12L Walstad DSM Iwagumi

Hur gick det med den här metoden efter omstart? Funderar själv på att testa den!

Ursäkta att jag inte uppdaterat tidigare.

Så här såg det ut direkt efter omstarten:

Var orolig för att jag starta med för mycket vatten första gången så denna gång tog jag mindre. För lite visade det sig och en del av växterna dog… Tog bort de döda växterna och tillsatte lite mera vatten.
Efter fyra veckor såg det ut så här:

Det är ju mindre än starten men man kan ändå se att det har växt.

Efter sju veckor ser det nu ut så här:

Jag gjorde om flera kar till jordakvarium men tyckte samma det växte skitdåligt, nu hade jag jorden i nylonstrumpekorvar så jag rev ut dem ur karen och planterade om växterna i sanden på vanligt vist, phuuuu sa växterna och stack direkt iväg upp i höjden:)
Summan av kontentan blev minus till jordakvariummetoden och plus för traditionellt, har inte testat plantsoil så jag vet inte hur det funkar men det funkar säkert betydligt bättre än jord i alla fall:D

Du glömde bilden på hur det ser ut nu;)!!

Nu ska bilden funka.

Ja, jordakvarium verkar vara bra knepigt. Min gissning är att det inte får vara för mycket näring i den för att det ska fungera. Såjord fungerar nog bättre en vanlig blomjord, men det har jag inte testat. Plantsoil tycks fungera rätt så bra. Framför allt har jag inte haft några problem med mögel med plantsoilen.

Jag hade såjord men det funkade ju ändå skitdåligt:lol:

Ser ju ut att växa på i karet nu ju:thumbs:

Intressant! Jag körde ju igång igår, projektet finns här om intresse finns. Dock är jag orolig att jag hade för mycket vatten i soilen (kör med EBI Gold Shrimp Soil, är väl inte direkt så mycket näring i den?). Vattnet ligger någon mm över soilen mittfram på karet där soilen är som grundast. Funderar lite på hur jag ska få ur vattnet? Funderar på att suga upp det överflödiga med några rullar Lambi medans frugan inte ser. :cool:

Lambi fungerar klockrent kan jag intyga :smiley:
Tror det är bättre att köra med lite mindre vatten i karet och istället duscha lite ett par gånger i veckan med blomspruta.

Nu undrar jag vad det är för vits med att starta ett kar med shrimpsoil eller plantsoil på detta vis, det funkar ju alldeles utmärkt att köra igång karen på vanligt sätt:)

För min del är det främst att i mitt andra kar så hade jag svårt att få HC´n att sitta kvar. Fick för mig att den får bilda bra rötter i substratet “lite lugnare” på det här sättet.

Att jag dessutom har lite renovering och fix att göra i köket innan, i just det hörnet där mitt nanokar ska stå blev avgörande för att testa denna metod. På så vis kan jag komma igång med karet redan nu utan vatten och växterna börjar -förhoppningsvis- att ta sig!

Ja HC kan ju vara lite knepig att få att stanna kvar i substratet men det gäller att plantera den väldigt väl uppdelad i så små tussar som möjligt då stannar den kvar:)

Tanken, om jag förstått allt rätt, är att dels behöver växterna inte konkurrera med alger och eftersom det inte finns någon vattenpelar som ljuset måste tränga igenom för växterna maximalt med ljus så det växer snabbt. Sen om det funkar är ju en annan sak :lol: Hade vart intressant att ha startat upp ett identiskt kar, men vattenfyllt för att jämföra.

Jag startar mina jordkar med vattenfyllt direkt, har aldrig haft problem. Dock kör jag inte samma växter, men ser krångligare ut att göra på detta sättet? Det största problemet för mig är att växterna växer förbannat snabbt så måste gallra hela tiden, men det är värt de då bottensubstratet ger gott med micro-organismer till mina killifisk yngel.