Alla goda ting är tre.

Förresten upptäckte jag några vita saker i A2 -de finns inte i de andra två karen.
De är lika stora som 2pixlar (ungefär som “punkt” med den här fontstorleken). De är vita, verkar ha en tunn, tunn svans i bakänden och rör sig med ryckiga rörelser. De satt främst på rutan men när jag stack ned handen i karet och försökte mosa den så blev de frisimmande istället, fortfarande med ryckiga rörelser. Någon som vet vad de är? :scratch:

EDIT: Det kanske är någon typ av copepod. Väldigt likt dessa iallafall.

Tips mot kiselalger är ett gäng ottocinclus :smiley:

De små djuren är nog hoppkräftor som du är inne på. Brukar inte bli långlivade med fiskar i karet :wink:

Tack för tipset. Jag har förstått att de är bra i räkkar -en av få fiskar som inte äter upp önskade invånare :lol: Lite sugen, måste fundera lite. Var inställd på Corydoras hastatus, fiskmässigt…fast det står att 1) de behöver syrerikt vatten -vilket det kanske inte är i mina kar utan pump och 2) äter “mindre små ryggradlösa djur” -hmm.

Först var det vita prickar med svans, sen vita prickar med vita ovaler i bakänden (antagligen äggsäckar och då bekräftar det teorin om hoppkräftor), och slutligen kompletterades de av vita max 2mm långa maskliknande saker som glider fram.

Jag gillar biodiversitet, men måste de vara i mitt akvarium?! Uuuääääh! Äckligt med creepy crawlies! (fördelen med fiskakvarium: man slipper SE dessa)

Igår omlokaliserade jag 3svärdbäraryngel från A1. Idag såg jag bara en creepy crawly. Låter ynglen vara kvar någon dag till (måste hinna ta bort dem inan rommen kläcks).

EDIT: Har läst att många creepy crawlies kan vara tecken på övermatning. Svårt för mig att åtgärda -jag matar ju inte mina räkor alls!

Jaha, är det 3 eller 4 dagar som mina svärdbäraryngel fått gå i A2?
Iallafall så hjälpte det mot hoppkräftor och diverse små vita kryp.
Igår när jag kom hem var jag så trött så jag tänkte flytta tillbaka fiskynglena idag på morgonen.
När jag gjort det imorse, så började jag leta efter tigerhonan med rom. Såklart har hon bara 3-4rom kvar som hon bär på!
facepalm Varför tog jag inte bort fiskynglena så fort de gjort sitt!?!?

Efter en halvtimmes intensivt spanande hittar jag 2 små, små räkor. De är lite rosaaktiga. Nu sitter jag och försöker gräma mig mindre genom att upprepa mantrat “räkbebisarna är större än hoppkräftor, de var nog för stora för att bli uppätna…räkbebisarna är större än hoppkräftor, de var nog för stora för att bli uppätna…räkbebisarna är större än hoppkräftor, de var nog för stora för att bli uppätna…”

Någon som vill bekräfta eller motstrida den eventuellt bistra sanningen? Fiskynglena är max 1cm stora.
Fast de ser misstänkt tjocka ut :cry:

Har rengjort och gjort om i A2 och delvis i A3, avslutade precis för dagen.
Gjort mossväggar till alla tre karen, inspirerad av Mitroth och med tips från Peckoltia.
Nu så här i efterhand, kom jag på att Leptodictyum riparium (stringy moss) kanske inte är den bästa mossan att använda, då den inte är särskilt grenad :shock: Jag kunde inte hitta någon bild/inlägg med stringy moss matta. Har någon här sett/använt denna mossa för detta ändamål?

(Impulsköpte mossan och när jag kom hem slog det mig att där satt jag med en jättestor mängd mossa och ingen aning om vad jag skulle göra med den. Ville inte låta den ligga fritt, med risk för att blandas ihop med de andra mossorna som jag har (en sort/kar). Så jag balanserade upp det impulsköpet med ytterligare ett och köpte nät, sydde väggen och inredde om i akvarierna utan att tänka igenom det hela facepalm

Nåväl, “väggarna” är superförseglade, sydde med minsta möjliga stygn (varför är jag så nedrans noggrann, när jag inte har tänkt igenom saker?!), så jag tänker inte sprätta upp och göra om ngt i första taget, om några månader kanske…

Jag har inte set en sådan moss vägg men tror nog att det skulle funka… Det brukar ju växa till sig… sen är det kanske en ide att ansa mossan så den blir fylligare… har för mig att när jag hade mossa bundit på rot som inte verkade trivas fick jag det rådet ( att klippa/trimma…)

Det var ett bra råd, jag ska se hur mycket jag kommer åt att ansa när (om) det börjar växa ut ur nätet. Håll tummarna för att det blir bra trots att jag använde en “spinkig” mossa!

A1
Akvarium med Yati-rot från Zoogiganten, Lomma (42kr) och mossvägg av Leptodictyum riparium i insektsnät av fiberglas från Bauhaus (49kr/m).

Växterna är:
Vallisneria americana var. biwaensis på vänster sida
Vesicularia montagnei på roten
Micranthemum umbrosum på höger sida
Limnobium laevigatum vid ytan, risiga stackare överlevande från kollegan, enstaka nya från killen som jag köpte räkorna av.

24e mars köpte jag 20 gula körsbärsräkor á 10kr, av en kille på Plantswap. 10 av dem ska vidare till en kompis men de får bo hos mig så länge.

(och eftersom bilden togs med mobilen och inte är redigerad, så är den väldigt överexponerad upptill)

A2
Akvarium med rot av okänd art från Akvarielagret, Bromma (30kr) och mossvägg av Leptodictyum riparium i insektsnät av fiberglas från Bauhaus (49kr/m).

Växterna är:
Bolbitis sp på vänster sida på roten, fastvirad med Leptodictyum riparium
Microsorum pteropus på högersida om roten
Cryptocoryne sp
Nymphaea lotus
Microsorum pteropus “windelov” vid ytan

7 vuxna tiger/blå tigerräkor från Sanna bor här, plus minst 5 yngel. Vissa av ynglena har rött pigment i skalet, syns tydligt -fast inte på denna dåliga bild. Glad att några överlevde iallafall (läs om fiskmissödet ovan).

Det är lite slemsvamp här och där, men det minskar för varje dag. Däremot slemmet på roten: de sa att det kunde bildas om roten inte var helt död innuti och att det bara var att ta upp den och borsta av slemmet, men det är inte så lätt när man har massa växter fastvirade med…andra växter. Hmm.
Roten låg i en hink i ca 1 vecka, med dagliga vattenbyten, innan den åkte ned i karet.

(och eftersom bilden togs med mobilen och inte är redigerad, så är den väldigt överexponerad upptill)

A3
Akvarium med rot av okänd art från Zoogiganten, Lomma (42kr) och mossvägg av Leptodictyum riparium i insektsnät av fiberglas från Bauhaus (49kr/m).

Växterna är:
Ludwigia repens “rubin” bakom roten
Echinodorus rubra variegata framför roten
Anubias barteri var. Nana till höger
Hydrocotyle tripartita flyter just nu tilltrasslat vid ytan, men den ska ned i substratet (jag vet bara inte var jag vill ha den, vill egentligen ha marktäckande, men samtidigt tycker jag att ffa Echinodorus:en framhävs så bra mot botten just nu…

Inga dvärgräkor här än, 2 Amano och 4 fiskyngel -varav ett för stort och bör flyttas.

A1
Akvarium med Yati-rot från Zoogiganten, Lomma (42kr) och mossvägg av Leptodictyum riparium i insektsnät av fiberglas från Bauhaus (49kr/m).

Växterna är:
Vallisneria americana var. biwaensis på vänster sida
Vesicularia montagnei på roten
Micranthemum umbrosum på höger sida
Limnobium laevigatum vid ytan, risiga stackare överlevande från kollegan, enstaka nya från killen som jag köpte räkorna av.
Plagiomnium affine längst fram till vänster

Är det det mer intensiva gula på ryggen på räkan som kallas “sadel”?

A2
Akvarium med rot av okänd art från Akvarielagret, Bromma (30kr) och mossvägg av Leptodictyum riparium i insektsnät av fiberglas från Bauhaus (49kr/m).

Växterna är:
Bolbitis sp på vänster sida på roten, fastvirad med Leptodictyum riparium
Microsorum pteropus på högersida om roten
Nymphaea lotus vänster fram
Cryptocoryne sp höger fram
Microsorum pteropus “windelov” vid ytan

Tog upp roten och skrubbade av slemsvampen. Virade fast Bolbitis:en på nytt.
Såg att mossväggen buktar ut, kikade bakom och såg att en del räkor smitit in. Nåja, hittar de in hittar de väl ut.

A3
Akvarium med rot av okänd art från Zoogiganten, Lomma (42kr) och mossvägg av Leptodictyum riparium i insektsnät av fiberglas från Bauhaus (49kr/m).

Växterna är:
Ludwigia repens “rubin” bakom roten
Echinodorus rubra variegata framför roten
Anubias barteri var. Nana till höger
Hydrocotyle tripartita nedplanterat i substratet. Läst att man ska pressa ned den “mekaniskt” med jämna mellanrum för att få den lågkrypande. Har pressat lite med handen, ca 1vecka efter plantering.

2 Amano och 3 fiskyngel.

Kom på att jag aldrig visat hur de ser ut sida vid sida.

(Som ni ser, skillnad på ljus och ljus när man fotar med mobilkamera)

Snyggt! Bara det får växa till sig så :lol:

Uppdatering:
Mossväggarna revs bort. Det växte inte alls i nedre halvan av väggen, medan mossan i övre halvan växte ut 30cm och täckte hela ytan. Ska jag försöka mig på mossvägg igen i framtiden blir det inte med Leptodictyum riparium. Rekommenderar att använda mossor som är mer förgrenade.
A3 - Det växte alldeles för bra i A3, ffa favoriten Hydrocotyle tripartita. Tyvärr hade jag inte tid att utsätta den för “mekaniskt tryck”, vilket är det som rekommenderas om man vill få den lågväxande/krypande. Dessvärre hade jag även infusorieproblem i A3, så man har inte kunnat se in i karet. Tog tag i det förra veckan -provade mörkläggning i 4 dagar, en metod som fungerat tidigare i mitt 120L. Grumligheten lättade men försvann inte, så jag bytte ut allt vatten, rotade runt med min slang nere i gruset också. Ser ut att ha blivit av med det. Av bara farten gjorde jag om i A1 också.

A1
Vesicularia montagnei ligger inkilat i högre bakre hörnet.
Unga skott av Vallisneria americana var. biwaensis fick stå kvar till vänster om Anubias barteri var. Nana.
Längst fram fortfarande Micranthemum umbrosum.

A2
Oförändrat

A3
Echinodorus rubra variegata framför Ludwigia repens “rubin”.
Hydrocotyle tripartita flyttades till bakkanten. Hoppas det blir fint sen om det tar sig.

Limnobium laevigatum i alla 3 karen. Kul att den äntligen överlever och förökar sig (4e, eller 5e försöket nu), den har bara tynat bort tidigare.

A1
2 Amano
20+ Körsbärsräkor (gula -fast de flesta är ganska bleka och en nästan orange)
8 Crystal Black från Barbanan

A2
6 adulta Tigerräkor från Sanna och massa små bebisar (Vad fint de framhäver varandra med sina olika nyanser!)

A3
6 Crystal Red från Barbanan
Dess förra invånare (2 amano och 2 svärdbäraryngel) fick flytta tillbaka till gamla 120L-karet.

(Användarnamnen är klickbara länkar.)

På Stockholmakvaristernas storauktion köpte jag hem Frogbite (Limnobium laevigatum) för mitt umpt: onde försök att ha dem i mina kar.
Sist överlevde de över 4 månader -och förökade sig- i A1:an, sen gjorde jag ett extremt vattenbyte och de tynade bort.
Aja, nu flyter de i både A1 och A2, om inte annat så blir det lite variation i kosten för räkorna som verkar gilla att mumsa på dem.

Efter auktionen åkte vi till ZOO.se ute vid Bromma Blocks, då en i sällskapet sa att det fanns mycket att titta på där.
De som varit där innan sa att utbudet minskat rejält jämfört med butikens gamla lokal, men jag som inte varit i gamla lokalen var imponerad ändå av mängden.
Jag var lite skeptisk först eftersom jag dels inte längre köper akvarie-grejjer i djurbutiker som säljer hund-katt-smådjur-akvarier. Dels så träffade vi en person på storauktionen som när han hörde att några ville dit, avrådde oss från att åka och sa att affären kallades för “Fisk-Auschwitz”.
Men när vi kom dit så såg jag jättefina, pigga CR som gick runt på vanlig sand och när en anställd sa att de gick i vanligt kranvatten blev det ett instabuy för mig! De var mer intensivt färgade än de jag hade hemma och såg piggare ut. De kostade 200kr/5st, vilket är en tia mer per räka än vad jag betalat hittills och jag tänkte “Äh, jag har redan spenderat 500kr totalt på billigare CR som inte klarat sig, det kan ju inte gå sämre”. Tänkte att om de går i vanligt kranvatten och i sand, dvs inte i soil, så är de mer vana och har bättre förutsättning att klara sig hos mig. Och de är faktiskt de första Caridina-räkor som jag fått hem, som varit konstant aktiva i nya karet. Äntligen har även jag fått uppleva vad det innebär när nyankomna räkor simmar runt, är pigga och går runt och äter! (Alla andra räkor jag har är också aktiva nu, men de har alla varit blyga och gömt sig eller suttit stilla på någon rot i flera månader efter inflytt.)

Hoppas mina nya CR överlever nu och att jag inte blir straffad för att jag köpte från zoo-butik i form av sjukdomar eller dyl. (Sjukdomsnojja är nackdelen med att köpa från zoo-butik, har aldrig det vid köp av odlare.)

Och så glömde jag skriva att mina CB i A1 trivs och förökar sig.
Första kullen såg jag inte när de kläcktes, ett tiotal styckna, varav 2 CR. De är lite över 1cm långa nu,
Två honor till har gått med rom, och rommen kläcktes hos den ena honan i förregår, hittat 3 miniminibebisar.
Alla är så fina (även de vuxna) men bebisarna är SÅ SÖTA! Randiga vid födseln redan! Blir alldeles bubblig, fnissig och varm innuti, känner mig så lycklig när jag tittar på dem. Som att vara kär nästan :oops:

Tack Barbanan för att jag fått köpa era räkor!