Okej, då får jag göra det jag gillar mest när jag fyller år ![]()
Jag skulle jättegärna gå nånstans och se samtliga blå räksorter sida-vid-sida.
Detta är en önskedröm.
[ul]
[li]Blue pearl,[/li][li]Blue Tiger(isblå,urvattnade(?) eller kornblå(?),eller himmelsblå(?)),[/li][li]BlueBolt,[/li][li]BlueBee,[/li][li]Caridina cf babaulti ssp Blue,[/li][li]Blue Morph(? inte helblå…men),[/li][li]Ribbits/Raekers blå CristalBlue :)[/li][li]Royal Blue(MikaelNadal),[/li][li]osv[/li][/ul] Pinsamt medveten om hur ny jag är på räkor.
Måste man auktionera ut sina dyrgripar efteråt så önskar jag absolut förmycket.
Vill inte paja någons avelsarbete.
Vore även kul & pedagogiskt att tex ha de olika färglinjerna bredvid varandra.tex
[ul]
[li]akv.1 red cherry; akv.2 redfire; akv.3 sakura = färgavelslinje på intensitet. Gärna kompletterat med klassificerings skillnad.[/li][li]Cherry= vit(snowball); gul+sakuragul ; sakuraorange ; röd (se ovan); grön; blå (blue pearl) = separata färger[/li][li]Tigrar= Orginal; Blond; Blue; Deep Blue[/li][/ul]Latin är inte så kul men om man grupperar räkorna så blir “korsningstabellen” rena barnleken att förstå.
Detta blir mitt första mässbesök…kom just på…:oops::oops:… Det kanske är så här man gör (standard)
Bladet,
blir nog inte alls som det upplägg du tänkt dig. Helt klart roligt upplägg, men en nanotävling handlar om att kora ett snyggt litet akvarium. Annat fokus alltså.
Hilsen,
/P
Tänkte för mycket på utställning och missade inriktningen:oops:
Läste nånstans Scandinavians biggest event ewer…med tanke på hur lite jag vet och alla trvliga bilder från Dusseldorf och Paris så blev jag nog felkallibrerad. Tänkte att Sverige har vell nåt liknande (fast mindre). Antog felaktigt att detta var “It” med tanke på att Oliver Knott dyker upp…
…känner mej mycke dum.Pinsamt
Jag som har mejlat LEGO och frågat HUR man får andvända deras produkter utan att trampa dem på tårna. Siktade på publikpriset för barnen.
…:oops::oops::oops:…
Det börjar närma sig!
Fast nej…
Ja är lite rädd att mitt projekt ska gå dåligt ![]()
Kör bara med långsamväxande som HC…
Hoppas det hinner växa till sig ![]()
Kan säga att min scape ska heta “The forest of color” xD
Hur gör det för er andra? ![]()
7 mån kvar ^^
Det börjar närma sig!
Fast nej…
Ja är lite rädd att mitt projekt ska gå dåligt ![]()
Kör bara med långsamväxande som HC…
Hoppas det hinner växa till sig ![]()
Kan säga att min scape ska heta “The forest of color” xD
Hur gör det för er andra? ![]()
7 mån kvar ^^
Här går det långsamt… fast det är vatten i akvarierna iaf. Snart dags för lite pill med växter. Eller ja, mycket pill med växter… s
Hilsen,
/P
Nu börjar det närma sig!
Vi har nu uppdaterat MAFs hemsida med information om vår utställning, diskuschampionatet och Aquascapetävlingen:
http://www.malmoakvarieforening.se
Aquascapetävlingen, Aquatic Green Art 2011, har nu en egen (spartansk) hemsida:
http://www.aquaticgreenart.com
Intresset har varit stort och vi har snart 40 akvarium anmälda enbart till Aquascape-showen. Till diskuschampionatet kommer det besökare och utställare från hela världen. Till den ‘traditionella’ delen av akvarieutställningen bidrar MAFs medlemmar med många akvarium.
Gästutställare är mer än välkomna!
Ta chansen att vara med om ett kul arrangemang, träffa intressanta människor och göra reklam för just den delen av hobbyn som du brinner för!
Inbjudan har gått ut till alla akvarieföreningar inom rimligt avstånd, men än så länge har intresset varit minst sagt ljumt från dessa. Kom igen nu, vi satsar på att marknadsföra detta till mainstream-media och det kommer bli en fantastisk reklam för vår fina hobby.
Räkor som akvariedjur är helt säkert en relativt okänd företeelse bland allmänheten. Se till att hjälpa till att sprida information om detta genom att ställa ut ett akvarium eller två! Det hade då varit trevligt med lite information om räkhobbyn, tex artrikedomen, graderingar etc tex på någon plansch intill akvarierna.
Arbetsinsatsen för att ställa ut ett litet räkakvarium är ju mycketliten jämfört med många andra utställares akvarium på många hundra liter, så det finns inga ursäkter… ![]()
Internationella akvariecelebriteter kommer att besöka showen. Bland annat legenden Heiko Bleher, som själv har bett om att få ställa ut ett akvarium.
Det hela går av stapeln 4-6 november.
På fredagen arrangerar MAF mingelkväll i utställningslokalen, med mat (ta med egen dryck), för alla utställare till självkostnadspris. På lördagen arrangerar Nordiska Diskussällskapet en middagsbankett på ett hotell här i staden.
Häng på, det här kommer bli riktigt kul!
Har du frågor eller är intresserad av att ställa ut? Kontakta mig via PM.

Har fått några plancher (den på andra bilden) som jag ska sätta upp på lite olika ställen snart ![]()
Det finns även ett Facebookevenemang där man får fortlöpande information om evenemangen som ingår i denna akvaristiska superhelg:
Gu va mycke kul som är på G just nu.
Bumpar tråden.
Hoppas alla som tänkt va me och tävla med sina nanos lyckas bra.
Ta nu massor av bilder å fresta oss i mälardalen med:evilgrin:.
Tyvärr ligger denna för långt bort för oss:(. Fast vi har ju Höstlov i skolorna då så…man vet aldrig;).
ssv Önskar er alla (Dodat vet ja e på G) en riktigt lyckad tävling. Och att det växer så det knakar i era kar:cool:.
…från en som uppdaterar sin “Blöta” almanacka.
Både Janne & jag pysslar också med nanos till utställningen, och ja, det lär bli lite foton… :lol: Kan meddela att det blir räkor i mitt nano iaf.
Som ni kan se så har Nordiska Diskus Sällskapet ett diskuschampionat samtidigt. Man siktar på att ha 100 utställningsdiskusar som skall tävla och de ska bo i vars ett mollyhotell på 80 liter. Man kan redan idag boka dessa akvarium till inköpspris, 650:- Ett riktigt klipp på ett kar som kostar runt 1500 :- hos pwss.se. Dessutom ingår det doppvärmare viket normalt inte ingår i paketet om man köper det i butik. Gå in på http://www.ndss.se/ för mer info.
Det arrangeras också föreläsningar, bl.a av redan nämnda Heiko Bleher som kommer att hålla två föredrag, ett om sjöarna Ayapua o Amano i Amazonas och ett fördrag om nya arter och rön om Skalarer o Apistogrammor.
Öven celebriteter som Hudson Crizanto från Brasilien kommer. Han är exportör av diskus, tetror malar o saltvattenfisk och an kommer att tala och visa bilder både över- och undervattens bilder från Amazonas.
Det här kommer bli riktigt bra ![]()
Mitt nanokar är verkligen på gång nu med hemliga ingredienser ![]()
:thumbs:Jag kommer. Det ska bli jättekul att se era akvarier och räkor:D Bär gärna någon redbee logga, undrar om vi kan skaffa pins och klistermärken med redbee också?
Är det okej att jag använder Redbees logga och trycker på en tröja till mig? ![]()
Börjar bli riktigt nöjd med mitt kar ![]()
Men en sak har jag lärt mig; Scapea inte i shrimpsoil, jättejobbigt xD
Du menar trådalger? :evilgrin: Sorry, kunde inte låta bli.
Din scapeidé är grym, ska bli kul att se den färdig!
Jag har iaf fullt av trådalger och Cladophora just nu, inte roligt när Cladophoran växer i min HC :evil::evil:
I am sooooo going there to see this
Btw, does anyone know how to contact the organizers of this event ? I sent an email to the Malmö akvarieförening but didn’t get any reply.
vad vill du veta JenL? Jag är med och organiserar Nordiska Diskussällskapets championat så jag har lite insyn i vad som kommer att hända, kanske jag kan hjälpa dig. Annars kan säkert PatrikMalmo eller daniel_i_malmö hjälpa dig.