Akvarieutställning + Aquascape-tävling + Discuschampionat i Malmö 2011

Från Daniel i MAF:

En liten teaser…

Den 4-6 november 2011 kommer Malmö att arrangera en stor akvarieutställning. På utställningen kommer det bland annat att hållas aquascapingtävling och nordiskt diskuschampionat och föredrag av internationella storheter.

Tävlingarna är öppna även för icke-medlemmar och alla gästutställare är varmt välkomna inom eller utom tävlan!

Passa på att visa upp något som du brinner för inom akvariehobbyn och på ett kul sätt göra reklam för vår fantastiska hobby. På våra utställningar brukar alltid flera specialföreningar och andra vara representerade för att göra reklam för sin gren av hobbyn.

Nano-aquascapingtävlingen är inspirerad av utställningen i Hannover och deltagarna är begränsade till Cocoon 2 eller Dennerle 20-kuber. Vi har lyckats fixa ett fantastiskt pris på Cocoon 20 till MAF-medlemmar som vill vara med och tävla: 450 kr. De som varit medlemmar under 2010 får förtur på akvarierna. Därefter får nytillkomna medlemmar chansen. Det går naturligtvis bra att tävla även om man skaffat sin kub på annat sätt och om man inte är MAF-medlem.

Vår tanke är att vi ska ha ca fyra välkvalificerade domare, och att en eller två av dessa ska vara icke-akvarister, men sådana som kan tänkas ha ett gott estetiskt öga, tex trädgårdsexpert, landskapsarkitekt, konstnär eller liknande.

Förutom nano-tävlingen kommer vi precis som på våra tidigare utställningar att tävla i kategorierna sällskapsakvarium, biotopakvarium och artakvarium. Det går naturligtvis bra att ställa ut även utom tävlan.

Heiko Bleher, en av akvaristikens internationella superkändisar skriver så här om den kommande utställningen:
Ursprungligen postat av Heiko Bleher
‘will be the greatest Championship and ornamental fish event ever to take place in the history of Scandinavia. No one should miss it.’

Kjell har en artikel och bilder från MAFs förra utställning, 2006, här.

Mer information kommer!

Be there or be square!! :wink:

Hilsen,

/P

Tackar Patrik för denna informationen!:thumbs:
Jag kommer inte att delta i tävlingen, men kommer att besöka tävlingen!

Ursäkta en dum fråga från ett blåbär men hur går det till när man tävlar i sådant?
Tar man med sig egna akvarium, fiskar / räkor, växter osv eller…?
Har man med sig ett redan iordningställt kar eller sätter man ihop (startar upp) allt på plats?
Har aldrig besökt en sådan tävling / utställning men gärna skulle åka dit. :slight_smile:

Tack Patrik!
Det ska bli riktigt intressant att följa. Jag tror minsann jag drar i gång ett Cocoon 2 nu i vår och ser hur det tar sig. Fuskar man med CO2 borde det växa till sig bra :wink:

Finns inga dumma frågor… :wink:

Man kan tävla på många olika sätt i det här. En aquascapetävling betyder att man ordnar till många akvarium med snygga inredningar, som sedan bedöms efter olika kriterier. Man kan ha kört igång akvariet hemma i förväg eller sätta upp det på plats. Man har troligen störst chans att få till något snyggt om man kör igång det hemma först. Små akvarium är lätta att flytta till tävlingen, man tömmer burken på djur/vatten, lägger folie över hela rasket för att hindra uttorkning och kånkar iväg akvariet med inredning och allt. Funkar iof med lite större akvarium också.

Med större akvarium är det vanligast att man ordnar till en bra inredning i “torrt” tillstånd och sedan sätter ihop allt på plats. För att tävla med ett sällskapsakvarium gäller vissa regler, för biotopakvarium andra regler och för artakvarium ytterligare andra regler. Brukar också vara en omröstning kring “publikens favorit”.

Ett diskuschampionat handlar om att kora den snyggaste diskusen. Finns ett gäng kriterier för hur en snygg diskus ska se ut. Brukar vara uppdelat i olika klasser som vildform/odlad/färgform etc. Finns även tävlingar för guppy, kampfisk, räkor och killis.

Hjärtligt välkommen på besök, brukar vara rätt inspirerande!!

Janne,
jag blev också sugen på en liten burk… lurar på att göra samma sak som du. Men vi får se, ska komma ifrån nuvarande sits först och skaffa mig ett liv. :cry:

Hilsen,

/P

Spännande!

Får väl köpa en liten Coccon, här ska det tävlas :wink:

Ska bara höra med pappa om vi är lediga den dagen… :stuck_out_tongue:

Jättekul om du är med på utställningen!

Lite uppdatering:

Intresset för nanotävlingen har varit riktigt stort! :slight_smile:

De första 20 rabatterade akvarierna bokades omedelbart, och fler var intresserade så vi planerar en ny beställning på ytterligare 20 akvarium.

Kravet för att få köpa ett komplett AN Cocoon 2 för det fantastiska priset 450 kr är

1. Medlem i MAF. Medlemskapet kostar 250 kr. Mer info: http://www.malmoakvarieforening.se
  2. Förbinder dig att ställa ut akvariet på vår utställning.

Akvariet hämtas i Malmö. Kan skickas mot portokostnad. Som prisjämförelse tar http://www.pwss.se 966 kronor för samma akvarium.

Nu när vi dubblar vår beställning finns det utrymme också att få köpa mer än ett akvarium per person.

Det går självklart även bra att ställa upp med akvarium som du köpt på egen hand och inte genom MAF, bara det är någon av de två godkända modellerna.

Som det ser ut nu kommer det bli åtminstone 25 akvarier i nanotävlingen - och kanske betydligt fler!

På utställningen i helhet siktar vi på att nå minst 100 akvarium (förutom de akvarier som ingår i det nordiska diskuschampionatet). Förra gången (2006) hade vi 97 st.

Gästutställare är mycket välkomna! Ta chansen att tävla på ett lättsamt sätt och samtidigt göra reklam för vår fantastiska hobby!

Kul att ni får tar in fler kar :thumbs:

Kanon Daniel!

Riktigt kul att det verkar bli en stor grej. Jag ska genast gå in på länken ovan och bli medlem (borde redan varit det) då jag bor i Malmö :oops:

När får ni in karen?
Och hur “bokar” man?

Ska bli medlem där idag ^^

Flytta tråden?

Borde inte denna tråd ligga under Förening/Träff/Mässa

Glömmer alltid hur jag komm hit och söker runt.

Jag som är ny tittar ofta på F/T/M fliken då jag vill hitta nåt kul men de ggr jag blivit tipsad Typ Bollmora eller Redbeeträffar så har de legat lite olika.
Hur hårda är kraven att det är OT när eventen ska sorteras in . Käns lite som att F/T/M fliken är underutnyttjad. Får man lägga info om “vanliga akvarieförenningars” möten/auktioner. Det är ju alltid kul att träffas ;).
…kanske bara jag som missförstått rubrikerna. Detta är mitt första riktiga forum på mååååånga år…

Har du några tips om vanliga akvarieförenningars" möten/auktioner är det bara att lägga in dem under F/T/M.
Just den här tråden tycker jag kan ligga både i Acuascaping och F/T/M.
Jag skall erkänna att jag personligen inte “kollar” att trådarna ligger på rätt ställe. :oops:.
Ser ni felaktigheter är det bara att skicka pm till någon av moderatorerna eller admin så fixar vi till det

JAg tycker detta är jättespännande :slight_smile:

Finns det någon mer info?
Vet inget om såna tävlingar, som om man får ha djur med, och liknande x)

Vill också få tag i ett av dom nya karen ni tar in, hur får man tag i ett?

Jag har fått tag i ett nu!

Vilka ska ställa ut? :slight_smile:

Det är över 20 akvarium bokade, men de enda jag känner till kommer att ställa ut är jag och Janne. Har för mig att Gasse på Plantswap också kommer ordna till ett kar, plus minst en kille från Danmark. Blir kul!! :wink:

är det några växter ni behöver?

Okej :slight_smile:

Hoppas ngn annan yngre ställer ut :stuck_out_tongue:

Men kul med lite redbees ^^

Hämtade akvariet igår iaf och kikade igenom prylarna. Blir kul att leka runt lite!!

Hilsen,

/P

Vilken av dagarna är Nanoutatällningen?

Inte säker, men tror den går alla dagar. Brukar funka som så att alla akvarium ställs upp innan utställningen öppnar och sedan står de framme tills utställningen stänger. Själva bedömningen vet jag inte när den görs, men det brukar vara tidigt på utställningen.

Hilsen,

/P