kinkig med att de ska vara lagom små och ha snygg form. Lite känns det som att “ignorance is a bliss” när man tänker på hur man stoppade ned stenar i sällskapsakvariet när man var liten: stenar plockade på någon strand eller inköpta på stenmässa. Jag hade ingen aning om de var kontaminerade, om de släppte ifrån sig skadliga metaller eller att upp-pallrade stentorn kunde skada akvariet om de rasade, eller att glaset kunde gå sönder pga tunga stenar ojämna vikt på gruskorn! Det enda man tänkte på var att det såg snyggt ut, inte dog mina fiskar för det och inte gick akvarierna sönder heller. Det var tider det! :wink:

Rotala rotundifolia växer som ogräs och blir väldigt lång, du får hålla på att klippa in den hela tiden bara så du vet, dom flesta stängelväxter blir väldigt långa:)

A1
Som ni ser, lite mer grönt (och rött).
Det är verkligen annorlunda att plantera i små kar jämfört med hur det är att plantera i stora. Två händer tar proportionellt upp mer utrymme i ett litet kar, tyckte synd om amanoräkan och fiskynglena när jag höll på att rota runt.

Notera att hornsärven (Cerathophyllum demersum) finns kvar även om den inte syns på bild. Den har “barrat” av sig i alla tre akvarier, blad finns bara kvar på översta 1 cm av topparna, resten av stjälkarna är kala. Har hört att andra haft problem med det, men har aldrig råkat ut för det innan oavsett om den transporteras i en fuktig påse eller i vatten. Någon som vet vad det beror på?

Ser ni hur min Rotala rotundifolia skiljer från den på bilden i förra posten?

Även mina Cryptocoryne sp i A2/A3 ser sämre ut: bladen har blivit “tunnare”, mer “alglika”. :frowning:

Nya artlistan, A1:
Lomariopsis lineata
Limnophila sessiliflora
Vallisneria americana var. biwaensis
Limnobium laevigatum
Cerathophyllum demersum
Rotala rotundifolia
Micranthemum umbrosum

Oj! Men då kanske den konkurrerar ut alger då :wink: Westers R. rotundifolia har inte vuxit nämnvärt senaste halvåret, men så har han gamla ljusrör till och täckande flytväxter i just det karet. Än så länge tillhör jag kategorin som hellre vill att det växer för mycket än att det dör, men vi får se vad jag tycker sen, om jag lyckas lika bra med dem som du!

Den är väldigt fin när den får ordentligt med ljus den blir starkt rosaröd då:) står den mörkt så lär den som alla andra växter växa sämre, jag har med flytväxter men håller dem på lagom nivå, jag vill bara ha några få små öar på ytan och den största delen fri från flytväxter, finns det andmat bland växterna så se till att få bort dem innan du planterar så gå igenom växterna noga, det är mycket svårt att bli av medf andmat och de förökar sej något alldeles otroligt fort så de fyller mycket snabbt hela ytan med ett tjockt lager:D

Här är bilder på mossan från Södermalms Akvarieaffär. Wester kallade den “Perlenmoss” som sagt, men sökning på det ger olika vetenskapliga namn: Plagiomnium Affinis och Blepharostoma Trichophyllum. Vilken tror ni att det är?

Ytterligare faktor vid plantering i små akvarium: arbetet skapar stora svallvågor!
Och har man växter med långa adventivrötter så trasslar de in sig i det man planterat tidigare och allt släpper från bottensubstratet -rörelsen när man trycker ned ena änden av växttrasslet drar samtidigt upp växttrasslet i andra änden. Suck!

A2:
Två näckrosblad ser ledsna ut och stjälken till det ena bladet ser nedbrutet ut -det ser luddigt ut, som om det håller på att lösas upp i vattnet. Dock har ett nytt litet blad vecklat ut sig i bladrosettens botten, det är mörkrött, nästan brunt men ser i övrigt fräscht ut. Förhoppningsvis klarar sig plantan, om det bara är bladen som var med om “transit” som inte klarar sig.

Nya artlistan, A2:
Cerathophyllum demersum
Nymphaea lotus
Cryptocoryne sp
Perlenmoss -Vetenskapligt namn???
Bolbitis sp
Microsorum pteropus “windelov”
Microsorum pteropus
Ludwigia repens “rubin”

Bifogar detaljbild på mittenkompositionen som jag själv är väldigt nöjd med.

Nya artlistan, A3:
Vesicularia montagnei
Lilaeopsis mauritiana
Cerathophyllum demersum
Hydrocotyle leucocephala
Anubias barteri var. Nana
Ceratopteris thalictroides
Rotala rotundifolia
Echinodorus rubra variegata
Vallisneria americana (natans)

Inte så mycket har hänt sen sist.

A1:
Limnophila sessiliflora -fortsätter att bli tanigare och tanigare (fortsatt tränd från stora akvariet mao).
Vallisneria americana var. biwaensis -blivit lite gulaktig och den minsta plantan har ruttnat bort.
Limnobium laevigatum -växten som jag haft mest problem med att överleva (2försök i stora karet, 1 försök i detta), men klarat sig hittills.
Cerathophyllum demersum -det lilla som är kvar växer.
Rotala rotundifolia -bladen högst upp blev genomskinliga/nedbrutna och topparna på stjälkarna helst svarta. Klippt bort det svarta, verkar överleva.
Micranthemum umbrosum -några blad blev lite bruna första dagarna, men nu har jag inte sett fler blad bli sämre.
Det vita slemmet (slemsvamp?) har inte kommit tillbaka sen vattenbytet.

A2:
Cerathophyllum demersum -som ovan.
Nymphaea lotus -förutom de 2 största bladen som “löstes upp” så har den återhämtat sig. Skjutit 2nya röda småblad.
Cryptocoryne sp -hälften av bladen har blivit genomskinliga/nedbrutna, skeptisk till om resten kommer överleva.
Perlenmoss -trivs. Efterlyser forftfarande det vetenskapliga namnet???
Bolbitis sp -trivs.
Microsorum pteropus “windelov” -några blad har blivit bruna (döda blad är väldigt hårda, jfr stängelväxter, flytväxter).
Microsorum pteropus -trivs.
Ludwigia repens “rubin” -trivs. Bladen fortfarande fint gröna på ovansidan, röda på undersidan. Yey!

A3:
Vesicularia montagnei -trivs.
Lilaeopsis mauritiana -trivs.
Cerathophyllum demersum -som ovan.
Hydrocotyle leucocephala -trivs. Lite nedbrutna blad. Läste i Fohrmans “Nanoakvarium” att arten är mindre lämplig i små akvarium. Iof ser den proportionerlig ut, men bladen är så fina! Låter det vara så länge.
Anubias barteri var. Nana -behöver hitta något litet att binda fast den vid, den flyter upp hela tiden. Den har inte så mycket fäströtter, rädd för att råka begrava för mycket av växten (dvs stjälken).
Ceratopteris thalictroides -trivs. Flyter också upp ibland, än så länge inte tillräckligt rotsystem att hålla den nere.
Rotala rotundifolia -Förlorat lite blad men annars verkar den trivas.
Echinodorus rubra variegata -Flyter också ofta upp. Den har tunna rottrådar, men så har den en “tjockare rotstamm” också som jag inte vågat gräva ned hittills. Bladen mer och mer nedbrutna. Kanske det som är problemet? Input, någon?!
Vallisneria americana (natans) -Hälften av bladen hos alla rosetter har blivit gula.

Dags att planera räkköp. Otåligt vill jag införskaffa dem redan i slutet av månaden (akvarieföreningen i Uppsala har möte den 20/2…fast då kan jag förstås inte göra det där efterlängtade studiebesöket :P). Men senast mars månad vill jag ha en sorts räka iaf (för man fyller ju år då).

Då är bara frågan…vad för sort? Som max blir det 6sorter (2sorter/kar). Vilka färger går bäst ihop och vilka färger blir snyggast i mina respektive tre kar? Dvs dels mot de olika karens layout och om man ser från vänsterkar via mittenkar till högerkar. Så mycket att tänka på. Hjälp?! Ska också skaffa en sort i taget, så jag verkligen kan uppskatta dem längre. Om jag skaffar 6sorter på en gång så blir det nog för mycket jobb och “oro” (jag är av nojjig karaktär, skulle bli för många att inbilla sig över “Åh den där verkar vara väldigt slö, mår den inte bra”?).

Så om man planerar för 6(färg)sorter, de ska införskaffas en sort i taget och jag vill slippa flytta runt dem för mycket… Det vore absolut trevligt att få lite feedback nu. Jag vet att smaken är som baken men det är ändå intressant att höra vad folk tycker. Kanske något tips är ypperligt och som jag aldrig skulle kommit på själv?! Don’t be afraid to speak your mind, folks!

Jag vill absolut ha Blue tiger i ett kar. Flest blue, någon tiger och någon deep blue kanske.
De gula körsbärsräkorna är också fina. Tror jag hellre vill ha vanliga än neon fire stripe.
Om jag ska ha (lägsta graden) CR, så kanske de fyller “röd räka” funktion? Eller ska man ha röda ändå? Eller orangea? (“Ska och ska”, jag menar, “Vad tycker ni”?) Om jag ska ha röd körsbärsräka så vill jag nog helst ha de som är “transparantröda” och inte “kompaktröda”.
Gröna babaulti är också intressanta för att de är…gröna.

Jag är medveten om att deras OPTIMALA vattenvärdespreferenser är olika, men jag vill bara att de ska “må bra, men inte trivas så bra att de massförökar sig” och då torde man kunna ha Neocaridina tillsammans med Caridina.

Caridina

1. Blue tiger - A?
  2. -?
  3. -?

Neocaridina

1. -?
  2. -?
  3. -?

Ang Nymphaea lotus får du aldrig plocka av på rötterna som man oftast kan göra på de flesta växter.
Orsaken till att växterna inte mega-trivs kan ju vara att det är nystartade kar.
Har du haft lite fisk i till att gå in dem så blir det ju inte något nämnvärt med “gödning” till växterna. OBS räkor tål inte gödning med metaller i (kopper osv) så menar inte att du ska göda…
Jag har själv fastnat för White pearl av körsbären… fast det är ju en smaksak. Tyckte att de var mycket mera livliga än de röda jag har kvar…
Tänk på vilken underlag du har o vad som kommer att se snyggast ut.
Annars så tycker jag att den blåa tigern är vacker… Gillar den mycket.
Har du tänkt att urvalsodla???
Det finns ju olika färger av tigerräkan.
Allt är ju en smaksak…
Läs rund o kolla foton…
Finns ju massor av olika sidor bl.a på tyska som visar de olika sorterna… o då kan du söka om den räkan…
Mvh Pia

kan det vara Plagiomnium affine som du har i A2 ? :slight_smile:

Hej Pia, tack för de lugnande orden. Nu när du säger det så låter det så självklart! Speciellt de växter som kommer från akvarieaffären! Tog bara 1L vatten från ingånget akvarium/nytt kar, kånkat runt så mycket akvarium/ramp/bottensubstrat +akvariemöbel, att jag inte orkade med att kånka vatten också.

Ja, jag har ingen vidare upstarts-crew. Det var -20grader den veckan som jag satte upp de nya karen så jag överförde bara yngel, som var tillräckligt små för att få plats i frigolitlådan jag hade. Dessutom tänkte jag att fiskarna skulle gå kvar när räkorna flyttat in och jag kunde inte hitta några fiskar som inte var fullvuxna. Amanoräkorna är mer till för att hålla alger borta än för att starta upp karen.

Jo, jag vet att det finns mycket fakta på nätet, men jag var mer intresserad av vad folk ANSER från ett ESTETISKT perspektiv. När man läser på medlemmarnas sidor kan man se vad de har hemma, vilket antagligen är sorter de tycker om. Men det står ju inte VARFÖR de gillar sorterna de har. (Som du berättade nu tex, varför du valde white pearl framför röda körsbärsräkor.)

Jag kommer inte att urvalsodla som de mest seriösa på forumet, det är inte ens säkert att de trivs tillräckligt bra hos mig att de förökar sig. Men OM de nu gör det, så vill jag mest ha blue tigers och kommer plocka bort de vanliga och eventuella deep blue -de förstnämnda är i mitt tycke lite tråkiga, de sistnämnda är lite för mörka för att ränderna ska framträda fint.

Ja, jag börjar tro det mer och mer. Jag ska nog ta med den till akvarieföreningen, det finns många duktiga där, och då är identifieringen inte beroende av mina fotokunskaper (eller brist av, snarare)!

Okej, har funderat och funderat och funderat (…och funderat och funderat och funderat…)
Ni är ju några som läser min tråd, snälla feedback!!! Inga faktakunskaper krävs här, så man kan inte tycka “fel” :slight_smile:

A1: SvartVita + Orange (Caridina cantonensis sp. Crystal Black + Neocaridina heteropoda)
A2: Blåa + Gula (Caridina cantonensis sp. Blue Tiger + Neocaridina heteropoda)
A3: RödVita + Gröna (Caridina cantonensis sp. Crystal Red + Caridina cf. babaulti spp. ‘green’)

…eller…

A1: Egentligen vill jag ha CB + gröna Babaulti, det känns snyggast.
A3: Men då blir det orange + CR, vilket kanske krockar färgmässigt?
A3: alternativt WP, men de kan jag bara ha med CR och i jämförelse kanske WP ser tråkiga ut? Och så blir det ingen fin orange färg.

Input!! Rösta!! Pleeeease?!?! Pretty please with sugar on top?!

Du har ju matchat färgerna snyggt i dina första förslag! Däremot tycker jag det är lite svårt att rösta om en sån här sak, man måste känna lite vad som “känns rätt” för en själv och det är det ju bara du som vet :thumbs:

Uppdatering 1:
13 februari flyttade 7tiger-räkor från Sanna in i A2.
Förutom de första dagarna så har jag bara sett 6av dem, men de har varit ganska blyga av sig och gömt sig under min Microsorum pteropus. Amanoräkan jag hade i A2 fick flytta till A1, vilket har ökat aktiviteten hos båda. Och svärdärarynglena fick flytta till A3.
De stora bladen på Nymphaea lotus bröts långsamt ned men växten har bildat många nya små blad.

Uppdatering 2:
Alla tre akvarierna drabbades av kiselalgsblommning. Det började med fåtal bruna fläckar på bakrutorna. Läste att de var vanliga i nystartade akvarium och att de brukar ge sig med tiden så jag lät det vara (fast har aldrig haft dem i synliga mängder vid andra akvariumuppstarter). 2v senare var nästan 3sidor/akvarium helt bruna. De satt bara på glaset, inte på växter eller bottensubstrat -vad jag kunde se. Försökte skrapa bort dem med rakblad men det innebar bara att de virvlade runt i vattnet. Tillslut tog jag bomullpads och torkade av rutorna med dem. Bomullen luddade en del och det kanske inte var det smartaste, tex om de nu har blekts med räkfarliga kemikalier. Men nu, 3 dagar senare, verkar tigerräkorna fortfarande må bra och fiskyngel och amanoräkor med. Tigerräkorna är dessutom mer aktiva, de promenerar tom ut på öppen yta.
Passade på att plantera om i A1. Ryckte upp de ynkliga resterna av Limnophila sessiliflora som var kvar och flyttade Rotala rotundifolia till dess plats, sen flyttade jag Vallisneria americana var. biwaensis till det främre vänstra hörnet. Bladen på både R. rotundifolia och Micranthemum umbrosum ser ut att må sämre än när de var nyinköpta, å andra sidan har de båda fått massor småblad längst ned på stjälkarna. De flesta Limnobium laevigatum har förlorat större delen av sina rötter. Av någon anledning trivs den inte hos mig (oavsett kar, med/utanluftspalt, med/utan täckglas, i näringsrikt/näringsfattigt vatten, under/inte direkt under lampan). Mitt tredje försök nu, får se om några enstaka nya rottrådar kan kompensera för alla de som trillat av.