Yfsarulv

Hejsan

Helt ny inom det här med räkor, har inte ens några men har varit lite sugen på att skaffa.
Har ägt akvarium sen jag varit barn dock, men såg räkor i butik och fascinerades av hur otroligt tufft det verkar vara att ha såna.

Om någon vill ge lite allmänna tips på arter som funkar för en nybörjare och om det passar eller inte i mitt akvarium överhuvudtaget så hojta gärna till!

Har ett vanligt akvarium på ca 100-120 liter, för närvarande bor det ett Scalare par däri samt några enstaka tetror.

Hej och välkommen hit. Klokt att läsa på innan du skaffar räkor :slight_smile:

Hej o välkommen hit.
Hade inte själv stoppat räkor ner till Scalara , vi har haft Körsbärsräkor tillsammans med scalare o det var inget vackert syn om man är lite känslig som jag… Inte mycket som överlever…
Må gott mvh Pia

Scalarer tar de flesta räkor men kanske att stora amanoräkor fungerar.

Du ska vara varmt välkommen hit!

Tack för all info! Var ungefär det jag misstänkte, i djuraffärerna fick man nämligen svaret “man kan ju testa”.
Men då ska jag nog skaffa ett litet akvarium att ha som sidoprojekt :wink:
Finns det någon specifik nybörjartråd på forumet förresten? Har försökt leta lite efter en samlingstråd med ren allmän info för nybörjare och vad man ska tänka på(kanske jag som letar dåligt?)

Hej och varmt välkommen hit till oss:thumbs:!!
Tror att en samlingstråd kan vara på gång då många har frågat efter det:D!!

Välkommen Yfsarulv:thumbs:
Klokt av dej att “läsa på” lite först :slight_smile: Många börjar med lätta räkor som körsbärsräkor eller white pearl. Sen beror det på ditt vatten vilka räkor som går bra hos dej :wink: Det finns massor med bra info här på forumet. Använd sökfunktionen:cool:

Hej o välkommen hit:)

Har läst en hel del i forumet idag, tänk att det fanns så mycket info om räkor! Planen kommer bli att skaffa 25 liters akvarium och börja med lätta räkor som ni nämnde!(men någon gång blir det nog blåa räkor, tuffaste jag sett förmodligen xD) Blir nog kul det här! Tack för all hjälp!

Välkommen