Hej! Jag hade tänkt köpa en Hypancistrus Zebra (L-46) i födelsedagspresent. Vet inget alls som denna mal och vart jag ska vända mig för att få tag i zebran. Därför vänder jag mig hit med mina frågor vill ju inte avslöja mitt överraskning.
Var i stockholm kan man handla/beställa?
Vad ska jag tänka på? (har aldrig haft akvariefiskar)
Något annan som jag bör tänka på?
(fakta: Finns idag ett befintligt akvarium (stort som nästan täcker hela väggen) där det bor sötvattensfiskar.)
tror nog tyvärr du bör tänka om då L046 är mkt svår att hålla o ingen nybörjarfisk, har du inte rätt kunskap o erfarenhet kommer den troligtvis inte att överleva så länge, om du vill börja med akvarie o malar finns det många betydligt mer lätthållna som du kan börja med o sen successivt avancera på L skalan så att säga, lycka till =)
Det var frågan om en födelseagspresent och då gäller det att födelsebarnet har god kunskap om dessa malar som både är svåra och mycket dyra i inköp, de kostar runt 1000-lappen eller något sådant per styck:)
Hade ett gäng sådana men gav bort dem… riktigt tråkiga fiskar…
gömmer sig och är nattaktiva…
Men snygga är de ju… :thumbs:
En trevligare mal är L134 som jag hade ett tag… sålde dem… kommer inte ihåg varför… :scratch:
Funderar på att ta hem lite fler… o skriva säljes ej på karet…
De flesta inom arten Hypancistrus är ganska skygga malar. Det är en fin mal men är också dyr, runt 1000 på privata marknaden och beställs den från akvarielagret i Sthlm kan den kosta upp mot 2500 kronor.
Framför allt är den absolut mest relevanta frågan; är du säker på att personen du vill köpa fisken åt i present, verkligen vill ha den?
Djur är en sak som man bara köper i present om man är verkligen stensäker på att mottagaren vill ha det.
Plus att, som Peckoltia sade, man får vara säker på om den man grattar klarar av just det specifika djuret man hade tänkt sig att köpa
Men är du säker, kör på Minst sagt en trevlig present hade jag tyckt om jag hade fått den
:shock: Kommer ihåg när dom fanns på marknaden för 200 kr st, vilket jag tyckte var svindyrt då (90-talet)!:roll:
Köpte 4 st , men alla var hanar, man sålde inte honor i början för att förhindra att folk odlade dom!
Nuförtiden finns det dock folk som odlar dom med gått resultat, dock har dom börjat bli sällsynta i naturen har jag hört.
Snygg men skygg fisk, inget jag rekomenderar till dem som inte haft eller har andra L-malar sedan innan. Många som odlar dessa idag men ändå tenderar priset till att ha gått upp även på privatmarknaden då de flesta jag sett på senare tid legat på 1000-1200kr/st i strl. 3-4cm. När jag köpte senast (för ett par år sedan) låg de på 7-800kr i samma storlek på privatmarknaden. Idag odlar jag dem själv men säljer inga
De kommer att utrotas i naturen om Brasilianarna får igenom sitt dammbygge. Zebrorna lever endast i en liten del av Rio Xingu och den lilla kröken de lever i kommer att torrläggas om dammprojektet blir verklighet. Forskare där nere har försökt få med sig myndigheterna på att få prova och flytta lite zebror för att se om man kan få dem att acklimatisera sig i en annan del av floden men det är inget de gått med på än vad jag har hört via Mark Sabaj. Så vi får helt enkelt se hur det går för dem, men man hoppas på det bästa.
Det är hemskt att veta att människan utrotar djurarter bara så där utan att använda hjärnan bara för sina vinningars skull, människan ska vara ett inteligent däggdjur men ibland funderar man på inteligensen:cry:
Jag har inga zebror för de är för dyra för min plånbok har inte råd med 1000 kr eller mer för en fisk som dessutom är svår.
Visst är det sorgligt? Jag har ju Axolotl (2 st), som endast lever i ett enormt litet område av kanaler i utkanterna av Mexico city. Förr var de vanliga och fanns även i några små sjöar i närheten men de har försvunnit allihop. Och i takt med att staden växer och breder ut sig, försvinner de sista Axolotl som finns kvar i det vilda. I dagsläget räknar man med en vild population om ca 600 djur… De får stora mängder avkommor men de har nästan noll överlevnadschanser i de tungt nedsmutsade och förgiftade kanalbitarna som finns kvar av deras förr enorma habitat.
I fångenskap frodas de men det är nästan omöjligt idag att få se en i sitt naturliga levnadsområde. Så tragiskt.
(Det pågår försök med att återutsätta odlade exemplar men med dåliga resultat än så länge).