Wow, Corydoras yngel!!!

Ikväll hittade jag rom av mina venezuelan black!
Det är första gången jag hittat rom från mina corydoras, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att lyckas med dem.
Jag har flyttat dem till en godisburk med en syresten i som jag läst att man ska göra.

Vad gör jag nu? Vad ska jag tänka på?!
Tar emot alla tips jag kan få! :thumbs:

Grattis! :slight_smile:

Ut och jaga alkottar! :slight_smile: Det fungerar i förebyggande syfte för att undvika mögel, och sänker pH-t till bebisarna.
Det gör att våra kläcks till 90% istället för kanske 30% utan.

Alkottar?! Får ta en promenad imorrn då.
Hur många till en godislåda?

Ja, det låter udda :slight_smile: Koka dem i ett par minuter först bara för att inte dra in ohyra.
Hm. 4? Jag brukar ta en liten kvist med 3-5 stycken, och sen hellre ta ur hälften om det blir för starkt för snabbt. (man ser ju att vattnet färgas, lika så äggen, de brukar få en aning brun färg jämfört med annars).

Jag ska gå på alkotte jakt imorrn! :hehe:

Viktigt att du inte tar äggen ovanför vattnet, det är de lite känsliga mot.
Man kan låta äggen sitta om man inte har för äggätande fisk/snäckor/Amano ( skillnad på fisk om de äter ägg o inte (menar samma sort, här Corydora Venezuela Black) ) annars kan man ha dem framför utblåset av filteret i en yngelbox (http://www.zoosajten.se/yngelbox-for-guppy-p-1314-c-377.aspx) fint att ha ett par räkor i ( Inte Amano som äter ägg) som städar i boxen.
Hoppas att du får några fina yngel som blir stora o fina ( första gången är alltid lite extra spännande tycker jag)
Mvh Pia

ooohhh… nu har de kläckts!!!:beg:
Det far runt en massa små krabater där i godislådan… Och inga alkottar hittade jag men det verkade ju ha gått bra ändå!
Vad gör jag nu? Vattenbyten, mat?
Jag har liquifry hemma, för äggläggare, är det bra? Eller funkar vanligt yngel pulver?
Vill hemskt gärna att de ska klara sig de små liven!

Stort grattis och lycka till med dom små liv. :):thumbs::thumbs: