Blev så inspirerad av 9 liters kupa-trådan att jag, efter att ha läst Walstads bok, tänkte dra igång ett eget litet experiment.
Först lite data:
Akvarium - 12L från Hornbach
Lampa - ca 6000K 400lm
Jord - Hasselfors garden Naturgödslad blomjord (fr. Plantagen)
Grus - Svart Akvastabil 1,5-2,5mm
Växter - HC och Eleocharis acicularis samt Christmas moss.
Och så några stenar.
Fyllde akvariet med 1,5 cm jord och 1,5 cm grus på det. I med stenar, sen ca 2,5L vatten behandlat med Easy Life FFM. Planterade växterna. Mossan hackade jag först upp och tryckte sedan fast på den största stenen.
Täckte sedan akvariet med plastfilm. Lampan kommer vara tänd 12h/dygn.
Jag kommer ta bort plastfilmen för att hälla på lite vatten om det behövs. Antagligen kommer de ta ca 8 veckor innan jag slutligen fyller akvariet.
Så här ser det ut dag 1:
(Vattnet på sidorna av akvariet är inte kondens. Jag försökte använda en blomspruta för att fylla akvariet. Kan inte rekommenderas… )
Dags för en uppdatering så här efter första veckan. Jag har verkligen blivit överraskad av hur mycket kondens det är på sidorna av akvariet även så här efter en vecka. Jag har alltså inte tillsatt något vatten under veckan. Så här ser det ut nu (jag drog undan plastfilmen för att fota, annars har det legat på konstant under veckan):
Om man jämför med starten så ser det ut som att vattnet har sjunkit undan mycket, men det gjorde det redan nån timma efter att bilden i mitt första inlägg togs. Nån vidare tillväxt är svår att se, men sen har det ju bara gått en vecka också. Funderar på om jag borde tillsätta lite vatten, men å andra sidan borde det ju va lugnt så länge det är så mycket kondens.
Tänkte de hade dunstat bort en del vatten så jag tillsatte lite. Visade sig vara onödigt, det la sig bara på toppen. Ingen tydligt växtlighet så här långt. Kul att mossan ser ut att må bra, den får ju bara vatten från kondens så jag var lite orolig att den inte skulle överleva. Så här ser det ut nu:
Ja bra rötter är ju ett måste för många växter.
Se till att njut lite av denna “vänta-process”
Har läst lite på plantswap om flera som tycker att det är synd att nu är de klara…
Fast bra att ta kort då ser man hur det växer…
Svårt när man står med näsan tryckt mot rutan flera gånger om dagen…
Tre veckor har gått sen starten. Man kan se att vissa knippen HC har växt medan andra håller på att tyna bort. Titta t ex på den nere i vänstra hörnet och den i längst ner i mitten, den ena är klart större än från början medan den andra har knappt några blad kvar.
Mossan kan man tydligt se att den har växt, men den har också börjat bli lite brun.
Jag är lite orolig för Eleocharisen, den fin gröna färg de hade från början blir allt mer brun och nått slags vitt slem har bildats på en del av dem. (Svårt att se på bilden, men det går att se lite på knippen i mitten.)
Kan ha att göra med den gödslade jorden att göra, det är som Clas skrev man ska använda så näringsfattig jord som möjligt som såjord. Är det Nålgräs du har så funkade de inte ens i mina vanliga kar dom är svåra att få och trivas men visst går det ibland:)
Mycket möjligt. Jag använde naturgödslad jord eftersom det var det som Diana Walstad rekommenderade i sin artikel “Small Planted Tanks for Pet Shrimp”, men om det här går åt fanders så provar jag med såjord nästa gång.
Det vita slemmet är helt enkelt mögel och svamp som trivs i den fuktiga varma miljön! :roll:
Jag har inte läst eller hört talas om den här “Walstad”-metoden förr, och kan inte riktigt förstå vad som är meningen egentligen?:?:
Skall det fyllas på vatten sen eller skall det vara någon sorts typ av paludarium?
Måste vara stressigt för växterna att först växa på land för att sen växa under vattnet, då dom ju måste ändra utseende på bladen, vilket tar kraft!
Jag skulle nog ha planterat allt under vatten från början och utan extra näring, tror det hade växt mycket bättre då!
Mycket riktigt, akvariet ska vattenfyllas efter ca 8 veckor (enligt Walstad rekommendation). “Walstads-metoden” är ju egentligen bara ett jordakvarium. Hon myntade inte själv begreppet vad jag förstått utan andra har helt enkelt kallat det så.
DSM, dry star method, blev populärt efter Tom Barrs artikel i ämnet: http://www.barrreport.com/showthread.php/3594-The-Dry-Start-Up-Method-for-Planted-Aquariums
Det jag håller på att testa är en kombination av de två, allt enligt Diana Walstads artikel “Small Planted Tanks for Pet Shrimp” (går att hitta om man googlar).
Ursäkta att jag inte har uppdaterat på länge. Projektet har tyvärr inte gått så bra. Tyckte det växte väldigt dåligt så jag provade att ta ut en hel del av gruset och plantera om växerna så de skulle komma närmare (eller snarare ner i) jorden. Då började de “smälta bort”. Troligen gillade de inte naturgödslet.
Har nu startat om karet med Ebi Gold Waterplant soil istället. Får se hur det går. (Laddar upp bild så fort jag får chansen).